Norma RCA, modificată după dezbateri

Proiectul normei de aplicare a Legii RCA a fost dezbătut pentru a doua oară luni, la Parlament, de conducerea Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) cu patronatele din transporturi și cu reprezentanții firmelor de asigurare și urmează să fie înaintat Consiliului ASF, înainte de publicarea în Monitorul Oficial.

foto: Jean-Mihai Pâlșu

În urma negocierilor, norma de aplicare a Legii RCA a fost modificată în sensul că sancţiunea „malus” pentru şoferii cu risc ridicat a fost micșorată de la 200% la 180%. În proiectul de Normă, publicat în 4 iulie pe site-ul ASF, maximul de malus era prevăzut la 200%.

„Pentru o mai bună gestionare a pieţei de asigurări de răspundere civilă auto, care sunt obligatorii doar pentru asiguraţi, am negociat o creştere a bonus-ului de la 32% la 50%, iar pentru maximul de malus s-a stabilit un nivel de 180%”, a declarat noul preşedinte al ASF, Leonardo Badea.

Leonardo Badea estimează că Norma RCA va intra în aplicare „până cel mai târziu la începutul lunii august”.

Reprezentanţii companiilor de transporturi s-au declarat mulţumiţi de rezultatele negocierilor, precizând că „acum se încheie povestea începută la protestele din Piaţa Victoriei”.

Cristian Muntean (ASSAI): “Din norma RCA a rezultat pentru prima dată în ultimii 27 de ani un câștigător: CONSUMATORUL”

Prezent la discuții, Cristian Muntean, președintele Asociației Societăților de Service Independente (ASSAI) consideră că “din norma RCA a rezultat pentru prima data in ultimii 27 de ani un câștigător: CONSUMATORUL”.

“Din experienta personala de peste 8 ani de zile de contact direct cu aceasta institutie, va pot confirma un lucru: aceasta norma RCA moderna si orientata catre CONSUMATOR ar fi fost imposibil de adoptat daca la conducerea ASF s-ar fi aflat alte persoane decat cele care sunt astazi. Schimbarea atitudinii ASF-ului din ultimele 2 saptamani confirma o vorba a strabunilor nostri: “Omul sfinteste locul”. Asa cum am afirmat si ieri la declaratia de presa organizata la Parlamentul Romaniei, pot confirma din nou faptul ca pentru prima data de la infiintare, ASF a iesit din zodia “Asiguratorilor” si a intrat in zodia “Consumatorului”.
Iata ca am trait sa vad si sa rostesc si aceste lucruri!”, scrie Muntean pe pagina sa de Facebook.

El precizează că această ultimă dezbatere publica pe tema normelor de aplicare a legii RCA “a inceput la ora 14.00 si s-a terminat putin dupa ora 21.00, cu o pauza de 15 minute la ora 17:30, atunci cand actorii pietei au iesit la o declaratie de presa”.

“Norma RCA rezultata nu este una perfecta, dar vine cu foarte multe noutati in favoarea CONSUMATORULUI. Aceasta norma poate fi imbunatatita pe parcurs si sper sa fie imbunatatita ori de cate ori este nevoie. Rezultatele acesteia le vom simti in urmatoarele maxim 2 saptamani dupa ce aceasta norma va intra in vigoare si isi va produce imediat efectele directe si indirecte”, mai scrie liderul ASSAI.

Iată și precizările ASF:

“Autoritatea de Supraveghere Financiară a organizat astăzi (luni – n.r.) cea de-a doua sesiune a dezbaterilor publice pentru definitivarea Proiectului de Normă privind asigurările auto din România, pentru aplicarea noului cadru al pieţei asigurărilor dat de Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto.

Noua lege, intrată în vigoare în data de 12 iulie 2017, aduce o serie de soluţii pentru reaşezarea pieţei asigurărilor pe coordonate viabile, în vederea eliminării dezechilibrelor manifestate în trecut, care au fost de altfel şi sancţionate de Legea Concurenţei. Legea 132/2017 introduce o serie de abordări moderne, fiind structurată în jurul nevoilor consumatorului. Printre cele mai importante repere pe care acest act normativ le stabileşte se numără tariful de referinţă, o instituţie cu noi roluri şi responsabilităţi – BAAR, conceptul clientului cu risc ridicat şi decontarea directă.

Importanţa stabilirii unor noi reguli de funcţionare a pieţei RCA este dată de caracterul obligatoriu al asigurării de răspundere civilă auto, care induce o responsabilitate strictă şi nenegociabilă în relaţia cu consumatorul pentru toţi cei care au un rol determinant în acest sistem – asigurători, brokeri sau service-uri auto.

În sprijinul acestei abordări, Norma privind asigurările auto din România detaliază mecanismele necesare pentru ca principiile prevăzute de legea RCA să îşi poată dovedi utilitatea.

În această formă, proiectul reflectă rezultatul unui efort comun al tuturor părţilor interesate din piaţa asigurărilor RCA – asociaţii de protecţia consumatorilor, societăţi de asigurare, transportatori, brokeri şi service-uri auto, precum şi alte asociaţii alături de care ASF, pe parcursul celor două sesiuni de dezbateri publice, a urmărit cu precădere clarificarea unor aspecte cum ar fi:

– reglementarea elementelor contractului RCA, inclusiv reînnoirea acestuia;

– formatul poliței de asigurare;

– reglementarea condițiilor și criteriilor de autorizare și practicare a asigurării RCA pe teritoriul României;

– criteriile de risc şi instrumentele utilizate în calculul tarifului de primă;

– asigurările RCA aplicabile asiguraților cu risc ridicat;

– modalitatea de avizare și înregistrare a personalului care efectuează constatarea daunelor;

– reglementarea modalității de constatare, evaluare, stabilire și plată a despăgubirilor;

– modalitatea de decontare directă;

– reglementarea criteriilor de aplicare a sistemului bonus-malus;

– facilități și penalități aplicabile asiguraților.

Înainte de publicarea în Monitorul Oficial al României,  Proiectul de Normă privind asigurările auto din România va fi înaintat Consiliului ASF”.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.