Accent pe siguranță

Cea de-a zecea ediție a concursului Romanian Transport Company of the Year se desfășoară într-o perioadă plină de provocări, cu fluctuații impredictibile de la lună la lună și o recesiune ce devine tot mai sigură.

Totuși, deși majoritatea firmelor de transport manifestă un comportament precaut, nimeni nu crede că o eventuală nouă criză ar putea avea efectele devastatoare de acum zece ani. Și asta în primul rând pentru că piața este mult mai matură, mai pregătită să facă față schimbărilor. Mediul de afaceri are, astăzi, o abordare mult mai realistă decât acum zece ani și merită să analizăm câteva tendințe interesante.

Controlul costurilor

Îmbunătățirea continuă a monitorizării costurilor a dus la o transformare a abordărilor manageriale. Dacă, în urmă cu zece ani, se punea accent aproa pe în exclusivitate pe eliminarea sau măcar diminuarea furturilor, s-a trecut încet, dar sigur, către căutarea performanțelor. Produsele moderne telematice, combinate tot mai adesea cu soluții ERP, permit vizualizarea precisă și rapidă a rezultatelor afacerii de transport, la nivel de companie, de flotă și până la cele mai mici elemente – șofer, camion, client, cursă… Astfel, deja, unele companii lucrează la reglaje de finețe.

Ținte de performanță clare sunt stabilite pentru fiecare departament și angajat în parte, pe baza experienței/rezultatelor obținute în timp, și se lucrează la ameliorarea cifrelor. De exemplu, sunt firme care își propun ținte clare, cum ar fi reducerea continuă a consumului mediu de carburant – șoferii sunt încurajați, printr-un proces continuu de pregătire, personalizat pe fiecare individ în parte.

Astfel, ținta nu mai este încadrarea tuturor într-un anumit consum, ci scăderea acestui consum pe fiecare camion și șofer în parte, de la cursă la cursă. Pare un efort titanic? Se pare că nu, mai ales dacă utilizezi instrumentele corecte – soluțiile telematice de ultimă generație preiau și execută automat o mare parte din sarcinile care, nu cu mult timp în urmă, sufocau departamentul de management al flotei. În plus, se caută maximizarea numărului de kilometri parcurși zilnic și, în acest context, timpul de conducere al șoferilor este monitorizat tot mai atent, pentru a fi utilizat cât mai judicios.

Pentru a motiva cât mai bine dispecerii, soft-urile dedicate de transport management nu mai sunt doar un instrument operativ, ci creează o imagine tot mai precisă asupra costurilor pe care fiecare decizie în parte le implică și, astfel, fiecare dispecer vede în mod transparent impactul pe care îl are asupra profitabilității firmei. Iar costurile sunt privite complex, nu doar din prisma kilometrilor parcurși, ci și a timpului aferent.

Profitabilitate…

Preluarea unei cantități atât de mari de date și analizarea lor cu ajuto – rul unor soluții IT se materializează în ra poarte prin care managerii pot lua decizii mult mai bine argumentate. Și, în special, pot urmări profitabilitatea… pe client, pe cursă, pe camion. Tot mai mulți transportatori, prin sistemele utilizate, reușesc să aibă imaginea dinamica a costului pe kilometru. Astfel, evită capcana în care un client oferă un tarif aparent mare pe kilometru, însă antrenează costuri ce, uneori, pot depăși acel tarif. „Timpul costă bani” a devenit o sintagmă foarte importantă în transporturi.

Pentru a evita riscul unui cost/km ne competitiv (cauzat de repartizarea costurilor fixe pe kilometru) sunt transportatori care au pus la punct activitatea astfel încât camioanele să stea imobilizate cât mai puțin. Este notabil să vedem transportatori români care obțin peste 20.000 km pe lună parcurși de fiecare camion în parte. Evident, costul pe kilometru scade semnificativ, flota este înnoită constant, iar șoferii pot fi plătiți mai bine.

Nișe

Indiferent de dimensiunea firmei, spe cializarea pe una sau mai multe nișe reprezintă o decizie strategică im portantă. Deși, la prima vedere, pare o limitare a opțiunilor, experiența din piață arată că specializarea asigură mai multă stabilitate și un nivel superior al profitabilității. Iar, aici, putem consemna o nouă etapă pe zona trans portului intracomunitar efectuat de firme românești de transport. Dacă, inițial, a fost vorba doar de transport de mărfuri generale, efectuate, în general, sub umbrela unor expeditori vest-europeni, astăzi, transportatorii români deservesc direct clienții finali și au acces la proiecte de transport pe diferite nișe.

Firme străine

Privind din prisma concursului, ultimii zece ani au adus, așa cum am pre cizat, o profesionalizare semnificativă a pieței. Astăzi, nu sunt puține firmele românești care pot concura de la egal la egal cu firme vest-europene. În același timp, avem un număr important de firme străine care și-au deschis activități în țara noastră, contribuind la creșterea know-how-ului în piața autohtonă. Trei dintre firmele fina liste a acestei ediții a RTCY au acționariat străin, însă… managementul lor din România este integral format din români. Și acesta reprezintă, probabil, cel mai bun semn al profesionalismului și, în egală măsură, al încrederii de care românii au început să se bucure la nivel european.

Finaliștii RTCY 2019 – Hankook sunt (în ordine alfabetică): Agexim Spedition, Logistic E van Wijk, Marvicon, Suri Sped, TN Logistika SK-RO și Tuțu Trans.

Vă invităm să vă votați favorita pe site-ul ziuacargo.ro.

Câștigătorii RTCY

2010 – Com Divers Auto Ro

2011 – edy International Spedition

2012 – International Lazăr Company

2013 – Dianthus

2014 – Com Divers Auto Ro

2015 – Vio Trans Grup

2016 – International Lazăr Company

2017 – International Alexander

2018 – H.Essers

Câștigătorii RTCY, categoria Flote Mici

2015 – Marvi Logistic

2016 – Onci Eurotrans ’96

2017 – Denis Spedition

2018 – Asexpress

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.