DOCUMENT: Normele de autorizare a centrelor de pregătire profesională în transporturi rutiere, în dezbatere publică

Ministerul Transporturilor a lansat în dezbatere publică, pe site-ul propriu, proiectul Ordinului pentru aprobarea Normelor privind autorizarea și controlul centrelor de pregătire şi perfecţionare profesională a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere. Actul normativ modifică vechiul OMT nr. 794/2007 – aprobat în temeiul OUG 109/2005 privind transporturile rutiere -, ce va fi abrogat odată cu publicarea în Monitorul Oficial a noului Ordin.

Cum OUG 109/2005 a fost abrogată începând cu 4 decembrie 2011 şi de la aceeaşi dată Inspectoratul de Stat pentru controlul în Transportul Rutier (ISCTR) îşi exercită atribuţiile, inclusiv cea de control a centrelor de pregătire profesională, a fost necesară adaptarea legislaţiei.

Astfel, ISCTR va verifica, “ce puţin o dată la 2 ani şi motivat, ori de câte ori se impune”, îndeplinirea condiţiilor prevăzute de noile norme, de către centrele de pregătire și perfecționare. După fiecare control, Inspectoratul întocmește un raport. 

Rezultatele controalelor efectuate într-o lună calendaristică vor fi transmise de către ISCTR direcţiei de specialitate, până cel târziu în data de 10 a lunii următoare.

Dacă inspectorii constată  la control deficienţe  la un centru de pregătire, vor aplica măsurile legale care se impun conform legislaţiei în vigoare, se arată în Art. 18, alin (1) al Normelor.

Alin (2) prevede că, în urma retragerii autorizaţiei centrului de pregătire şi perfecţionare, ISCTR dispune retragerea bunei reputații a managerului centrului și a persoanei juridice deținătoare a autorizației pentru o perioadă de 3 ani.

În Referatul de aprobare a noului Ordin, autorii proiectului precizează că au avut în vedere „inclusiv simplificarea procedurii de autorizare a centrelor, prin posibilitatea prezentării documentaţiei aferente în format electronic, pe suport CD sau DVD, precum şi monitorizarea video a activităţii didactice (cursuri şi examene) desfăşurate în cadrul acestor centre.

Totodată, „având în vedere faptul că managerul centrului de pregătire şi perfecţionare are atribuţii şi responsabilităţi concrete legate de funcţionarea centrului, se impune limitarea numărului de filiale, sucursale şi puncte de lucru pe care le poate conduce”.

De asemenea, cum cursanţii sunt obligaţi să participe la ore, centrele de pregătire şi perfecţionare trebuie să asigure condiţii de confort care să permită efectuarea de către un cursant a 6-7 ore de pregătire zilnică, precizează şefa Direcţiei Generale Reglementări în Transporturi din cadrul MT, Lizeta Volcinschi, în referatul de aprobare.

Noi reguli de autorizare

Autorizarea unui centru de pregătire şi perfecţionare se face de către direcția de specialitate numai dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:

a) bază materială;

b) competenţă profesională

c) bună reputaţie

La capitolul dotări, trebuie cel puţin o sală de curs cu 20 de locuri şi vehicule necesare efectuării pregătirii practice. Condiţiile minime se referă la un spaţiu de 2 mp pentru fiecare cursant, sisteme de ventilație și climatizare pentru menținerea temperaturii de 18 – 23°C în timpul cursurilor, spaţiu interior pentru petrecerea pauzelor, grup sanitar, apă caldă, apă rece etc.

Centrul de pregătire trebuie să beneficieze de serviciile unor lectori atestaţi pentru cursurile prevăzute pe verso-ul autorizaţiei, titulari ai unui atestat de lector în transportul rutier corespunzător tipului/tipurilor de cursuri pentru care solicită autorizarea.

Totodată, centrul  este obligat să aibă angajat un manager, titular al unei diplome de studii superioare și cu o vechime de cel puţin 5 ani în domeniul transporturilor rutiere.

Cursurile trebuie desfăşurate conform programelor de pregătire aprobate de Ministerul Transporturilor cu ocazia autorizării, actualizate cu cele mai noi modificări legislative în domeniu.

Centrele de pregătire şi perfecţionare profesională autorizate deja în baza OMT nr. 794/2007 sunt obligate să îndeplinească, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a actului normativ, noile condiţiile de autorizare.

Documentul poate fi vizualizat integral AICI

Propuneri şi observaţii pot fi trimise până la data de 28 iunie de către cei interesaţi.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.