Angajații Dacia cer în stradă construirea Autostrăzii Sibiu-Pitești iar Ponta îi ceartă

Peste 11.000 de angajați ai Uzinei Dacia, cu rudele lor și cu reprezentanți ai altor sindicate au protestat astăzi în centrul orașului Mioveni împotriva Guvernului Ponta, pe care îl acuză că nu urnește lucrările la Autostrada Sibiu-Pitești în timp ce ei riscă să își piardă locurile de muncă.

Nu este prima demonstrație de acest fel, dar față de anul trecut, premierul Victor Ponta, aflat astăzi la Brașov, i-a certat pe protestatari transmițându-le că ”dacă o mai ţin în mitinguri o să se mute producţia în Maroc”.

Despre nemulțumirea angajaților că fabrica ar avea pierderi din cauza lipsei autostrăzii, Ponta a reacționat în felul lui: ”Hai să fim serioşi, eu ştiu că sunt pe profit!“.

Amintim însă că celălalt producător auto de la Craiova, compania Ford, a concediat luna trecută 500 de angajați din totalul de 3.200 după ce conducerea uzinei a aplicat încă de la jumătatea lui 2013, temporar, măsura şomajului tehnic.

Pe de altă parte, Dacia a redus anul trecut  producția cu 20.000 – 30.000 de mașini, mutând în Maroc o parte a liniei Sandero. Exact de acest aspect s-a legat Ponta astăzi:

”Eu mai ştiu că, dacă o mai ţin în mitinguri, o să se mute producţia în Maroc. Deci, fac un apel la liderii de sindicat, eu ştiu foarte bine care este nivelul de salarizare la Dacia, ştiu foarte bine câte proiecte am sprijinit cu ajutor de stat, ştiu foarte bine că Dacia este importantă pentru noi şi pentru România şi fac un apel la raţiune din partea lor, pentru că la un moment dat au fost foarte aproape, în decembrie dacă nu mă înşel, de o criză mare cu patronatul, nu cu noi. Întotdeauna să fie rezonabili, pentru că altfel, nu uitaţi: Dacia are o variantă şi eu nu vreau să-i văd, din cauza grevelor şi a sindicatelor, că se mută în altă parte“, le-a transmis Ponta.

Oamenii cer și locuri de muncă

De partea cealaltă, miile de protestatari adunați astăzi la mitingul autorizat din centrul oraşului Mioveni cu reclamația că Guvernul tergiversează începerea lucrărilor la Autostrada Sibiu-Piteşti”, au cerut și modificarea Codului Muncii, despre care spun că are unele ”prevederi abuzive pentru salariaţi”. Ei au acuzat, totodată, lipsa de proiecte din partea autorităţilor privind creşterea numărului locurilor de muncă.

Liderii de sindicat care au luat cuvântul la protest au amintit că ”o prioritate a clasei politice este acordarea de pensii speciale pentru parlamentari”.

Manifestanții au scandat ”Jos Guvernul”, ”Jos, jos, Guvern mincinos”. La mitingul de anul trecut, protestatarii au strigat și „Jos Băsescu”, pe care l-au acuzat că a modificat Codul Muncii.

Promisiuni mincinoase

”Sindicatul Autoturisme Dacia a hotărât să demonstreze faţă de Guvernul Ponta pentru minciunile şi pentru inducerea în eroare a întregii naţiuni. Au făcut promisiuni de care nu s-a ţinut cont. Au promis modificarea Codului Muncii, au promis construirea autostrăzii Piteşti – Sibiu. Nu s-au ţinut de aceste promisiuni. Autostrada se poate realiza cu 85% din bani europeni. Numai interesele de partid, numai interesele unor clanuri fac ca acest proiect să nu fie realizabil. Este o construcţie de interes economic naţional şi european. Nimeni nu poate contesta acest lucru, decât Guvernul Ponta. Jos Guvernul Ponta”, a afirmat în discursul său Anghel Marin, vicepreşedintele Sindicatului Autoturisme Dacia.

Șovăielile şovăielnicului Şova

”Ponta s-a ascuns în spatele şovăielilor şovăielnicului Şova, în spatele ministrului Ioan Rus, care se pare că e mult mai preocupat de afacerile din Cluj Napoca (…) Nu este o prioritate pentru ei Dacia, locurile de muncă şi nici construcţia autostrăzii Sibiu – Piteşti. Toate investiţiile se dezvoltă în zona Clujului, în Ardeal. Ce a făcut Ioan Rus de când este ministrul Transporturilor? Nimic pentru România, numai promisiuni, promisiuni deşarte”, a adăugat el.

”Sunt mințiți cu nesimțire de ani întregi”, a declarat Dumitru Costin, președintele BNS, venit să sprijine „colegii sindicaliști”, arătând că „Guvernul își bate joc de principalul contributor al țării la PIB”.

