Liberalizarea totală a pieţei pieselor auto (portieră, faruri, oglindă), pe ţeavă

Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, a anunţat miercuri, la un simpozion de specialitate, că piaţa pieselor auto din România ar putea fi liberalizată în totalitate, dacă Parlamentul va aproba un proiect de lege care prevede că şi piesele vizibile, situate la exteriorul automobilului (portieră, faruri, oglindă etc.) pot fi fabricate şi vândute fără aprobarea producătorului maşinii. “Ţinând seama de faptul că proiectul de lege se află într-o fază avansată în Parlament, actul normativ poate fi aplicabil în câteva luni”, a precizat Chiriţoiu, adăugând că liberalizarea va scădea preţurile către consumatori.

Şeful Consiliului Concurenţei a explicat că există o recomandare a Comisiei Europene privind liberalizarea pieţelor auto de schimb de la exteriorul maşinii, dar statele au posibilitatea să decidă dacă o aplică sau nu.

“Piesele auto pot fi copiate. Poate sunt mulţi care nu înţeleg de ce este un subiect important.  Comisia Europeană recomandă liberalizarea şi acestui sector, adică să poată produce oricine anumite piese. Este vorba de piesele vizibile. România are un proiect de lege, trecut de Parlament, returnat de preşedinte. Trebuie să ne decidem de care parte suntem “, a afirmat Bogdan Chiriţoiu.

Cum politica aplicată de Consiliul Concurenţei este împotriva monopolurilor şi în favoarea unei concurenţe care să ducă la preţuri mai scăzute, Autoritatea Naţională de Concurenţă a acceptat această recomandare europeană care este cuprinsă şi în proiectul de lege.

Bogdan Chiriţoiu a precizat că, Franţa, care este un important producător auto, a liberalizat şi piaţa pieselor auto de la exteriorul automobilului chiar înaintea acestei recomandări.

“În momentul de faţă, orice producător de piese auto poate fabrica piesele de schimb care intră în interiorul maşinii. În unele state europene acest lucru este valabil şi pentru piesele de la exteriorul maşinii, care sunt vizibile (elemente de caroserie, portieră, oglindă, faruri), în schimb în alte state piesele vizibile sunt protejate. Numai producătorul maşinii are dreptul să le vândă, ceea ce înseamnă că preţul pieselor de schimb este mai mare. Aceasta este regula care se aplică în România”, a arătat preşedintele Consiliului Concurenţei.

„Un alt aspect, relevant, este legat de siguranţa produselor. Este o critică legitimă, dar nu orice pui pe maşină are legătură cu siguranţa. Nu vedem rostul ca orice componentă a maşinii să fie produsă doar de un singur producător, nu văd de ce ne-am încăpăţâna”, a adăugat Chiriţoiu.

El a explicat că strategia se bazează pe recuperarea în timp a costului investiţiei, pentru cercetare şi dezvoltare.

“Industria auto afirmă că pune preţuri mici la maşina pe care o vinde prima dată, pentru ca ulterior să ia mai mulţi bani când se schimbă ceva la maşină”, a mai spus Bogdan Chiriţoiu. (M.S.)

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.