Noul tip de permis auto, in dezbaterea publica

Ministerul Administratiei si Internelor (MAI) a lansat in dezbatere publica Ordinul ministrului Administratiei si Internelor privind forma si continutul permisului de conducere, prin care se urmareste transpunerea in legislatia nationala a unor prevederi legislative europene. Este vorba despre Directiva 2006/126/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 20 decembrie 2006 privind permisele de conducere (reformata). Noul permis auto va avea un set de coduri ce vor cuprinde problemele medicale are conducatorului auto, adaptarile autovehicului si eventualele restrictii de condus. Documentul va fi pus in circulatie din 19 ianuarie 2013, permisele de conducere eliberate pana la aceasta data urmand a fi valabile pana la expirarea perioadei de valabilitate a acestora.

Practic, forma permisului de conducere ramane neschimbata, proiectul de act normativ incluzand mentiuni referitoare la caracteristici si dimensiuni, elemente privind prevenirea falsificarii. Astfel, modificarile se refera la continutul permisului, respectiv fata II (verso), pentru o mai buna gestionare a regimului categoriilor permisului si inscrierea in document a informatiilor privind categoriile nationale, precum si unele date de natura administrativa.

Noile permise de conducere vor avea coduri armonizate cu cele ale Uniunii Europene, legate de problemele medicale ale conducatorului auto, adaptarile autovehiculului si aspecte administrative ce vizeaza categoriile.

Codurile privind problemele medicale are conducatorului auto se refera la corectia sau protectia vederii soferului, daca acesta poarta proteza sau aparat auditiv ori orteza sau proteza la unul sau la ambele picioare.

Din aceleasi coduri, politistii rutieri vor afla daca soferii au permisul eliberat cu restrictii de conducere pe timpul zilei in prima ora dupa rasarit si inainte cu o ora de apusul soarelui, daca au voie sa conduca doar daca sunt insotiti de un titular al unui permis de conducere si daca au voie sa conduca doar in perimetrul unei anumite zone.

Codurile vor da informatii despre adaptarile autovehicului, respectiv in privinta adaptarii cutiei de viteze, a ambreiajului, a mecanismelor de franare si acceleratie, a dispozitivelor de comanda, a directiei, a oglinzilor si a scaunului soferului.

In privinta motocicletelor, codurile vor indica daca acestea au frana cu comanda unica, frana de mana sau de picior adaptate, maneta de acceleratie adaptata, cutie de viteza sau ambreiaj adaptate si oglinzi sau comenzi adaptate. Unul dintre coduri va arata daca inaltimea scaunului permite conducatorului sa aiba ambele picioare pe suprafata drumului in acelasi timp in care sta asezat pe scaunul motocicletei.

Textul acestui document este afisat si poate fi consultat pe pagina de internet a MAI. Propunerile, sugestiile si opiniile persoanelor interesate cu privire la acest proiect de act normativ sunt asteptate pe adresa de e-mail: dj-international@mai.gov.ro, pana pe 31 mai.

Magda SEVERIN

1 COMENTARIU

  1. …oare pt.cei care au strabizm [chiori] care sunt semi-surzi,semi-mutzi,semi-handicapatzi locomotor,le mai acorda permis de conducere ?…ori vor fi si ei bagatzi ca cei lantzi [aptzi] pt.condus pe carosabil ?

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.