Sofatul fara carnet, legal pe unele drumuri, dar neplata amenzii se lasa cu suspendarea permisului, potrivit Strategiei Nationale pentru Siguranta Rutiera 2011-2020

In Romania va fi permisa conducerea vehiculelor si fara permis auto, pe anumite drumuri, la ore speciale si cu insotitor, dar obtinerea carnetului auto va fi conditionata de invatamantul minim obligatoriu, potrivit proiectului Strategiei Nationale pentru Siguranta Rutiera 2011-2020, ce urmeaza a fi aprobata prin Hotarare de Guvern. Documentul prevede si suspendarea permiselor celor care nu isi platesc la timp amenzile. Se va introduce, de asemenea, obligativitatea detinerii carnetului auto pentru conducerea mopedelor,  se va interzice accesul pe drumurile nationale si judetene a ATV-urilor si se va impune finalizarea invatamantului minim obligatoriu pentru obtinerea permisului de conducere.

Dreptul de a conduce anumite vehicule va fi introdus in intervale orare speciale si doar pe unele drumuri publice, anterior obtinerii pentru prima data a permisului de conducere. Procedura va fi acceptata dupa ce soferul va fi supus unui proces de instruire si testare si va impune prezenta unui insotitor cu experienta, care va raspunde juridic solidar cu soferul pentru corectitudinea cu care este condus autovehiculul.

In paralel, va fi introdus si “permisul provizoriu de conducere”, premergator obtinerii permisului auto si valabil numai pe teritoriul Romaniei, cu anumite restrictii pentru sofer.

Procedura de examinare pentru acordarea permisului de conducere va fi modificata in sensul unei evaluari “mai ample”, inclusiv medico-psihologice, a abilitatilor de conducere, nu doar cu verificarea cunoasterii legislatiei si a abilitatii de a efectua anumite manevre in trafic.

De asemenea, imbunatatirea evaluarii psihologice a candidatilor pentru obtinerea permisului auto, a sistemului de criterii la examinarea pentru acordarea permisului de conducere si a “capacitatii de supraveghere si impunere a legii” prin intermediul sistemelor de supraveghere video sunt alte prevederi ale Strategiei.

ATV-uri numai pe drumurile comunale

Pe de alta parte, Guvernul va introduce obligativitatea permisului de conducere pentru mopede, va reduce durata de valabilitate a permisului auto de la anumite varste, va interzice accesul pe drumurile publice a vehiculelor de tip ATV, cu exceptia drumurilor comunale, si va impune finalizarea invatamantului minim obligatoriu pentru obtinerea permisului de conducere.

Conform noii Legi a Educatiei, invatamantul general obligatoriu este de 10 clase si cuprinde invatamantul primar si pe cel gimnazial. Obligatia de a frecventa invatamantul de 10 clase, la forma cu frecventa, inceteaza la varsta de 18 ani.

In acelasi timp, va fi introdusa posibilitatea platii pe loc a amenzii, pe baza de chitanta eliberata de agentul de politie si cu eliminarea prescrierii proceselor verbale. O parte din incasarile obtinute din amenzi vor fi varsate la buget, fara ca sumele sa fie cedate integral la bugetele locale, ca in prezent.

Tichetul de contraventie

In Romania, gradul de incasare a amenzilor auto este sub 40%, spre deosebire de 90% cat este in statele UE. In Olanda, spre exemplu, achitarea sanctiunilor auto este de 98%, se argumenteaza in Strategie. din acest motiv,va fi introdus “tichetul de contraventie”, anexat permisului de conducere si care va evidentia amenzile platite. Lipsa acestui tichet va insemna ca soferul nu a achitat amenda si va atrage dupa sine suspendarea exercitarii dreptului de a conduce autovehicule pana la platasumei respective.

O alta masura in acest sens este aplicarea sanctiunilor contraventionale  prin plata pe loc, pe baza de chitanta eliberata conducatorilor auto de catre agentul constatator. In acest caz, procesele verbale de contraventie pot fi intocmite “la cerere, in vederea contestarii sanctiunii”, se mai arata in Strategia Nationala pentru Siguranta Rutiera 2011-2020.

In plus, se va elimina prescrierea proceselor verbale.

Se mai are in vedere si crearea serviciului public on-line, ce va permite utilizatorilor plata amenzilor contraventionale, iar neplata acestora va duce si la adaugarea de penalizari.

Amenzi graduale pentru vitezomani

Proiectul mai prevede interzicerea folosirii dispozitivelor de detectare a aparatelor radar, ca masura impotriva “agresivitatii rutiere”.

Totodata, pentru “cresterea gradului de intransigenta” a legii in cazul vehiculelor care circula cu viteza mai mare decat cea legala, vor fi majorate gradual, in functie de cuantumul vitezei, atat durata de suspendare a permisului, cat si cuantumul amenzii, iar soferii care vor sa beneficieze de reducerea duratei de suspendare a permisului vor putea opta pentru programe de reabilitare comportamentala/consiliere psihologica, pentru cursuri de conducere defensiva/preventiva sau pentru efectuarea in spitale a unui “stagiu de asistare a victimelor accidentelor rutiere”.

Taxe progresive pentru posesorii mai multor masini

Alte masuri sunt cresterea progresiva a taxelor pentru detinerea mai multor autovehicule necomerciale, introducerea “taxelor pe congestie” si reducerea taxelor pentru autovehiculele folosite in comun prin sistemul “car-sharing” (pentru reducerea ponderii transportului motorizat individual) si inchirierea cu ora din puncte fixe a vehiculelor.

De asemenea, promovarea transportului public si a celui nemotorizat cu “descurajarea” transportului motorizat individual, introducerea inspectiei tehnice de siguranta pentru repunerea in circulatie a vehiculelor implicate in accidente rutiere, crearea instantelor judecatoresti specializate pentru domeniul circulatiei rutiere cu scopul reducerii duratei de solutionare a dosarelor, achizitia de noi elicoptere, descurajarea furtului elementelor de semnalizare rutiera prin folosirea unor materiale “nevalorificabile”, dar si modificarea “formatului de prezentare” a stirilor legate de accidentele rutiere sunt alte masuri avute in vedere pentru perioada urmatoare sunt cuprinse in document.

Reducerea cu 50% a accidentelor

In document se atentioneaza ca, desi la data aderarii la UE Romania a preluat obiectivul comunitar de reducere cu 50%, pana in 2010, a numarului victimelor din accidente rutiere, acest indicator a crescut anual, proportional cu cresterea parcului auto, in conditiile unei infrastructuri invechite si in lipsa unei politici coerente in domeniu.

“In momentul actual, estimarea pierderilor economice si sociale cauzate de accidentele rutiere ne indica o valoare de aproximativ 1,5% din Produsul Intern Brut”, se arata in Strategie.

Pentru o treime dintre accidentele grave, vinovati sunt soferii tineri, cu varste cuprinse intre 18-25 ani, in principal din cauza vitezei. Un sfert dintre toti conducatorii auto au fost de altfel amendati cel putin o data in ultimii trei ani pentru depasirea limitei de viteza.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PALSU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.