Afacerile de familie, la primul schimb de generatii

afacerile-de-familie-la-primul-schimb-de-generatiiTrei sferturi (74%) dintre afacerile de familie din Romania au inregistrat o crestere a cifrei de afaceri in ultimul an financiar, fata de numai 65% la nivel global, arata editia 2015 a raportului PwC Family Business Survey.

In privinta perspectivelor de crestere pentru urmatorii 5 ani, antreprenorii din Romania sunt mai rezervati decat omologii la nivel global: 75% versus 85%. Concret, 62% dintre respondentii romani se asteapta la o crestere constanta a afacerii lor, iar alti 13% mizeaza pe o crestere rapida si agresiva. Rezultatele sunt asemanatoare cu cele din editia precedenta a sondajului.

Provocari

Cele mai importante trei provocari din interiorul organizatiei, in urmatorul an, sunt, pentru respondentii din Romania, atragerea personalului cu abilitati cheie (49%, in crestere cu 10% fata de editia anterioara) – intr-o masura mai mare decat omologii lor la nivel global (39% versus 28%) -, dezvoltarea afacerii si a portofoliului de produse (23% si respectiv 25%, in crestere fata de editia precedenta a studiului, respectiv 6% in Romania si 10% global). Cele mai importante trei provocari din exteriorul organizatiei sunt, in urmatorul an, conditiile pietei si incertitudinea din Zona Euro (56%), politicile guvernamentale si reglementarile (38%) si concurenta acerba (28%). Pentru urmatorii 5 ani, principalele provocari pentru afacerile de familie din Romania sunt nevoia de inovare continua, contextul economic general, instabilitatea pietei, atragerea personalului cu abilitati cheie, competitia acerba si globalizarea accentuata. „Afacerile de familie au invatat sa navigheze in ape tulburi si incep sa gandeasca pe termen lung, din moment ce nevoia de inovare trece in fruntea listei preocuparilor lor, dupa ce, in editia anterioara a sondajului, situatia economica generala era perceputa drept principala amenintare”, a declarat Alexandru Medelean, liderul echipei de Servicii Integrate pentru Antreprenori si Afaceri de Familie, din cadrul PwC Romania. La randul sau, Ionut Simion, partener, liderul echipei de Servicii Fiscale pentru Antreprenori si Afaceri de Familie – PwC Romania, a precizat ca „antreprenoriatul romanesc parcurge una dintre cele mai importante etape ale evolutiei sale din 1989 pana in prezent: primul schimb de generatii”. „Aceasta etapa se va finaliza fie cu pastrarea afacerii in familie (transferul catre noua generatie), fie cu vanzari si, din pacate, chiar cu disparitia unor companii. Proportiile acestor transformari sunt greu de anticipat, insa cu siguranta vom vedea povesti de succes, dar si drame. Din aceasta perspectiva, atat costurile cat si beneficiile acestui proces se vor regasi in portofelul fondatorului si, prin urmare, ele trebuie asumate cu mare atentie si cu toata responsabilitatea”, a adaugat el. „Cernute de criza, cele mai multe afaceri de familie din Romania se afla intr-un moment de schimbari importante. Modul in care isi vor valorifica avantajele si vor raspunde provocarilor, atat cele interne cat si cele ale unei piete globale, in care viteza schimbarilor depaseste orice previziune, va fi decisiv pentru viitorul capitalului romanesc”, a conchis Mihai Anita, partener, liderul echipei de Servicii de Audit pentru Antreprenori si Afaceri de Familie – PwC Romania.

Perspective

Raportul scoate in relief trei preocupari majore pentru afacerile de familie din Romania:

Nevoia de profesionalizare – de la sisteme si proceduri pana la conducerea companiei – devine din ce in ce mai mult o preocupare centrala a afacerilor de familie. Importanta profesionalizarii modului in care acestea opereaza a crescut fata de editia anterioara a studiului, in conditiile accentuarii presiunii asupra preturilor, cresterii costurilor si influentei mega-tendintelor care schimba mersul economiei globale. Profesionalizarea afacerii trebuie insotita si de o „profesionalizare” a familiei si a raporturilor acesteia cu compania.

Planificarea succesiunii. Exista o dinamica a „factorului familie” care poate avea un impact major asupra companiei, impact care pare sa fie ignorat deocamdata de catre o parte din afacerile de familie. Unul dintre aspectele principale in ceea ce priveste „factorul familie” se refera la abordarea succesiunii.

Importanta inovarii. Afacerile de familie din Romania considera ca le este mai dificil sa fie competitive in actualul context economic si sunt constiente de nevoia de a tine pasul cu schimbarile intr-un mediu din ce in ce mai fluid si disruptiv, unde inovatia este cheia, insa disponibilitatea competentelor este limitata iar competitia este tot mai agresiva.

Cum s-a realizat sondajul

Sondajul PwC a luat in considerare companiile cu o cifra de afaceri mai mare de 5 milioane de dolari. Au fost derulate 2.378 de interviuri telefonice semistructurate si chestionare online cu factori de decizie (proprietari si directori executivi) din cadrul afacerilor de familie din peste 40 de tari la nivel global in T3 din 2014, prin intermediul Kudos Reasearch din Londra. In Romania, au fost derulate 61 de interviuri.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.