3.000 de euro/km deszăpezirea din iarna trecută

Deszăpezirea a costat iarna trecută 209.420.781 lei pentru cei 16.200 km de drumuri naţionale şi autostradă, adică 12.927 lei/km – iar echivalentul în euro, la cursul de 4,4 lei/euro, a fost de 2.938 euro/km -, faţă de 3.289 euro/km la finalul iernii 2011 – 2012, anunţă CNADNR, luni, într-un drept la replică dat reprezentanţilor mass-media pentru articolele în care scriu că deszăpezirea va costa 5.370 euro/km în această iarnă. Fără a preciza cât va costa de fapt serviciul de deszăpezire în iarna 2013-1014, CNADNR îi admonestează pe jurnalişti pentru că şi-au permis să calculeze costurile pe baza datelor publicate în SEAP. De altfel, CNADNR a ţinut-o în ultima vreme tot într-o dezminţire cu privire la ştirile despre deszăpezire, în loc să publice rezultatele licitaţiei şi a negocierilor directe încheiate acum 3 zile, precum şi costurile aferente.

„Jurnaliştii s-au folosit de datele existente în SEAP fără a lua în calcul situaţia reală de cheltuire a acestor sume în caz de nevoie. Astfel, CNADNR SA contractează, pentru perioada de iarnă, lucrări de deszăpezire pe loturi de autostrăzi şi drumuri naţionale la o valoare maximă estimată. Cheltuielile necesare sunt făcute în funcţie de condiţiile meteorologice, astfel încât sumele maxime estimate nu au fost niciodată cheltuite integral”, precizează reprezentanţii companiei.

Jurnaliştii pe care CNADNR îi admonestează pentru faptul că şi-au permis să scrie din singura sursă aflată la dispoziţie – SEAP – şi-au făcut doar datoria.

În schimb, compania ţine secrete astfel de cheltuieli, precum şi rezultatele negocierilor directe cu firmele pentru serviciul de deszăpezire din această iarnă, laolaltă cu câştigătorii contractelor încheiate pentru 56% din drumurile naţionale şi autostrăzi, în urma licitaţiei lansate în 26 iulie pentru următoarele două ierni (2013-2015).

Ministrul delegat Dan Şova anunţa recent că până la 15 noiembrie vor fi încheiate contracte prin negociere directă pentru restul de 44% din kilometrii neacoperiţi la prima strigare. De atunci au trecut 3 zile fără ca instituţia aflată în subordinea sa să dea dovadă de transparenţă în privinţa acestor cheltuieli din bani publici.

Gândul: De 5 ori mai scump ca în Finlanda

Cât despre ce s-a scris în presă referitor la costul deszăpezirii, precizăm că totul a pornit de la un articol publicat pe site-ul gândul.info, preluat apoi de aproape toată mass-media, atât cea online cât şi cea audiovizuală – în special televiziunile de ştiri Antena 3, Realitatea TV etc..

Potrivit calculelor Gândul făcute pe baza datelor din sistemul de licitaţii publice, costul mediu cu deszăpezirea unui kilometru de autostradă sau drum naţional a crescut în ultimii 4 ani de peste 3 ori, de la 1.180 euro/km în 2009 la 5.370 euro/km în 2013.

“CNADNR a estimat că o poate cheltui pentru deszăpezire în iarna din acest an şi iarna viitoare în jur de 172 de milioane de euro. Curăţarea de zăpadă a autostrăzilor din România a ajuns, astfel, să fie de aproape 5 ori mai scumpă decât în Finlanda. Ţara nordică are o reţea de autostrăzi şi drumuri naţionale de aproape 5 ori mai mare decât România, respectiv 78.000 km. Cu toate acestea, costurile cu desăpezirea sunt mult mai mici. Spre exemplu, în 2011, Finlanda a cheltuit 98 de milioane de euro pe deszăpezire, în medie 1.200 euro/km. În aceeaşi perioadă, la Bucureşti preţul calculat era de 5.900 euro7km”, scriu cei de la Gândul.

De asemenea, în Suedia sau Islanda preţul pe kilometru deszăpezit nu trece de 1.400 de euro, adaugă jurnaliştii de la site-ul amintit.

Neaga: Acolo nu se deszăpezeşte “la negru”

Narcis Neaga, directorul general al CNADNR, a declarat pentru gândul.info că ”în ţările nordice zăpada şi gheaţa nu sunt îndepărtate integral, nu există noţiunea de „drumuri la negru””, ca în România.

Mai mult, susţine Neaga, în ţările nordice se foloseşte alt tip de cauciucuri, care nu este utilizat în România. “Astfel, sunt luate măsuri de anvelopare obligatorie a autovehiculelor cu cauciucuri speciale (crampoane) care permit circulaţia atât pe zăpadă, cât şi pe zone cu gheaţă, acest tip de anvelope nefiind utilizate în România”, a declarat şeful CNADNR pentru gândul.info.

Întreg articolul din gândul.info, AICI.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.