ATENTIE la motorina!

Romania a castigat mult in ultimii ani din punctul de vedere al calitatii carburantilor. Cel putin asa arata monitorizarile realizate de Ministerul Economiei, care consemneaza

o reducere semnificativa a incidentei statiilor care comercializeaza carburanti avand depasiri ale continutului de sulf. Si totusi, apar inca rezultate incredibile pentru o tara a Uniunii Europene. Ultima campanie de monitorizare a adus in prim plan o statie din Giurgiu, care comercializa motorina cu un continut de sulf de 780 de ori mai mare decat cel impus de directivele europene.

La fel ca si celelalte state europene, Romania trebuie sa respecte o serie de parametri stricti privind calitatea carburantilor comercializati la pompa, iar din punctul de vedere al continutului de sulf, de la 1 ianuarie 2009, a intrat in vigoare limita de 10 ppm, fata de 50 ppm in 2008. „Directiva Europeana privind calitatea carburantilor are in vedere o evolutie progresiva a specificatiilor tehnice privind carburantul si cu precadere a continutului de sulf, in asa fel incat la 1 ianuarie 2009 s-a ajuns la 10 ppm. Anul trecut au fost 50 ppm“, ne-a explicat Cristiana Ion, director in cadrul Ministerului Economiei, precizand ca sistemul romanesc de monitorizare, care functioneaza din 2006, este croit exact dupa modelul european. Tot standardele europene stabilesc numarul minim obligatoriu de statii verificate in functie de numarul lor total. „În Romania exista in prezent aproximativ 2.400 de statii de furnizare de carburanti. În functie de acest numar si de cantitatea totala de carburanti comercializata, suntem obligati sa efectuam anual circa 300 de probe, prelevate astfel incat sa acopere intreg teritoriul national“, a aratat Cristiana Ion, mentionand ca verificarile se fac in cadrul campaniilor de vara si de iarna.

Zonele de granita fruntase la nereguli

În cadrul ultimei campanii de vara recent incheiate, au fost verificate 130 de statii de distributie, fiind analizate 93 de probe de benzina si 93 de motorina. 14 statii au fost gasite in neregula din punctul de vedere al continutului de sulf din motorina. „Probleme inregistram doar in ceea ce priveste motorina si mai ales in zonele de granita: Arad, Oradea, Giurgiu. La Giurgiu, am descoperit o statie care comercializa motorina cu o depasire incredibila a continutului de sulf. De asemenea, au fost consemnate, cu ocazia ultimelor verificari, depasiri de 700, 800, 1.000, 1.200 ppm“, a afirmat directorul din cadrul Ministerului Economiei, adaugand ca problemele nu se inregistreaza in cazul marilor lanturi de benzinarii, ci al micilor furnizori. „Initial, am fost socati in urma cu doi ani cand am descoperit valori de 8.000 ppm privind continutul de sulf din motorina. Am apelat la expertii din rafinarii pentru a intelege elementele care stau la baza acestui fenomen si am constatat ca exista sortimentul motorina procesabila, necomercializabila in statiile de distributie care prezinta astfel de valori ale sulfului si care nu este purtatoare de accize. Pentru ca exista prezumtia de evaziune fiscala, am luat legatura cu ANAF si am incheiat un protocol cu Vama, care a inchis mai multe benzinarii in urma controalelor realizate pe baza sesizarilor noastre. Acest protocol nu mai functioneaza insa in prezent“, a mai explicat Cristiana Ion, subliniind ca singurul mod in care pot fi sanctionati cei gasiti in neregula sunt amenzile date de inspectorii Autoritatii Nationale de Protectie a Consumatorului (ANPC), care insa nu sunt foarte consistente, cifrandu-se undeva la 3.000 de lei. „În prezent, se afla insa in Parlament o Ordonanta care, in momentul in care va fi adoptata, va permite ANPC sa inchida statiile in neregula“, a spus Cristiana Ion. Ea a aratat ca se inregistreaza o evolutie pozitiva a calitatii combustibilului comercializat. „Am pornit de la o incidenta a depasirilor de 25% din statii testate, pentru ca acum sa ajungem undeva la 10%. Anul trecut, am avut 25 de statii neconforme din 173“, a argumentat ea, subliniind insa ca in statele din Vest incidenta neconformitatilor este sub 1%. În lipsa unui sistem important de sanctiuni la adresa celor care comercializeaza carburant necorespunzator, este putin probabil ca problemele sa dispara de la sine.

Monitorizare dupa modelul european

Informatiile privind monitorizarea calitativa a benzinei si motorinei se obtin prin activitatea de esantionare (prelevare si analiza) realizata de catre laboratoare de incercari, organisme de certificare produs sau de inspectie de terta parte recunoscute de Ministerul Economiei, in urma unui proces de evaluare, bazat pe urmatoarele criterii:

– sa fie acreditate pentru incercarile, domeniul/schemele de certificare privind calitatea benzinei si motorinei;

– sa detina asigurare de raspundere civila;

– sa demonstreze capabilitate proprie de prelevare probe, dotare cu echipamente corespunzatoare pentru efectuarea incercarilor.

In cadrul sistemului de monitorizare a benzinei si motorinei, activitatea de esantioare se realizeaza de minimum doua organisme recunoscute. In acest moment, Ministerul Economiei lucreaza cu Romcontrol si Rompetrol Quality Control, singurele laboratoare care au putut indeplini pana acum criteriile UE in domeniu.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.