Autostrada Bucuresti-Ploiesti: 10 acte aditionale – unul la 5 km – si tot nu e gata

Trimis de premierul Victor Ponta pe santier, Ministrul Transporturilor, Ovidiu Silaghi, a anuntat, joi, ca Autostrada Bucuresti – Ploiesti nu va fi deschisa circulatiei nici pe 30 iunie, asa cum promisese, ci abia in august, si nici atunci cu receptia finala, ci cu restrictie de circulatie. El a aratat ca, in cei 5 ani de lucrari, exista nu mai putin de 10 acte aditionale semnate, ceea ce inseamna un act aditional la aproape 5 km. A3 a prins 4 guverne si 5 ministri: Guvernul Tariceanu, Guvernul Boc, Guvernul Ungureanu si Guvernul Ponta; ministrii Ludovic Orban, Radu Berceanu, Anca Boagiu, Alexandru Nazare si Ovidiu Silaghi. Autostrada are 62 km si a costat 450 milioane euro, finantarea fiind asigurata exclusiv din bugetul de stat.

“Intr-o luna de zile speram sa armonizam problemele speciale de siguranta a circulatiei pentru ca acesta este principalul motiv pentru care nu dam drumul la circulatie. Intr-o luna de zile speram sa putem da drumul la circulatie, iar receptia finala sa se faca potrivit tuturor normelor tehnice”, a anuntat Ovidiu Silaghi.

El a amintit ca unul dintre constructori si-a terminat tronsonul (Spedition UMB – n.red.), dar asta nu face ca autostrada sa fie in circulatie.

“Unul si-a facut treaba, dar pe noi ne intereseaza sa dam drumul la toata autostrada. Nu ne incalzeste daca o portiune este gata. Ce sa facem? Sa circulam de nicaieri spre nicaieri, sa venim sa ne dam cu masinile pe 30 de kilometri, ce sa facem? De aici porneste si greseala ca a fost impartita lucrarea in mai multe trusturi, pentru ca, daca aveam o singura companie cu care conversam sau o asociere de companii cu care conversam, ne era si noua mult mai simplu. Dar asta este istorie, asa s-a intamplat. Intr-o luna speram sa dam drumul la circulatie, cu restrictii de viteza, care vor fi stabilite impreuna cu Politia Rutiera”, s-a precizat el.

Dinita: Viteza ca viteza, dar trebuie turnat stratul de uzura

Potrivit sefului Politiei Rutiere, Lucian Dinita, standardele minime pentru deschiderea traficului pe o autostrada, la o viteza de 80 – 100 km/ora, vizeaza in primul rand existenta semnalizarii verticale si aplicata, apoi prezenta sistemelor de siguranta amplasate stanga/dreapta (parapetii), montarea panourilor antiorbire.

“Deschiderea traficului pe acest tronson de autostrada nu tine de noi. Dar, odata deschis, impreuna vom stabili viteza cu care se va circula. Viteza de baza este de 130 km/ora, insa vom vedea, in functie de tronsoane. Poti pune restrictii si de 100, si de 80 km/ora, daca ai lucrari. In plus, pe partea carosabila, mai trebuie turnat ultimul strat, cel de uzura”, a declarat, joi, Lucian Dinita, prezent si el pe santierul A3.

3 mil euro penalitati

Ministrul Transporturilor a aratat ca ceea ce ar fi trebuit sa reprezinte un bun exemplu de asociere a unor companii romanesti care sa le aduca in portofoliu posibilitatea de a participa si la alte licitatii de anvergura s-a dovedit un esec.

“Din nefericire se pare ca asocierea nu a reusit, iar lucrarea a fost impartita in mai multe bucati, ceea ce ne creeaza si noua o problema la receptie, deoarece pentru siguranta circulatiei au adoptat alte solutii”, a precizat el.

Silaghi a afirmat ca “din nefericire pentru constructori” penalitatile curg. Acestea sunt de 75.000 de lei pe zi, pana la 22 iunie depasind 14 milioane de lei (3 mil euro).

