Adresa de e-mail nesecurizata…. cost 85.000 euro

Va intrebati, cu siguranta, cum ar putea o adresa de e-mail sa te coste 85.000 de euro. Exact asta a patit un transportator roman, caruia i-a fost piratata adresa de e-mail si, prin informatiile scurse pe aceasta cale, a devenit victima unei escrocherii care a costat firma 85.000 euro.

Contul de e-mail utilizat de firma YLI TRANS EXPRES din judetul Arges a fost „spart“, fara ca proprietarul sa isi dea seama, iar astfel au fost extrase informatii complete pentru o escrocherie extrem de bine elaborata si, totodata, socanta prin simplitatea sa. Timp de aproximativ trei saptamani (noiembrie-decembrie 2014), persoana care a gandit aceasta frauda s-a concentrat exclusiv pe comunicarea dintre transportator si unul dintre clientii sai din Austria. Totul a fost planuit cu atentie, creand impresia atat pentru client cat si pentru transportator ca sunt in continuare in contact direct. Practic, clientul austriac a primit un e-mail prin care i se solicita (aparent de catre YLI TRANS EXPRES) sa faca mai multe plati in diferite conturi. Interesant este faptul ca in istoria colaborarii dintre YLI TRANS EXPRES si clientul din Austria a existat o asemenea solicitare, dublata de trimiterea pe e-mail a unei cereri oficiale, semnata si stampilata de catre conducerea firmei de transport. Astfel, escrocul a avut inclusiv modelul pe care a putut sa il falsifice cu noile coordonate. Bineinteles, fiind vorba despre un client serios din punct de vedere al platilor, reprezentantii YLI TRANS EXPRES au trimis e-mailuri intreband daca sunt probleme. Li s-a raspuns, de fiecare data, ca se va rezolva in cateva zile. „De obicei ne anuntau cand se faceau platile, dar probabil ca indivizii care au spart parola e-mail-ului stergeau acele instiintari. Cand noi le dadeam e-mail si ii intrebam despre bani, primeam inapoi raspuns ca merg mai greu tranzactiile in perioada respectiva, ca sunt zile libere, sarbatori etc si sa avem rabdare. Raspunsul venea de la hackeri“, a explicat Ilie Burete, patron YLI TRANS EXPRES. Mai multe plati au fost realizate in conturi din Marea Britanie si Polonia, suma totala fiind de 85.000 de euro. Partenerul austriac, desi anterior solicitase extras de cont de la banca, a efectuat platile in acele conturi, tranzactiile fiind procesate doar in baza unei simple adrese primite pe e-mail.

La mila justitiei

In primele zile ale acestui an, am continuat sa dam e-mail-uri intreband de bani. Intr-o zi in care era sarbatoare in Austria si, in mod normal, nu era nimeni acolo la munca, am primit un e-mail in care ni s-a raspuns sa avem rabdare. Am reusit sa gasim pe cineva cu care sa vorbim la telefon si am descoperit adevarul. Au fost cateva nereguli si la client. Ei n-au primit factura pentru conturile noi, transmise de catre hacker, au avut o hartie cu o stampila a noastra scanata… Astfel, s-a ajuns la o situatie de conflict cu acest client. Practic, am mers la ei in Austria si ne-au tratat ca pe niste infractori. Dupa 10 minute, ne-au dat afara“, a precizat Ilie Burete. Politia din Austria nu s-a implicat in acest caz, considerand ca este vorba despre un conflict intre doua companii. YLI TRANS EXPRES a angajat un avocat austriac care se ocupa de caz. Clientul a fost dat in judecata pentru ca firma de transport nu a primit banii pentru activitatea prestata. A fost sesizata si Politia Romana – Serviciul de Combatere a Criminalitatii Informatice si au fost cercetate calculatoarele companiei. Toate aceste demersuri sunt incerte din punct de vedere al rezultatelor si, cu siguranta, vor lua mult timp. „Astazi, am securizat e-mail-ul, suntem mult mai atenti cu parola, pe care, bineinteles, am schimbat-o, am instalat un antivirus puternic. Am aflat de la specialisti ca la unele conturi de e-mail se poate afla usor parola. Din pacate, cele mai multe firme de transport care lucreaza in comunitate au acest sistem de lucru si pot deveni foarte usor victime“, a aratat Ilie Burete. Transportatorii s-au obisnuit ca atunci cand se discuta de siguranta sa fie vorba doar de camioanele aflate in trafic. Majoritatea companiilor romanesti utilizeaza in continuare adrese de e-mail deschise gratuit, fara a lua minime masuri de precautie. Desi, pe e-mail, ajung informatii extrem de sensibile legate de activitatea firmei. Frauda cibernetica se remarca prin simplitatea cu care este realizata si dificultatea cu care este combatuta. Cazul prezentat, desi are o desfasurare internationala, este posibil sa fi fost realizat de catre o singura persoana – IP-ul calculatorului de unde s au transmis mesajele piratate era din Cehia, conturile in Marea Britanie si Polonia… YLI TRANS EXPRES a invatat o lectie importanta – siguranta cibernetica este la fel de importanta ca aceea din trafic. Dar pretul a fost piperat – un camion vandut pentru acoperirea pierderilor, o suma importanta de bani, care nu se stie cand si daca va mai fi recuperata, un client pierdut…

Radu BORCESCU

15radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.