Dacia Pitești este și cel mai important exportator al României, iar în lipsa unei autostrăzi spre occident, producția riscă să fie mutată în altă țară.

Protest și anul trecut

Amintim că anul trecut în 5 martie, după 2 ani de abandonare a proiectului autostrăzii, aproape 11.000 de angajaţi ai Dacia au protestat pe platforma uzinei, după ce preşedintele Traian Băsescu a avertizat că „pierdem asamblarea maşinilor la Mioveni dacă nu construim acest tronson de autostradă”.

Victor Ponta a replicat: “E o prostie, dl. preşedinte este de o inconştienţă sinistră”. Însă două săptămâni mai târziu, Nicolas Maure, directorul general al Dacia, i-a solicitat chiar premierului, la ceremonia de semnare a 6 contracte de finanţare din fonduri europene propuse de Polul Auto Muntenia, infrastructură rutieră spre frontiera de Vest

Victor Ponta a promis că şantierul va începe în 2015. Ministrul de atunci, Dan Şova,a avansat însă un alt termen: 2017 – care se dovedește mult mai realist.

Prima variantă, Drum Expres

Însă noul ministru, Ioan Rus, a prins în varianta inițială a Master Planului General de Transport tronsonul Sibiu – Pitești a figurat ca Drum Expres, urmând ca abia într-o a doua fază să devină autostradă, prin anul 2020.

La presiunile patronatelor din transporturi, dar și la recomandarea insistentă a experților Comisiei Europene încă din septembrie 2014, ministrul a acceptat în final, în ianuarie 2015, construirea în regim de autostradă a acestui tronson.

Studiul de fezabilitate, încă un hop 

Săptămâna trecută, Ioan Rus a anunțat că lucrările la Autostrada Sibiu – Pitești vor începe abia în anul 2017  – nu știm dacă la începutul sau la sfârșitul lui.

Acum a intervenit alt hop: câștigătorul licitației pentru revizuirea studiului de fezabilitate a fost contestat în 23 februarie și de două luni nu se știe nimic de la CNSC, deși legea spune că în 20 de zile trebuie dat verdictul.

Inițial, CNADNR a lansat licitația pentru revizuirea proiectului la 1 aprilie 2012, în timpul Guvernului Ungureanu, dar cum penste nici o lună a fost răsturnat de USL, Guvernul Ponta a venit cu idei noi, dar și cu mai mulți miniștri ai Transporturilor.

Concret, după 2 ani și 2 luni de abandon al proiectului de către miniștrii Ovidiu Silaghi, Relu Fenechiu și Ramona Mănescu, a venit „salvatorul” Dan Șova, cu o nouă licitație, lansată în 2 iunie 2014, pe ultima sută a mandatului său. Câștigătorul a fost desemnat după 8 luni, în timpul ministrului Ioan Rus.

Master Planul, întârziat 2 ani

Colac peste pupăză, nici Master Planul General de Transport nu a primit ok-ul Comisiei Europene, noile corecții cerute de experți fiind transmise la sfârșitul lunii trecute, cu termen de primire 9 aprilie.

Ministrul Rus a asigurat ieri, la vizitarea șantierului de la Sebeș-Turda împreună cu comisarul european Corina Crețu, că a trimis „răspunsuri la toate observațiile pe care Comisia Europeană le-a avut la Master Planul General de Transport”.

Licitația pentru constructor, la anul

Contractul pentru revizuirea SF este împărțit în 5 secțiuni: pentru Sibiu – Boita (Lotul 1) și Curtea de Argeș – Pitești (Lotul 5), studiul trebuie realizat în maximum 5 luni, iar pentru celelalte loturi, în maximum 12 luni.

În acest ritm, este lesne de anticipat că Autostrada Sibiu – Pitești nu are nicio șansă de finalizare în anul 2020, ținând cont că revizuirea Studiului de Fezabilitate (SF) nici măcar nu a început iar procedurile de licitație pentru constructor vor dura cel puțin un an. Va urma alt an pentru analiza ofertelor și desemnarea câștigătorului, astfel că abia în 2018 se întrevede speranța începerii lucrărilor. Și este greu de crezut că cei 120 de km de autostradă care, în mare parte, străbat muntele, vor fi gata în 2 ani.

Două exerciții bugetare (13 ani) pentru un coridor european

Astfel, întregirea Coridorului IV Paneuropean (redenumit Rin-Dunăre), prins în exercițiul bugetar european 2007-2013, va fi realizată după terminarea celui de-al doilea exercițiu bugetar 2014-2020.

În tot acest timp, producătorul auto Dacia are un flux rutier zilnic de 350 de camioane dinspre Mioveni către graniţă şi invers, fără a beneficia de o autostradă între Pitești și Sibiu. Iar costurile pentru fiecare mașină exportată sunt mai mari cu 30 de euro din cauza infrastructurii rutiere deficitare.

Magda SEVERIN

Imagine (arhivă): Jean-Mihai PÂLȘU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.