DOCUMENT: Proiect legislativ de examinare în traseu a mopediştilor şi alte modificări la obţinerea permisului auto

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a lansat în dezbatere publică un proiect legislativ de întregire a procedurii de examinare destinate obţinerii permisului de conducere, cu reglementări strict pentru categoria AM (mopeduri), după ce acestea au fost incluse în categoria autovehiculelor, respectiv de examinarea în traseu a conducătorilor de vehicule din categoria A, A1, şi A2. Sunt însă şi alte modificări, printre care aceea că proba practică va putea fi repetată, în caz de eşec, fără reluarea examenului de sală, ci doar cu condiţia efectuării a 6 ore de pregătire practică între examene. Documentul poate fi vizualizat AICI. Propunerile, sugestiile şi opiniile persoanelor interesate cu privire la acest proiect de act normativ sunt aşteptate pe adresa de e-mail legislatie@mai.gov.ro , în termen de 10 zile.

Proiectul Ordinului ministrului Afacerilor Interne de completare a OMAI nr. 268/2010 privind procedura de examinare pentru obţinerea permisului de conducere prevede că promovarea probei teoretice (calificativul “admis”) permite susţinerea succesivă a probei practice pentru o perioadă de 1 an de la data absolvirii cursurilor de pregătire teoretică şi practică.

În cazul nepromovării probei practice (calificativul “respins”), aceasta poate fi reluată, fără susţinerea probei teoretice, după cel puţin 15 zile de la data obţinerii calificativului şi prezentarea dovezii efectuării a 6 ore de pregătire practică.

Susţinerea probei practice poate fi realizată astfel:

– numai în poligon pentru autovehiculele din categoria AM

– în poligon şi traseu pentru autovehiculele din categoriile A1, A2 şi A

– numai în traseu pentru autovehiculele din categoriile B1, B, BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE, Tr, Tb şi Tv.

Candidaţii pentru permisul din categoria AM care fac dovada absolvirii, anterior datei de 19 ianuarie a.c., în cadrul unei unităţi autorizate, a cursului de legislaţie rutieră specific conducerii mopedelor pe drumurile publice se pot prezenta la examen fără să mai facă dovada absolvirii unei şcoli de şoferi.

Totodată, la susţinerea probei practice în traseu pentru categoriile A1, A2 şi A, candidatul va conduce însoţit, pe acelaşi vehicul, de un instructor din cadrul unităţii autorizate.

Examinatorul supraveghează candidatul dintr-un autovehicul aparţinând unităţii autorizate şi condus de un angajat din cadrul acesteia, iar comunicarea dintre examinator şi candidat se realizează prin intermediul mijloacelor tehnice de radiocomunicaţii.

scuter 68-foto Jean-Mihai PALSU

Noul Cod rutier a intrat în vigoare pe 19 ianuarie, cu modificarea că persoanele de peste 16 ani care doresc să conducă un moped sau un triciclu trebuie să posede permis de conducere pentru categoria AM.

Valabilitatea permiselor de conducere s-a redus pentru şoferii profesionişti, care trebuie să şi le reînnoiască la 5 ani, cu examenul medical afferent. Şoferii amatori îl preschimbă la 10 ani, tot cu vizită medicală.

7 milioane de posesori de permis auto

Potrivit statisticilor Poliţiei, în România există peste 7 milioane de şoferi, dintre care aproximativ 950.000 doar în Bucureşti, 273.000 în Prahova, 272.000 în Timiş, 215.000 în Suceava, 222.000 în Dolj, 273.000 în Constanţa, 278.000 în Cluj şi 240.000 în Argeş.

Aproape 5 milioane de conducători auto sunt de sex masculin şi doar 2,2 milioane de sex feminin.

Cei mai mulţi au vârste între 31 şi 50 de ani (3,4 milioane). Cei cu vârste între 18 şi 20 de ani sunt peste 190.000, cei între 21-30 de ani sunt peste 1,5 milioane, cei între 51-70 de ani sunt 1,7 milioane şi cei de peste 70 de ani sunt în număr de 324.000.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.