Adriana Țicău solicita investiții in sistemul de transport feroviar european

Parlamentul European (PE), reunit in sesiune plenara la Strasbourg, a votat al patrulea pachet legislativ privind instituirea spațiului feroviar unic european. Pachetul cuprinde șase propuneri legislative care se concentrează pe trei domenii-cheie: modelul de guvernanta, deschiderea piețelor de transport intern de călători, interoperabilitatea și siguranța.

In cadrul dezbaterii din plenul PE, eurodeputata Adriana Ticau, vicepreședinta Comisiei de Transport si Turism din Parlamentul European a declarat:

“Scopul pachetului feroviar este de a face ca transportul feroviar sa devina mai atractiv si mai sigur pentru cetățenii europeni si pentru întreprinderile europene. Obiectivul de realizare a spațiului feroviar unic european se va realiza pe baza dialogului social la nivelul Uniunii pentru a garanta că lucrătorii din sectorul feroviar sunt protejați în mod corespunzător împotriva efectelor nedorite ale deschiderii pieței si prin asigurarea investițiilor corespunzatoare in sectorul feroviar. Siguranța transportului feroviar este esențiala si aceasta necesita un personal bine pregatit, corect remunerat si care sa lucreze in conditii de munca decente. Dreptul la greva este un drept fundamental care trebuie respectat si de aceea solicit prudenta privind prevederile aferente obligatiei de serviciu public”.

Cel de-al patrulea pachet feroviar are scopul de a reforma cadrul legislativ european feroviar pentru a simplifica și consolida dispozițiile existente și pentru de a stabili un spațiu feroviar unic european.

Astfel, cele șase propuneri legislative se refera la: deschiderea pieței pentru serviciile de transport feroviar intern de călători și guvernanța infrastructurii feroviare; deschiderea pieței pentru serviciile de transport feroviar intern de călători; Interoperabilitatea sistemului feroviar; Siguranța feroviară; Agenţia pentru Căi Ferate a Uniunii Europene si Standardizarea conturilor întreprinderilor feroviare.

Adriana Ticau a atras atentia ca UE si statele membre trebuie sa asigure investitiile necesare pentru intretinerea si modernizarea sistemului feroviar european.

“Transportul feroviar a pierdut importante cote de piata datorita lipsei investitiilor in infrastructura feroviara, ceea ce a facut calatoria cu trenul mai lunga decat cea cu masina pe unele segmente de cale ferata. De asemenea, sustin ca veniturile realizate din administrarea infrastructurii feroviare să fie reinvestite în sectorul feroviar”, a spus ea.

“De asemenea, prin amendamentele depuse, am sustinut realizarea unor sisteme funcţionale si multimodale si interoperabile de informare şi emitere integrată a biletelor, care să permita crearea unui sistem multimodal la nivelul Uniunii care să cuprindă toţi operatorii de transport feroviar de călători. Acest sistem comun trebuie instituit până la 12 decembrie 2019“, a adaugat europarlamentara.

“Constat cu surprindere insa ca desi noilor state membre, in procesul de aderare li s-a impus separarea functionala pentru transportul feroviar, astazi state fondatoare ale Uniunii se opun separarii functionale. Solicit ca in toate politicile Uniunii sa se aplice aceleasi reguli pentru toti.  Consider ca textul votat de comisia TRAN privind Spatiul feroviar unic european este mai flexibil decat cel propus de Comisie, dand posibilitatea statelor membre care au realizat separarea functionala sa revina la un model integrat, daca doresc acest lucru”, a incheiat Adriana Ticau.

Principalele aspecte ale textelor adoptate privesc:

– condiții de piață transparente pentru servicii feroviare competente;

– asigurarea separării conturilor administratorului infrastructurii și ale întreprinderilor feroviare;

– intarirea prevederilor sociale, inclusiv cele referitoare la transferul de personal.

Astfel, in cadrul Regulamentului referitor la serviciile de transport feroviar intern de călători s-au adoptat prevederi care subliniaza importanta ca statele membre să garanteze, in dreptul intern și/sau prin contracte colective de muncă la nivel de sector, un nivel adecvat de protecție socială pentru personalul operatorilor de servicii publice. Standardele sociale înalte reprezintă o condiție pentru prestarea unor servicii de înaltă calitate.

Concurența nu ar trebui, așadar, să afecteze negativ condițiile de muncă ale personalului care prestează serviciile în cauză. Standardele sociale și/sau transferul obligatoriu al personalului asigură, de asemenea, condiții de concurență transparente și comparabile între operatori și evită riscul de dumping social.

Transferul obligatoriu al personalului în cazul în care se schimbă operatorul va asigura, de asemenea, continuitatea serviciilor pentru pasageri și pentru autoritățile competente. (M.B.)

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.