Noul COD RUTIER, revizuit şi amânat 2-3 săptămâni. Amenda maximă, micşorată cu 40% faţă de proiectul iniţial

Cea mai mare amendă din noul Cod Rutier va fi de 9.600 de lei, faţă de 16.000 de lei, iar perioada maximă de suspendare a permisului auto va fi de 6 luni la prima abatere – dacă şoferul este prins băut la volan, depăşeşte cu 60 km/h viteza admisă, ignoră bariera la trecerea de cale ferată şi intră pe contrasens pe autostradă -, de 1 an – dacă produce accident – şi de 2 ani, dacă face din nou accident într-un interval de 3 ani după ce i s-a returnat carnetul, au decis, vineri, autorii iniţiativei legislative. Astfel, în ultima zi de dezbatere publică, sancţiunile din proiectul Ordonanţei de Urgenţă de modificare şi completare a OUG 195/2002, ce urma să fie aprobat de Guvern miercurea viitoare, au fost micşorate cu 40%.

MAI anunţă însă că proiectul nu va intra în şedinţa Executivului, ci “va fi dezbătut în următoarele 2-3 săptămâni cu organizaţiile profesionale, societatea civilă şi grupurile parlamentare interesate de problematica circulaţiei pe drumurile publice, în scopul finalizării acestui proiect de act normativ”.

“La finalul celor 10 zile de dezbatere publică, azi, 20 septembrie 2013, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a publicat pe site-ul instituţiei forma revizuită a proiectului (…), ce a fost redactată în baza propunerilor, sugestiilor şi opiniilor primite până în prezent din partea cetăţenilor, societăţii civile, a diferiţilor parlamentari care au avut luări de poziţie publică sau organizaţii nonguvernamentale”, informează un comunicat al MAI.

Forma revizuită şi făcută publică în a 9-a zi de la lansarea în dezbatere publică a proiectului include sancţiuni de până la 12 salarii minime pe economie, faţă de 20, prevăzute în prima variantă a documentului.

Mai puţine puncte-amendă

Concret, la Articolul 98 alin. 4, dedicat claselor de sancţiuni, clasa a V-a are acum de la 21 la 50 de puncte-amendă, faţă de varianta iniţială, cu 21 – 124 puncte-amendă (1.680-9.920 lei).

Totodată, clasa nou-introdusă, a VI-a, cuprinde acum între 51 şi 120 de puncte-amendă (4.080-9.600 lei), faţă de 125 şi 200 de puncte-amendă (10.000 şi 16.000 lei), iniţial.

Totodată, măsura complementară de suspendare a dreptului de a conduce un autovehicul a fost „ajustată” de la maxim 5 ani la 2 ani.

Trecerea pe roşu, sancţionată gradual

Din noua formă a proiectului a fost scoasă şi sancţionarea drastică a şoferilor care trec pe roşu, ce fusese prevăzută cu amendă din clasa a VI-a (125-200 puncte-amendă, în forma iniţială) plus suspendarea permisului timp de 2 ani.

Conform noului proiect, nerespectarea semnificaţiei culorii roşii a semaforului va fi sancţionată gradual, în funcţie de gravitatea consecinţelor, începând cu suspendarea carnetului pentru 60 de zile şi de la 6 la 8 puncte amendă.

2 ani fără permis, în caz de accident cu deces sau răniţi grav

Suspendarea exercitarii dreptului de a conduce autovehicule se dispune “pentru o perioadă de 2 ani în cazul accidentului de circulaţie din care a rezultat vătămarea corporală sau decesul unei persoane, dacă norma de circulaţie încălcată este:

– conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice a unui autovehicul

– conducerea unui autovehicul pe una din căile autostrăzii în sens opus celui în care se desfăşoară în mod normal circulaţia

– depăşirea de către conducătorul de autovehicul cu mai mult de 60 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv

– nerespectarea regulilor privind trecerea la nivel cu calea ferată

Toate acestea, atunci când instanţa de judecată sau, după caz, procurorul a dispus neînceperea urmăririi penale, scoaterea de sub urmărire penală, încetarea urmăririi penale, achitarea, ori încetarea procesului penal, pentru una din următoarele situaţii: lipseşte plîngerea prealabilă a persoanei vătămate, autorizarea sau sesizarea organului competent ori alta condiţie prevăzută de lege, necesară pentru punerea în mişcare a acţiunii penale, a fost retrasă plîngerea prealabilă ori părţile s-au împăcat ori a fost înlocuită răspunderea penală”.

În prima formă a proiectului, cea mai aspră sancţiune de acest fel era suspendarea carnetului pentru 5 ani, “în cazul accidentului de circulaţie din care a rezultat vătămarea corporală sau decesul unei persoane dacă regula de circulaţie încălcată este conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice a unui autovehicul, atunci când instanţa de judecată sau, după caz, procurorul a dispus neînceperea urmăririi penale, scoaterea de sub urmărire penală, încetarea urmăririi penale, achitarea ori încetarea procesului penal cu aplicarea unei sancţiuni administrative”.

