Petroliştii, curtaţi de Ponta la Guvern să nu scumpească “semnificativ” carburanţii. Băsescu: Vrea să le dea derogări

Premierul Victor Ponta i-a invitat, joi, pe reprezentanţii companiilor petroliere, printre care OMV Petrom şi Rompetrol, precum şi pe oficialii Ambasadei Kazahstanului la Bucureşti (ţară care, prin KazMunaiGaz,  deţine Rompetrolul), pentru a-i convinge să nu mărească “semnificativ” preţul carburanţilor, în urma introducerii accizei suplimentare. La discuţii participă ministrul Energiei, Constantin Niţă, cel al Finanţelor, Daniel Chiţoiu, şi cel al Bugetului, Liviu Voinea. Preşedintele Traian Băsescu acuză că „aceşti oameni fără orizont vor să le dea derogări producătorilor de benzină şi motorină pentru intrarea pe următoarele etape de combustibili cu nivel de poluare mult mai mic şi să nu mai facă investiţii în instalaţiile din rafinării, numai să absoarbă această creştere (acciza de 7 eurocenţi/l, n.r.)”.

Premierul a declarat astăzi că se va întâlni „în perioada următoare” cu reprezentanţii companiilor petroliere, pentru a discuta cu aceştia aplicarea unui set de măsuri fiscale astfel încât preţurile la carburanţi să nu afecteze “în mod semnificativ” nici populaţia şi nici economia. Însă nu a spus că întrevederea are loc chiar astăzi, şi nici nu a dorit să prezinte care sunt măsurile fiscale.

L-a demascat însă Traian Băsescu: “Vor să le dea derogări să nu mai facă investiţii în instalaţiile din rafinării, numai să absoarbă această creştere în preţul actual. Nu cred că vreun producător de benzină, motorină, păcură va accepta aşa ceva. Dar tu, ca prim-ministru, să spui: „Dragi producători de motorină şi benzină, otrăviţi românii, că merge, că eu am nevoie de bani pentru campanie, să pun acciza. Continuaţi să-i otrăviţi. Nu investiţi să diminuaţi nivelul de noxe din combustibili” mi se pare o abordare aberantă şi lipsită de orice fel de responsabilitate”, a acuzat preşedintele, într-o declaraţie de presă susţinută la Cotroceni.

El a adăugat că “acesta este tipul de politician care pune mai presus interesele lui decât interesul naţional şi interesul colectivităţilor”. “Cum să stopezi programul de îmbunătăţire a calităţii combustibililor, numai ca să faci rost de bani pentru campanie electorală, când tu poţi să închizi bugetul fără această taxă? Cred că este cel mai înalt nivel de corupţie şi de imoralitate pe care l-am văzut la vreun premier”, a insistat şeful statului.

Şi taxa pe stâlp va scumpi cu 10-15 bani carburanţii

Traian Băsescu a mai spus că, pe lângă scumpirea pe care o va aduce acciza suplimentară de 7 eurocenţi (care va fi, de fapt, de 12 eurocenţi, cu tot cu TVA şi cu calcularea pe cursul leu/euro de la 1 octombrie 2012), “Ordonanţa cu stâlpul (OUG nr. 102/18.11.2013 privind modificarea şi completarea Codului fiscal, n.r.) nu e lipsită de efecte în preţul combustibilului”.

“Deci, intră o dată (prin acciza suplimentară, n.r.) 52, respectiv 53 de bani la motorină, respectiv benzină, dar mai intră – de data asta nu în acciză, ci în partea de valoare a litrului de benzină la poarta rafinăriei – şi taxa pe stâlp. Deci vor veni două elemente de creştere. Spre exemplu, eu estimez că la o rafinărie taxa pe stâlp – taxa pe construcţii, ca să mă exprim academic, sau corect – va avea şi ea un 10 – 15 bani care vor veni în partea de preţ la poarta rafinăriei al benzinei sau al motorinei. Iar acciza se va adăuga la cei 50% care înseamnă diverse taxe pe fiecare litru de combustibil”, a explicat preşedintele.

În total, 65 de bani în plus la litru

Traian Băsescu a arătat că, în structura preţului litrului de benzină, la preţurile actuale 48% sunt accize şi 52% preţul. “Deci putem spune jumătate – jumătate. Ei, ambele jumătăţi vor fi influenţate de cele două măsuri, una cu 10 – 15 bani, preţul litrului de benzină, şi alta cu 52 – 53 de bani, preţul litrului de benzină şi motorină în partea de accize. În total vor fi peste 65 de bani care se adaugă, iar soluţia pe care o negociază Victor Ponta, „să ne otrăvim cu toţii mai mult şi în continuare, ca să am eu şi partidul meu bani de campanie”, mi se pare cel mai odios act de corupţie pe care l-am văzut la vreun guvern”.

Se alege praful de cota de biocarburanţi

În 2011, Guvernul Boc a decis ca, începând cu 2013, motorina şi benzina să includă o cotă de biocarburant de minimum 6%. Conform calendarului stabilit atunci, cota de biocarburant din benzină trebuia să crească la 8% din 2015, la 9% din 2017 şi la 10% din 2019.

Însă în ultimele zile ale anului 2012, Guvernul Ponta a anulat obligaţia cotei de 6% biocarburant în motorină, a amânat creşterea cotei la 7% în motorină pentru 2016 şi a stabilit pentru acest an, pentru benzină, un conţinut de biocarburant de minimum 5%, în loc de 6%.

Atingerea acestei cote de 6% a fost fixată atunci pentru anul 2014.

Însă după ce a aprobat OUG 102/2013 privind noile măsuri fiscale, printre care şi acciza suplimentară de 7 euro/litrul de combustibil, în speranţa că îi va convinge să nu scumpească preţul la pompă, premierul Victor Ponta negociază cu reprezentanţii companiilor petroliere nu majorarea, ci scăderea cotei prevăzute pentru anul viitor la benzină, precum şi amânarea întregului calendar de majorare.

Benzina de calitate mai aşteaptă

Astfel, pentru anul viitor este negociată acum, la benzină, o cotă de biocarburant de 4,5%, care să urce la 8% abia în 2018, nu în 2015. Ţintele pentru anii 2017 şi 2019, cu 9%, respectiv 10% cotă de biocarburant vor fi anulate.

La motorină este negociată pentru 2016 o cotă de biocarburant de 6,5%, nu de 7%.

O altă facilitate care va fi acordată companiilor este amânarea cu 3 ani, respectiv până în 2019, în loc de până în 2016, a datei până la care furnizorii trebuie să introducă pe piaţă benzină mai bună calitativ, cu un conţinut de oxigen de maximum 2,7% m/m şi cu un conţinut de etanol de maximum 5% v/v.

Dispare obligativitatea reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră

În acelaşi timp, companiile petroliere nu vor mai fi obligate să reducă până la sfârşitul anului viitor din emisiile de gaze cu efect de seră, generate pe durata ciclului de viaţă pe unitatea de energie a carburantului şi energia furnizată, ci li se va acorda timp până în 2020 să îşi îndeplinească această obligaţie.

Aceste “derogări” nu reprezintă o mişcare pregătită din timp de premierul Ponta, ci o consecinţă a avertismentului preşedintelui Traian Băsescu de eliminare a accizei suplimentare de 7 eurocenţi la carburanţi, pe care o consideră “antieconomică, împotriva intereselor României şi a şanselor de relansare economică”. Şeful statului a anunţat că nu va aproba Memorandumul cu FMI, dar nici Bugetul de stat pe 2014, care a fost construit şi pe baza noii accize.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.