DOCUMENT. Noul Cod rutier, aprobat ca proiect de lege

Noul Cod rutier a fost aprobat miercuri, de Guvern, sub formă de proiect de lege pe care l-a transmis spre dezbatere Parlamentului, astfel că reglementările vor intra în vigoare abia după aprobarea lor de către Legislativ şi promulgarea legii de preşedintele Traian Băsescu. De altfel, premierul Victor Ponta anunţase, la începutul şedinţei Executivului, că iniţiativa legislativă croită de ministrul Internelor, Radu Stroe, şi pe care el a susţinut-o ca Ordonanţă de urgenţă pentru a fi aplicată imediat, va fi transmisă Parlamentului pentru o “asumare comună” cu Guvernul. Până la urmă, ordonanţa a fost învinsă de “condiţiile tehnice”, adică de faptul că Ministerul Finanţelor nu reuşeşte să creeze rapid un cont special pentru încasarea directă a amenzilor rutier. Poate că până la aprobarea legii va găsi o soluţie.

Proiectul  ordonanţei de urgenţă privind modificarea Codului rutier a fost lansat în dezbatere publică în 11 septembrie şi urma ca, după 10 zile, să fie aprobat de Guvern şi să intre în vigoare. În Parlament ar fi ajuns ulterior, iar eventualele modificări ar fi putut fi aplicate abia după dezbaterea, aprobarea şi promulgarea Legii de modificare a UOG 195/2002.

Numai că amenzile prevăzute în iniţiativa legislativă erau atât de mari încât ar fi fost imposibil de plătit, iar intenţia autorilor a fost exact aceasta: să fie achitate în cel mult 30 de zile, altfel permisul auto ar fi fost suspendat până la dovada plăţii.

După criticile acerbe din partea tuturor – mass-media, transportatori, politicieni sau simpli conducători auto -, specialişii care au lucrat la proiect au mai tăiat din amenda maximă, astfel că aceasta ar fi ajuns de la 16.000 de lei la 9.600 de lei, adică salariul minim pe 1 an.

S-a „lucrat” şi la capitolul „alcool la volan”.

La ce nu au renunţat autorităţile sunt exact neregulile mărunte, gen vorbitul la telefon sau lipsa centurii de siguranţă a minorilor din maşină – în acest ultim caz pedeapsa crescând de la 2 puncte-amendă la 9-20 de puncte-amendă (între 720 şi 1.600 de lei). Rămâne la latitudinea agentului de circulaţie să stabilească dacă aplică 9 sau 20 de puncte-amendă.

Acum, după mai bine de o lună în care mass-media a tocat proiectul, acesta îşi găseşte calea firească: dezbaterea şi aprobarea în Parlament.

Daţi click pentru a vizualiza Proiectul de lege aprobat astăzi şi trimis Parlamentului.

Închisoare de la 1 la 5 ani pentru şoferii cu peste 0,50 g/l alcool pur în sânge

În Expunerea de motive sunt prezentate ultimele modificări aduse proiectului revizuit acum două săptămâni. Pe scurt, acestea fac referire la “interdicţia conducerii unui vehicul de către o persoană aflată sub influenţa băuturilor alcoolice, având o concentraţie alcoolică peste 0,15 mg/l alcool pur în aerul expirat sau 0,2 g/l alcool pur în sânge, ori a substanţelor, produselor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora”.

Şoferii depistați în stare de ebrietate la volan, având o alcoolemie de peste 0,50 g/l alcool pur în sânge, riscă pedeapsa cu închisoarea de la 1 la 5 ani, potrivit reglementărilor din proiectul de lege.

“Completarea este necesară avându-se în vedere faptul că în actualul text normativ nu este prevăzută în mod distinct şi imperativ această interdicţie, ea fiind dedusă  din existenţa unei norme de sancţionare cu caracter penal sau contravenţional, după caz. Concomitent a fost redus pragul nivelului alcoolemiei de la care fapta este considerată infracţiune de la 0,8 g/l alcool pur în sânge în prezent, la 0,5 g/l alcool pur în sânge”, se argumentează în document.

Recoltarea probelor biologice, obligatorie dacă fiola se înverzeşte

De asemenea, șoferii trebuie să se supună recoltării probelor biologice dacă, în urma verificării cu aparatul etilotest, alcoolemia depășește 0,25 mg/l alcool pur în aerul expirat.

“Persoana care conduce pe drumurile publice un vehicul pentru care legea prevede obligativitatea deținerii permisului de conducere, testată cu un mijloc tehnic certificat și depistată ca având o concentrație de peste 0,25 mg/l alcool pur în aerul expirat, este obligată să se supună recoltării mostrelor biologice, în vederea stabilirii îmbibației de alcool în sânge”, prevede proiectul de lege.

Alte modificări

Depăşirea vitezei cu 51 până la 60 km se sancţionează cu amenzi din clasa a IV-a, cuprinse între 9 şi 20 de puncte-amendă, adică între 720 şi 1.600 de lei. În plus, se ridică şi permisul de conducere pentru 90 de zile.

Depăşirea viteză cu peste 60 km/h se amendează cu sancţiuni din clasa a V-a, cuprinse între 21 şi 50 de puncte-amendă (între 1.680 şi 4.000 de lei), plus suspendarea permisului de conducere pentru 180 zile.

Dacă la această depăşire de viteză se produce şi un accident urmat exclusiv de pagube materiale, se aplică sancţiuni din clasa VI-a, adică 51 -120 de puncte-amendă (între 4.080 şi 9.600 de lei), plus suspendarea permisului pentru 1 an. În caz că sunt şi victime, permisul se suspendă 2 ani, însă amenda rămâne aceeaşi, potrivit proiectului de lege.

Nerespectarea regulilor la trecerea la nivel cu calea ferată, conducerea pe contrasens pe autostradă, depăşirea unui autoturism cu mai mult de 60 km/h a vitezei maxime admise şi conducerea unei maşini neînmatriculate se sancţionează cu amendă între 21 şi 50 de puncte, plus suspendarea permisului pentru 180 de zile.

Dacă aceste abateri sunt urmate de un accident, se vor aplica amenzi între 51 şi 120 puncte şi suspendarea pe 1 an a dreptului de a conduce, dacă accidentul este soldat doar cu pagube materiale. În caz de persoane rănite, perioada de suspendare a permisului se dublează.

3 luni suspendarea permisului pentru neacordarea priorităţii

Cu 9 până la 20 de puncte-amendă şi suspendarea permisului până la 3 luni vor fi sancţionaţi numai şoferii care nu acordă prioritate, depăşesc sau trec pe roşu şi provoacă un accident rutier soldat exclusiv cu pagube materiale.

În cazul în care un şofer nu îşi achită amenda în termen de 30 de zile, permisul de conducere îi este suspendat. Concret, Poliţia Rutieră întocmeşte dispoziţia de suspendare în termen de 5 zile de la expirarea termenului de plată a amenzii şi o comunică persoanei vizate. Suspendarea efectivă a permisului are loc, însă, după alte 15 zile de la comunicarea dispoziţiei de suspendare.

Sumele aferente amenzilor percepute pentru contravenţii rutiere vor fi vărsate într-un cont unic deschis la Trezorerie, din care vor fi transferate ulterior către primării. Contul unic va fi verificat de Poliţie.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.