Am luat pulsul transporturilor

Conform barometrului european pentru transporturi, la realizarea caruia a participat si revista ZIUA CARGO, anul 2009 va fi un unul dificil, insa exista in continuare oportunitati de crestere. Îmbunatatirea eficientei si cresterea flexibilitatii sunt vitale in aceasta perioada. Managementul eficient al flotei, productivitatea soferilor si tehnologia vor juca un rol important pentru atingerea succesului.

Realizat in perioada ianuarie – martie 2009, cu ajutorul a 18 reviste de specialitate din Europa, a Teleroute si a unor studii realizate de catre Analytiqa asupra unor mari operatori de flote, barometrul a strans peste 3.900 de raspunsuri, reprezentand o crestere cu 63% fata de 2008.

Criza a lovit prin surprindere

La inceputul anului 2008, 75,6% dintre cei care au raspuns la barometrul de anul trecut prevedeau o crestere a pietei transporturilor. La inceputul lui 2009, numai 47,5% dintre firmele care au raspuns la barometru au confirmat aceasta crestere. Republica Ceha si Portugalia au inregistrat cele mai mari diferente negative dintre asteptari si rezultatele reale. În ceea ce priveste anul trecut, transportatorii romani si olandezi au fost cei mai multumiti de rezultatele obtinute in 2008. La polul opus, se gaseste Polonia. În 2008, 20% dintre companiile de transport au fost nevoite sa reduca tarifele practicate. Conform barometrului, operatorii de transport din intreaga Europa nu reusesc sa transfere in totalitate cresterile de costuri catre clienti. Practic, tarifele de transport cresc intr-un ritm mai lent decat costurile. Aproape o treime dintre operatorii de transport au semnalat o crestere a profitabilitatii in 2008, fata de jumatate dintre ei care afirmau acest lucru in 2007. Lucrurile nu au stat la fel in toate tarile. În Republica Ceha, 90% dintre transportatori au semnalat o scadere a profitabilitatii in 2008, iar in Olanda aceasta cifra a fost de 42%. În Polonia si Republica Ceha peste 40% dintre operatori au inregistrat o scadere puternica a profitabilitatii. Transportatorii din tari precum Polonia, Republica Ceha sau Ungaria se plang de concurenta puternica aparuta odata cu ultimul val de largire a Uniunii Europene, atunci cand transportatorii romani si bulgari nu au mai avut nevoie de autorizatii.

Romanii au ramas printre cei mai optimisti

În ultimii ani, increderea transportatorilor in posibilitatea de a-si dezvolta afacerea a scazut semnificativ, ajungand la inceputul lui 2009 foarte jos. Daca luam in considerare ca efectele crizei s-au facut intre timp si mai mult simtite, este de presupus ca astazi acest indicator a continuat coborarea abrupta. Romanii se numara in continuare printre cei mai optimisti. Astfel, cel mai ridicat nivel de incredere pentru anul 2009 este inregistrat in Olanda, Marea Britanie si Romania. Dar si in aceste tari, 68% dintre transportatori se asteapta ca acest an sa fie unul mai slab sau cel mult asemanator cu 2008. O comparatie intre gradul de satisfactie pentru 2009 si increderea in 2009 arata ca in toate tarile transportatorii se asteapta la un an mult mai rau, singura exceptie fiind Polonia, dar in conditiile in care 2008 a fost un an foarte slab pentru ei.

Accent pe strategii defensive

Pentru cresterea profitabilitatii, sunt utilizate mai multe strategii. Cea mai raspandita o reprezinta imbunatatirea strategiilor manageriale, punandu-se accent pe cresterea productivitatii soferilor, dar nu sunt excluse nici achizitiile sau parteneriatele, productivitatea tuturor angajatilor si cursurile de pregatire. 2009 aduce o orientare mai importanta catre strategiile defensive – scaderea dimensiunilor flotei, relocare, externalizare a unor activitati. Strategiile ofensive sunt mai putin probabile, dar multi transportatori isi vor imbogati gama serviciilor oferite. Printre strategiile ofensive utilizate, se mai numara imbunatatirea serviciului de vanzari si marketing, cresterea serviciilor cu valoare adaugata, cresterea flotei, investitii IT. În ceea ce priveste investitiile pe termen scurt, pe primul loc se afla pregatirea soferilor. Pe de alta parte, aproape o treime dintre operatorii de transport isi propun cresterea bugetului alocat sistemelor IT si telematice. La polul opus, cele mai mici sanse pentru investitii pe termen scurt sunt acordate vehiculelor.

Printre sfaturile exprimate cu ocazia Forumului european pentru transporturi se numara:

–  Aceasta criza poate reprezenta o oportunitate pentru transportatori, avand in vedere ca toti clientii cauta cresterea eficientei. Tehnologia joaca un rol imens aici. Pur si simplu, nu poti supravietui fara ea.

–  Flexibilitatea este vitala. Piata se transforma de la transporturile complete (FTL) catre grupaje si trebuie sa ai capacitatea de adaptare.

–  Piata te forteaza sa te concentrezi – sa constientizezi problemele. Clientii sunt mai bine informati si transportatorii trebuie sa ridice stacheta pentru a ramane in cursa.

Radu BORCESCU

Amsterdam, Olanda

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.