Cuantumul amenzilor din transporturile rutiere ar putea scadea. Virgiliu Cucliciu, seful ISCTR: HG 69/2012 va fi modificata

4

Cuantumul amenzilor ISCTR, criticat de patronatele din transporturi ca fiind enorm, ar putea fi redus, dupa ce, in urma negocierilor, Directia generala de reglementari in transporturi va modifica HG nr 69/2012. Anuntul a fost facut de Virgiliu Cucliciu, seful Inspectoratului de Stat pentru Controlul Transportului Rutier (ISCTR), la conferinta “Transportatorii asteapta raspunsuri”, organizata de revista Ziua Cargo in 22 – 23 martie, la Sighisoara.

“Stiu ca sunteti nemultumiti. Astept ca HG 69/2012 sa fie modificata, in urma negocierilor dintre patronate si Directia Generala de Reglementari in Transporturi. Am facut demersuri sa mutam de la abateri foarte grave in zona abaterilor simple; de aceea am preferat sa cer note de constatare pana la modificarea HG 69/2012. Asta a fost si motivul pentru care nu m-am repezit sa dau amenzi la rupere”, le-a spus Virgiliu Cucliciu reprezentantilor asociatiilor patronale prezenti la eveniment.

Seful ISCTR a precizat ca OG nr 2/2000 ii permite sa amane aplicarea amenzii timp de 180 de zile, motiv pentru care a si decis sa dea amenzi doar acolo unde abaterile sunt “grosolane”. “Daca legea va fi rescrisa, o voi aplica in forma in care mi se va da, dar nu am cum sa fac negocieri”, le-a transmis Cucliciu transportatorilor de marfuri si de persoane.

Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT) i-a cerut sefului ISCTR ca notele de constatare sa fie date in dublu exemplar. “Unul sa se dea si soferului, pentru a anunta si firma”, a explicat el solicitarea, aceasta fiindu-i acceptata.

Pirateria ar putea fi starpita de ISCTR

Un alt subiect fierbinte a fost cel reclamat de ani de zile de toate asociatiile patronale: pirateria din transportul de persoane. Virgiliu Cucliciu a aratat insa ca legea nu ii permite ISCTR sa controleze si sa amendeze conducatorii microbuzelor cu 8 plus 1 locuri inmatriculate ca autoturisme.

Totusi, el spera intr-o modificare favorabila a legislatiei. “In privinta pirateriei, am inteles ca vor fi aduse modificari pe OG 27/2011, iar in contextul asta, daca mi se va da atributia sa fac control si pe autoturisme cu 8 plus 1 locuri, atunci chiar ca voi face control in forta. Pe cine am prins ca nu are nimic, l-am rupt – si nu va spun ce presiuni am avut din partea primariilor. La Arad am facut control-fulger la peste 200 de de vehicule, intr-o zi jumate. Am facut la fel in Targoviste, in Pitesti. Nu va scapa un municipiu fara sa fie controlat. Altfel nu se poate rezolva problema acestor pirati”, a explicat Cucliciu.

Secretarul general al Confederatiei Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania (COTAR), prezent la conferinta, a anuntat ca problema pirateriei s-a discutat marti, 20 martie, in Comisia de Industrii si Servicii a Camerei Deputatilor si ar putea fi rezolvata prin modificarea legi Taximetriei. “Saptamana asta s-au discutat si aprobat in Comisia de Industrii sanctiuni la activitatea de piraterie la autoturisme, inclusiv la autovehicule 8 plus 1. Mai mult decat atat, s-au desemnat, ca agenti constatatori ai acestor fapte, inspectorii ISCTR-ul plus serviciul tehnic al Politiei Locale”, a spus Eugen Costan, secretarul general al COTAR.

Reglementarea controlului, inca in lucru

Augustin Hagiu a reclamat ca, in prezent, un transportator judetean poate fi controlat in continuare de mai multe institutii separate, in ciuda aparitiei ISCTR, ca intitutie unica de control. “In prezent, un transportator judetean de personae este controlat si de Directia judeteana de control, si de Politia locala, si de Politia Rutiera, si de ISCTR intr-o forma foarte mica”, a spus presedintele FORT.

