Proiect de lege: Cel puţin 50% din autobuzele şi microbuzele noi să fie electrice

Un proiect de lege depus la Senat de 6 parlamentari PSD şi doi liberali prevede ca “Autorităţile publice locale, regiile autonome şi societăţile comerciale aflate în subordinea unităţilor administrativ-teritoriale vor achiziţiona mijloace de transport în comun acţionate electric într-o proporţie de minim 50% din necesarul de achiziţii viitoare”.

Iniţiativa poartă numele de “Legea privind promovarea transportului ecologic” şi extinde obligativitatea achiziţionării de mijloace de transport ecologice şi asupra societăţilor comerciale cu capital privat care derulează transport în comun pe traseele din municipii şi zonele metropolitane.

Astfel, ”societăţile comerciale cu capital privat care derulează transport în comun pe traseele din municipii şi zonele metropolitane vor asigura începând cu anul 2020 un parc auto acţionat electric în proporţie de minim cel puţin 50%”.

Totodată, vor intra sub incidenţa legii microbuzele şi autobuzele şcolare. Asta, după ce Ministerul Dezvoltării a achiziţionat prin licitaţia de anul trecut 656 de autobuze, microbuze şi autocare pentru elevi şi sportivi. 

Primele autobuze Iveco au fost livrate în noiembrie anul acesta.

Proiectul de lege ar urma să producă efecte începând cu anul următor celui de intrare în vigoare a prezentei legi, dacă iniţiativa legislativă va întruni sprijinul parlamentarilor.

Legea îşi propune să reducă poluarea în aglomerările urbane, prin diminuarea consumului de benzină şi motorină, cât şi să promoveze noile tehnologii în transport, potrivit expunerii de motive.

Iniţiatorii mai arată că ”la nivelul UE circa 28% din emisiile de gaze cu efect de seră sunt datorate transporturilor şi 84% dintre acestea revin transportului rutier, cu menţiunea că 10% provin din traficul urban”, iar ”transportul ecologic se referă de regulă la orice mijloc de transport ce implică diminuarea combustibilului lichid”.

Senatul este prima cameră sesizată.

Anul acesta, după testarea autobuzelor electrice în Timișoara (2013), Suceava (2013) și Brașov (2014), a venit rândul Capitalei să probeze 3 astfel de mijloace de transport nepoluante, produse de firme din China (2) și Cehia (1) recunoscute în domeniu.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.