Cu toate acestea, se lucreaza pe rupte, a constatat ministrul Transporturilor. “Noi vedem ca se lucreaza. Nu intelegem de ce nu s-a lucrat la timp, cu atat mai mult cu cat CNADNR a avut suficienta clementa fata de constructori. Exista nu mai putin de 10 acte aditionale semnate, ceea ce inseamna un act aditional la 5 km”, a mai spus Silaghi.

Autostrada si nu prea

La randul sau, secretarul de stat in Ministerul Transporturilor, Septimiu Buzasu, a precizat ca deschiderea circulatiei pe A3 nu se va face chiar in regim de autostrada, in sensul ca nu va respecta toate facilitatile obisnuite.

Despre termenul din 30 iunie, el a spus ca acesta a fost dat de constructori. “Oricum, timpul a fost foarte scurt. 30 iunie a fost un termen pe care si l-au asumat constructorii. Contractul este intarziat. Ei ar fi trebuit sa termine pe 12 decembrie 2011. Penalizarile curg din 15 decembrie”, a spus el.

Parcarile, mai tarziu

Mihail Basulescu, noul director general al CNADNR, prezent si el pe santier, a anuntat ca receptia va fi realizata atunci cand vor fi finalizate toate lucrarile. “In masura in care, in maximum o luna, incercam sa facem acest lucru, vom avea toate conditiile de siguranta a circulatiei realizate. Restul problemelor le vom face cu autostrada deschisa, neafectand circulatia”, a spus Basulescu.

In ceea ce priveste parcarile, seful CNADNR a precizat ca acesta este un subiect ce urmeaza se se analizeze. “Aici, practic, am dori sa facem un parteneriat pentru ca sunt parcari care vor deservi traficul si incercam sa facem parteneriat. Exit-urile vor fi gata atunci cand se vor finaliza toate lucrarile, adica la 1 august”, a precizat Basulescu.

Lucrarile la Autostrada Bucuresti-Ploiesti sunt impartite in doua sectoare, respectiv Bucuresti-Moara Vlasiei, unde lucreaza consortiul italian Impressa Pizzarotti/Tirrena Scavi, si Moara Vlasiei-Ploiesti, construit de asocierea Spedition UMB/Pa&Co International/Euroconstruct ’98/Com-Axa.

Iata toate detaliile tehnice:

Tronsonul Bucuresti – Moara Vlasiei, km 0 – km 19,5

  • Lungime: 19,5 km
  • Finantare: Guvernul Romaniei
  • Valoarea estimata a proiectului: 183,62 mil euro
  • Proiectant si constructor: JV Pizzaroti & Tirena Scavi
  • Consultant: Asocierea Consitrans & Consugal
  • Lucrari de arta: 6 poduri; 5 pasaje; 16 podete; 3 noduri rutiere
  • Termen incepere: mai 2008
  • Termen estimat finalizare – Sectorul km 0+000 – km 6+500: 05.10.2012; sectorul km 6+500 – km 19+500: 30.06.2012
  • Perioada de garantie: 36 de luni

Tronsonul Moara Vlasiei – Ploiesti, km 19,5 – km 62

  • Lungime: 42,5 km
  • Finantare: Guvernul Romaniei
  • Valoarea estimata a proiectului: 238 mil. euro
  • Proiectant si comnstructor: Asocierea SC Spedition UMB SRL, SC PA&CO International SRL, SC Euroconstruct Trading 98 SRL, SC Com-Axa SRL
  • Consultant: Asocierea Consitrans & Consugal
  • Lucrari de arta: 11 poduri; 17 pasaje; 48 podete; 2 noduri rutiere
  • Termen incepere: iunie 2007
  • Termen estimat finalizare: 30.06.2012
  • Perioada de garantie: 36 luni

Precizam ca termenul de finalizare a fost amanat de mai multe ori, incepand din primavara anului trecut.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.