FORT: MDRAP provoacă haos în transportul rutier

Justificând nevoia de implementare în legislaţia românească a Regulamentului CE 1370/2007 privind serviciile publice de transport călători, Ministerul Dezvoltării Regionale a prezentat în cadrul unei dezbateri având ca temă modificarea Legii 92 a transportului public local, un proiect de lege care contravine atât Regulamentului mai sus menţionat, cât şi legislaţiei româneşti.

Politica pe care o asumă MDRAP este de aplicare a obligaţiei de serviciu public, adică de acordare de drepturi exclusive şi compensaţii băneşti pentru tot transportul regulat de călători desfăşurat în România în contradicţie cu prevederile Regulamentului CE 1370, care stabileşte în ce condiţii este nevoie de transformarea serviciilor comerciale în servicii de transport ce capătă obligaţie de serviciu public.

Prin această modificare legislativă, MDRAP elimină din România transportul comercial şi distruge firmele româneşti de profil, punând în plus o presiune imensă pe bugetele administraţiei publice locale ce vor fi nevoite să subvenţioneze transportul.

Politizarea transportului public şi aplicarea după bunul plac şi interese personale a legislaţiei a condus în ultimii ani la o deformare continuă a pieţei concurenţiale şi la falimentul transportului public local, la creşterea nivelului de corupţie, la scăderea investiţiilor în domeniu şi, nu în ultimul rând, la scăderea mobilităţii pasagerilor.

Delegaţia Federaţiei Operatorilor Români de Transport, prezentă la dezbaterile desfăşurate în data de 20.01.2016 la sediul MDRAP, a constatat că discuţiile au avansat extrem de greu deoarece reprezentanţii MDRAP şi ai ANRSC insistă să reglementeze tot transportul judeţean ca fiind de utilitate publică, cu desfiinţarea transportului pe curse regulate în regim comercial, ceea ce înseamnă: licitatie organizată de fiecare consiliu judeţean în parte, cu criterii stabilite diferit de la judeţ la judeţ, preţ impus de CJ, respectiv profit impus şi plafonat la 5%, 7% sau maxim 10%.

FORT a solicitat includerea în lege a distincţiei clare între transportul comercial şi cel de utilitate publică, în baza unor criterii obiective, prin care un traseu efectuat în regim comercial poate deveni serviciu de utilitate publică. De asemenea, FORT a solicitat ca tot transportul comercial să fie trecut la Ministerul Transporturilor (curse interjudeţene, judeţene şi locale) iar cel de utilitate publică să fie organizat de Consiliile locale/judeţene.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.