COTAR insistă la Grindeanu cu OUG care să pună la punct UBER

Vasile Ștefănescu, președintele COTAR
Vasile Ștefănescu, președintele COTAR

COTAR insistă pe emiterea unei Ordonanțe de Urgență “care să scoată în afara legii activitatea tuturor platformelor care funcționează în România ilegal, fără a avea acreditare, autorizări, licențe etc.”.

Într-o scrisoare deschisă adresată premierului Sorin Grindeanu, Vasile Ștefănescu, președintele COTAR, îi solicită “soluționarea acestei situații”, cu precizarea că “proiectul OUG este promovat de Ministerul Transporturilor și așteaptă avizul de la MAI, MDRAP și semnătura domniei voastre”.

SCRISOARE DESCHISĂ

Către

Premierul Sorin Grindeanu

Domnule Prim-Ministru,

CONFEDERATIA OPERATORILOR și TRANSPORTATORILOR AUTORIZAȚI din ROMÂNIA (C.O.T.A.R.) vă atrage atenția asupra pericolului pe care îl reprezintă activitățile de transport situate în afara legii în România.

Intrarea pe piață a unor firme care fac transport neautorizat înseamnă aruncarea în haos a pieței de Transporturi, falimentul firmelor de Transport rutier, dar mai ales lipsa colectării, pe viitor, a taxelor și impozitelor la bugetul statului – atât de la actualii transportatori, care vor intra în faliment din cauza concurenței neloiale, cât și din partea celor care sfidează legislația și care vor declara foarte curând că, așa cum nu fac transport de persoane, nu au nici încasări de bani, deci nu au pentru ce să plătească taxe și impozite.

Din acest motiv, vă cerem să analizați foarte bine situația creată de firmele care se sustrag de la prevederile legislației în vigoare, ascunzându-se în spatele unor platforme online și invocând evoluția tehnologiei pentru a se apăra de acuzațiile de sustragere de la legile în vigoare.

Vă rugăm să analizați pretențiile companiei americane UBER de a se schimba legislația în țările în care firma a intrat pe piață. UBER se laudă că este prezentă în 75 de țări și că se luptă cu legislația tuturor statelor, pe care o declară învechită, pentru că legile prevăd peste tot în lume anumite reglementări pentru transporturi și serviciile de taximetrie, pe care UBER recunoaște că le încalcă, dar se apără spunând că nu ei încalcă legea, ci chiar legea le încalcă lor dreptul la liberă funcționare în afara legii.

UBER ne aduce în atenție chiar o recomandare a Comisiei Europene – în niciun caz o directivă –, care le spune țărilor afectate de activitatea în afara legii a firmei UBER că ar putea să reevalueze posibilitățile de a accepta și acest tip de prestări servicii, dacă vor găsi o bază legală în acest sens.

Asta nu înseamnă că toate țările își vor distruge Transporturile și că vor crea haos ca să ajute firma UBER să câștige bani și să nu mai încaseze taxe și impozite la buget.

De fapt, astfel de activități ascunse în spatele tehnologiei au acaparat deja, prin platforme online, nu doar activitățile de taximetrie sau de transporturi, în general, ci și serviciile de turism, consultanță etc., precum și activitățile de comerț, astfel încât să nu se mai plătească taxe și impozite la bugetele țărilor afectate, printre care se numără și România.

Așteptăm soluționarea acestei situații printr-o Ordonanță de Urgență care să scoată în afara legii activitatea tuturor platformelor care funcționează în România ilegal, fără a avea acreditare, autorizări, licențe etc.

Ordonanța de Urgență privind scoaterea în ilegalitate a activităților de transport care nu respectă legea deja este promovată de Ministerul Transporturilor și așteaptă avizul de la MAI, MDRAP și semnătura domniei voastre.

Vă semnalăm faptul că UBER a anunțat deja că vrea să acapareze și piața de transporturi de marfă și de curierat, dar ar putea lansa și un nou concept, prin care să se sustragă de la orice fel de plată către bugetul statului.

Vă rugăm să analizați în ce fel face firma UBER ridesharing – activitate care nu presupune plată și care stă la baza motivării instanței Curții de Apel de la Cluj pentru ridicarea suspendării activității UBER – dar, în același timp, UBER declară că plătește taxe și impozite pe banii încasați în urma curselor efectuate.

Vă rugăm să analizați decizia Curții de Apel de la Cluj, în favoarea UBER, care motivează prin faptul că UBER gestionează o platformă tehnologică, activitate care nu poate să echivaleze “cu activităţi de transport public”. 

Însă, în același timp, chiar UBER s-a apărat în fața accuzațiilor aduse de COTAR, declarând oficial că la bugetul statului român ajung anual taxe și impozite pentru plățile încasate de șoferi în urma efectuării curselor – adică în urma activității de transport public.

ANAF ar trebui să verifice felul în care se fac sau nu se fac aceste plăți, precum și legalitatea facturilor pe care UBER le emite, pentru activitatea declarată de ridesharing.

Vă rugăm să mai analizați și faptul că toate activitățile declarate ca fiind de tip ridesharing în România funcționează fără respectarea legislației în vigoare în domeniul Transporturilor.

Ținem să subliniem faptul că aceste activități nu reprezintă rezultatele evoluției tehnologiei, ci doar ilegalități comise cu ajutorul evoluției tehnologiei.

Avem nevoie de această OUG pentru a ne putea continua activitatea fără să devenim victimele concurenței neloiale. Nu cerem bani, subvenții sau alte facilități, ci o singură reglementare, care să le dea voie organelor de control să-și exercite atribuțiile și să nu mai existe acești neautorizați, care deja sunt mai mulți decât taximetriștii și decât transportatorii rutieri.

Conform Constituției României, nimeni nu este mai presus de lege, iar Guvernul ar trebui să se asigure că nici firmele care declară că fac ridesharing nu sunt mai presus de lege.

Cu deosebită considerație,

Președinte,

Vasile ȘTEFĂNESCU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.