Abonati la contestatii

Legislatia privind achizitiile publice, greselile celor care realizeaza caietele de sarcini, dar si numarul mare de contestatii blocheaza aproape toate incercarile autoritatilor locale de a cumpara autobuze. Din pacate, cei care sufera probabil cel mai mult, dealerii de autovehicule, sunt tot mai des tentati sa adopte o conduita de tipul „sa moara si capra vecinului“.

În numarul precedent al revistei, prezentam un studiu de caz pe aceasta tema. Era vorba despre incercarile repetate, lipsite de finalitate, pentru achizitionarea de autobuze, ale operatorului de transport public de calatori din Oradea. Am aratat in articolul publicat in numarul de august, pozitia unuia dintre participantii la licitatia (una dintre mai multele care au avut loc) organizata la Oradea. Respectiva firma se afla in proces cu OTL RA Oradea (operatorul de transport public de calatori din Oradea) si asteapta ca justitia sa ii confirme faptul ca a castigat licitatia si sa oblige societatea oradeana sa ii cumpere autobuzele.

Legea nu functioneaza

Vom prezenta, in continuare, opiniile celor care se afla in cealalta parte a baricadei, a celor care organizeaza licitatii. Este lesne de inteles frustrarea pe care acestia o resimt atunci cand, dupa ce reusesc sa isi asigure fondurile necesare, nu pot duce la bun sfarsit achizitia autobuzelor.

„HG 34 este o lege menita sa asigure buna gospodarire cu banul public, in sensul de a limita posibilitatea de a cheltui in mod nejustificat sau ineficient acesti bani, care si asa sunt sub limita necesarului real. Totusi, acest interes al legiuitorului se pare ca, in foarte multe din cazuri, provoaca efecte paradoxale. Ori intarzie sau face imposibila in mod nejustificat achizitia, ori metoda de adjudecare impune acceptarea unor preturi iesite din comun, si toate astea in mod transparent, sub «apararea legii»“, a declarat ing. Csuzi Istvan, director general OTL RA Oradea.

La ora actuala, depunerea de contestatii a devenit un adevarat „sport national“ si, de multe ori, justificarea reala nu este legata de modul de organizare a respectivei licitatii. Multi dintre cei care comercializeaza autobuze au ajuns la adevarate performante in materie de contestatii. De altfel, cu totii au angajat avocati sau colaboreaza cu cabinete de avocatura. Din pacate, s-a ajuns la situatia in care unele firme fac contestatii la toate licitatiile pe care nu le castiga si chiar la cele la care (din motive interne) nu pot participa. Astfel, la ora actuala, nimeni nu mai castiga. „Consider ca a depune contestatie este privilegiul celui care este dornic si capabil de a participa la o procedura de achizitie in calitate de ofertant. Pentru a discerne si demonstra aceasta calitate, in prima faza, inaintea depunerii ofertelor, as accepta contestatie doar de la cei care demonstreaza ca sunt intr-adevar dornici de participare, de exemplu, prin prezentarea dovezii de depunere a scrisorii de garantie bancara la autoritatea contractanta sau a altei garantii. Dupa deschiderea ofertelor, e clar ca acela care a depus oferta (chiar incompleta) are dreptul moral de a-si exprima unele retineri prin formularea contestatiei“, a aratat directorul general OTL RA Oradea.

O poveste parca fara sfarsit…

 Ultima licitatie organizata la Oradea luna trecuta a fost din nou anulata. Motivul – alte contestatii.

„Este trist ca, in 2 ani si jumatate, inca nu s-a reusit a se adjudeca vreunui ofertant livrarea pe motivul contestatiilor (intemeiate sau neintemeiate). Anularea procedurii in 18 august 2009 s-a facut in urma unei rezolutii date de CNSC, care pune la indoiala buna credinta a acestui for decizional. Argumentarea principala pentru reluarea procedurii se bazeaza pe contestatia a doua firme, nici macar participante la procedura, care considera ca fiind prea apropiat termenul de livrare de cel al momentului contractarii, astfel CNSC decide reluarea procedurii pentru a asigura «un termen de livrare rezonabil (de exemplu, 60 de zile)». Consideram ca este de domeniul absurdului sa dispui pentru o autoritate contractanta, care are in sprijin si justificarea printr-o scrisoare de atentionare de termen maxim de utilizare a finantarii, sa prelungeasca termenul de livrare cerut prin caietul de sarcini peste limita de utilizabilitate a unei linii de credit“, a explicat Csuzi Istvan.

Este greu de crezut ca dealerii de autobuze vor renunta la „obisnuinta“ de a contesta. Dimpotriva, fiecare contestatie depusa de o firma determina cresterea nervozitatii pe piata, in mod obiectiv, dar si subiectiv. Dealerii resimt tot puternic faptul ca nu reusesc sa livreze autobuze, mai ales ca achizitiile publice reprezinta cele mai mari sperante (mediul privat la ora actuala, lovit puternic de criza economica, nu mai poate achizitiona autovehicule). În plus, o firma oprita prin contestatie sa livreze autovehicule, va plati cu aceeasi moneda atunci cand contestatarul se va afla in pozitia de a castiga la randul lui.

„Consider ca, fara a se modifica prevederile HG 34 in sprijinul autoritatilor contractante, cu eliminarea posibilitatii de a se bloca procesele prin aparenta «rea-vointa» nu se poate debloca situatia actuala. Sunt unii «contestatari de meserie», care stiu ca sunt fara sanse, nici nu participa la procedura, dar, prin diferite tertipuri, reusesc sa blocheze mersul achizitiei, provocand deseori si daune materiale si morale insemnate pentru comunitatile in cauza, cum este in cazul nostru“, a spus directorul general OTL RA Oradea.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.