120 de puncte-amendă şi 1 an fără permis, pentru accidente doar cu pagube materiale

Între 51 şi 120 de puncte amendă, plus suspendarea pentru 1 an a permisului, este sancţiunea prevăzută în noua variantă a proiectului legislativ atunci când se produc accidente rutiere soldate doar cu pagube materiale, după:

  • neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată când barierele sau semibarierele sunt coborâte ori în curs de coborâre sau când semnalele cu lumini roşii şi/sau sonore sunt în funcţiune
  • nerespectarea semnificaţiei indicatoarelor Trecere la nivel cu o cale ferată simplă, fără bariere, Trecere la nivel cu o cale ferată dublă, fără bariere însoţite de indicatorul oprire, instalate la trecerea la nivel cu o cale ferată;
  • conducerea unui autovehicul pe una din căile autostrăzii, în sens opus celui în care se desfăşoară în mod normal circulaţia;
  • depăşirea de către conducătorul de autovehicul cu mai mult de 60 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv şi pentru categoria din care face parte autovehiculul condus;
  • conducerea unui autovehicul sau tramvai de către o persoană aflată sub influenţa băuturilor alcoolice, dacă fapta nu constituie, potrivit legii, infracţiune.

Recidiva se pedepseşte cu până la 2 ani de suspendare a carnetului

Dacă şoferii sunt depistaţi că au încălcat aceste prevederi dar nu au produs pagube materiale şi sunt la prima abatere primesc o amendă prevăzută la clasa V de sancţiuni (între 21 şi 50 de puncte-amendă) şi rămân pietoni 6 luni.

Dacă însă recidivează pe parcursul a următorilor 3 ani după ce şi-au redobândit permisul, conducătorii auto vor rămâne fără carnet timp de 1 an dacă sunt prinşi de poliţiştii rutieri şi 2 ani dacă au săvârşit un accident cu pagube materiale.

Amendă neplătită, permis suspendat

Cât priveşte plata amenzii, prevederea din vechiul proiect prin care șoferului i se impunea să o plătească în termen de 30 de zile pentru a nu i se suspenda permisul a fost modificată, în sensul că Poliția va sesiza instanţa, care va decide suspendarea, prin ordin, până la sentinţa definitivă.

Chiar dacă șoferul va ataca în instanță decizia, el nu mai poate circula pe drumurile publice până când hotărârea nu va fi definitivă.

“În situația în care autoritatea emitentă a permisului de conducere a sesizat instanța de judecată potrivit art. 114 alin. (1) lit. e), aceasta va dispune prin ordin suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule, suspendare ce operează până la rămânerea definitiva a hotărârii judecătorești. În acest caz, titularul este obligat să se prezinte la unitatea de poliție pe raza căreia domiciliază sau, după caz, are reședința, în termen de 5 zile lucrătoare de la comunicarea ordinului, pentru a preda permisul de conducere”, se arată în proiectul de act normativ revizuit.

Prevederile din noul Cod Rutier îi privesc numai pe conducătorii auto, nu şi pe pietoni, biciclişti şi căruţaşi, care rămân cu aceleaşi sancţiuni din OUG 195/2002.

Daţi click pentru a putea vizualiza integral Proiectul revizuit al Codului Rutier.

Tocat de presă

Proiectul legislativ a fost tocat de presă în ultimele zile, iar unii politicieni nu au rămas indiferenţi. De asemenea, UNTRR consideră „abuzive” sancţiunile propuse în proiectul noului Cod Rutier şi a cerut ca acestea să fie “progresive şi proporţionale”.

Spre deosebire de premierul Victor Ponta, care i-a trasat ordin ministrului Internelor, Radu Stroe: „Îndreptaţi ce este de îndreptat, dar nu vă înmuiaţi!”, colegul său „de serviciu public”, Crin Antonescu, s-a declarat nemulţumit că Stroe nu a consultat PNL în privinţa noului Cod Rutier.

Revizure pentru voturi

Vineri, după Biroul Politic Naţional al PNL, Antonescu a anunţat că liberalii au luat decizia ca proiectul ministrului de Interne, Radu Stroe, în forma nouă, să nu fie introdus pe ordinea de zi a Guvernului în următoarele două săptămâni, acest timp urmând a fi destinat dezbaterilor.

Premierul se află într-o vizită de lucru în Turcia şi nu ştim încă dacă va fi de acord cu decizia PNL, al anunţând deja, în şedinţa din această săptămână a Guvernului, că “miercurea viitoare aprobăm Codul Rutier”.

Victor Ponta îşi va continua turneul extern în Norvegia, apoi în Lituania, luni şi marţi, 23-24 septembrie, asa că va reveni în ţară exact miercuri, în ziua şedinţei de Executivului. Asta, presupunând că îşi va sărbători ziua de naştere în acest weekend departe de ochii presei.

O manevră

Dar poate că autorii proiectului legislativ din varianta iniţială au propus din start amenzi exagerate tocmai pentru a avea din ce tăia, deoarece este imposibil să nu fi anticipat reacţia negativă pe care a stârnit-o acel Cod Rutier cu cele mai mari sancţiuni din Europa.

Dacă forma revizuită va fi aprobată, Direcţia Rutieră va obţine o mare victorie şi numărul accidentelor va scădea şi mai mult. În fond, cel mai rău vor fi “arşi” vitezomanii, cei ce se urcă băuţi la volan, şoferii care ignoră barierele la trecerea de cale ferată şi teribiliştii care intră pe contrasens pe autostradă.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.