Seful ISCTR a recunoscut ca trebuie aduse reglementari in concordanta cu noua legislatie, astfel incat sa nu se mai produca verificari paralele, de catre alte institutii, dupa infiintarea ISCTR. “Va aparea o noua ordonanta guvernamentala – care ar fi trebuit sa iasa din octombrie anul trecut -, care sa reaseze in lumina noilor reglementari vechile ordonante de guvern, prin care va disparea aceasta duplicitate a controlului”, a admis el.

Rovinieta, o problema nerezolvata

Reprezentantii transportatorilor i-au mai cerut lamuriri sefului ISCTR cu privire la controlul rovinietelor, insa Cucliciu a dat asigurari ca “pana a sfarsitul anului 2012 nu se vor da (amenzi, n.r.). COTAR a facut un demers la Ministerul Finantelor, iar actiunea e suspendata”, a precizat el.

Seful ISCTR a explicat ca, “ISCTR nu face decat sa constate, iar amenda este gestionata direct de CNADNR, atat timp cat functioneaza sistemul de de control pe camere”.

Transportatorii au explicat ca problema cu care se confrunta este legata de faptul ca amenda pentru expirarea timpulul prevazut in rovinieta (spre exemplu, un autocar care trebuie sa ajunga intr-o localitate la ora 22.00 intarzie, din diverse motive, si ajunge dupa ora 24.00, iar soferul este amendat pentru cele cateva zeci de minute cu care a depasit perioada pentru care a platit rovinieta) nu poate fi contestata decat in justitie, in localitatea unde s-a comis “fapta”. In aceste conditii, firma de transport este silita sa se “inarmeze” cu cativa juristi buni, care sa “bantuie” prin tara acolo unde s-au aplicat amenzile. Unii transportatori au avut anul trecut peste 250 de astfel de amenzi pentru rovinieta, iar cei mai “instariti” au ajuns chiar la dublul acestora.

Magda SEVERIN

4 COMENTARII

  1. Intr-o tara normala cuantumul amenzii este gandit si legiferat de asa maniera incat sa nu conduca la ruinarea persoanei fizice sau juridice. Intr-o tara normala situatiile in care se aplica sanctiunea amenzii sunt bine determinate pentru a nu crea posibilitatea de aparitie a arbitrariului si abuzului din partea autoritatilor. La noi, sanctiunea amenzii este un mijloc de idestulare a armatelor de controlori. La noi, se pedepseste munca, riscul normal al serviciului exonerator de sanctiune este doar o vorba in vant. La noi, foamea de bani a celor invatati sa traga cu ochiul si sa asculte cu ,, urechea” pe altii, nenoroceste mii de romani furandu-le banii din buzunare prin amenzi.

  2. Buna ziua, in cazul in care soferul este oprit de ISCTR conducand pe drumurile publice, avand o abatere de la program de 26 de minute, dece este sanctionata firma care detine soferul si autoutilitara ; Chiar daca soferul a fost instruit la protectia munci, de respectarea programului de munca , pauzele corecte s.a.m.d, urmand ca la finalul intruirii el semneaza ca a luat la cunostinta toate aceste reguli interne.

    As dori o parere despre acest caz.
    Multumesc!

  3. CE SE INTAMPLA CU BANI DIN AMENZI ?
    IN CE II INVESTITI ?
    PE DRUMURILE PUBLICE NU SE VEDE NICI O INBUNATATIRE.
    SUNT VENITUL DUMNEAVOASTRA?
    CREDETI CA SUNT CUMVA PREA MICI TAXELE PE CARE LE PUNETI?
    S – AU VA ESTE SALARUL PREA MIC DOMNILOR .

  4. ce se intampla cu dubitele de transport marfa (MTMA de 3,5t) care circula pe sosele incarcate cu 3-4 tone?acestea de ce nu sunt supuse controlului ?una la mana fac concurenta neloiala firmelor licentiate,iar a doua problema,cat de sigure sunt pe sosele cand ele sunt supraincarcate sau nu au obligativitatea de a avea la bord montate tahografe ?si credeti-ma ca stiu ce spun!

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.