UPDATE! Băsescu: Pierdem asamblarea la Dacia dacă nu construim Autostrada Piteşti-Sibiu

Preşedintele Traian Băsescu a avertizat luni seară, în emisiunea lui Sabin Gherman de la Look Tv, că nefinalizarea Coridorului IV Paneuropean, întrerupt între Piteşti şi Sibiu, va duce la pierderea asamblării autovehiculelor Dacia la uzina de la Mioveni, deoarece producătorul auto deja extinde uzina din Maroc. El a adăugat că România va pierde foarte multe investiţii dacă nu va termina ruta Paneuropeană, insistând că “Dacia este ceva sigur – este sigur că se va pierde asamblarea de la Uzinele Dacia, pentru că la Tanger sunt deja capacităţi de preluare”. Amintim că Guvernul este mai puţin interesat de finalizarea tronsonului de autostradă Piteşti – Sibiu pentru care există finanţare europeană şi o contribuţie de numai 15% din bugetul României – plus că nu va fi introdusă taxă pe ea.

În schimb, ministrul Marilor Proiecte, Dan Şova, s-a făcut luntre şi punte să concesioneze lucrările de construire a autostrăzii Comarnic-Braşov care – e drept  – va fi realizată de un consorţiu de investitori străini dar banii vor fi plătiţi tot de la stat.

Contractul va fi semnat la finalul lui aprilie iar lucrarea va costa 1,8 miliarde de euro fără TVA (2,24 mil euro cu TVA), adică 28 de milioane de euro/km – tot fără TVA. Apoi, românii vor fi arşi cu “cea mai mică taxă din Europa”

UPDATE 12 februarie: “Ştiţi cum, un nebun aruncă o piatră şi după aia alergăm toţi s-o scoatem. Apreciez foarte mult poziţia unuia dintre marii investitori tradiţionali în România, Dacia-Renault, care şi astăzi a anunţat că îşi continuă investiţiile în România. Nu întâmplător spun că nebunul aruncă cu piatra şi reuşim s-o scoatem cu greu”, le-a spus Ponta miniştrilor, la începutul şedinţei Guvernului.

UPDATE. Replica lui Ponta: “E o prostie, dl preşedinte este de o inconştienţă sinistră”.

Traian Băsescu susţine că Guvernul va avea în el “un adversar total pentru o astfel de abordare”. “România, dacă nu se conectează integral cu Coridorul IV la sistemele rutiere europene, este o ţară care rămâne enorm în urmă”, a arătat el, insistând asupra efectelor imediate:

“Este sigur că se va pierde asamblarea de la Piteşti, la uzinele Dacia, pentru că deja la Tanger sunt capacităţi de preluare existente. S-a trecut la faza a doua de extindere a capacităţii uzinei Dacia din Maroc. Acolo pui maşina direct în vapor, este portul la câţiva kilometri de fabrică, nu ca în România, unde Guvernul poate gândi să dea prioritatea la Bucureşti-Alexandria decât la Piteşti-Sibiu”.

“Degeaba vin pe autostradă până la Piteşti şi de acolo înfund traficul într-o singură bandă. Degeaba plec de la Sibiu mai departe, dacă până la Sibiu mă târâi pe o singură bandă şi cu tranzitul, şi cu propriul transport”, a adăugat el.

Traian Băsescu a criticat şi în decembrie „marele program de autostrăzi” prezentat de premierul Victor Ponta, spunând că acesta reprezintă o „lipsă de respect pentru populaţie, dar şi pentru interesele României”.

“Dacia şi partenerii de la Renault-Nissan la fiecare întâlnire ridică această problemă a autostrăzii pe care să se ducă înspre vest, de la Piteşti, să poată face exporturile cu costuri mai mici, să nu piardă 3 ore, 4 ore cu maşinile acelea lungi pe distanţa Piteşti-Sibiu”, a spus preşedintele.

El a avertizat atunci că „dacă Ponta va persista să prezinte acest proiect la Bruxelles, nu îi voi da niciun sprijin să fie aprobat”. „Faci Coridorul IV, mai puţin Valea Oltului. Se vor face nişte cozi inimaginabile, pentru că trebuie să reduci la jumătate capacitatea de preluare a infrastructurii”, a argumentat el, recomandându-i premierului “să ia repede frezele subterane de la Metrou şi să sape în munte să termine tronsonul Râmnicu-Vâlcea – Sibiu”.

„România se poate lega de Europa şi de ţările din jurul ei prin cele trei coridoare: IV, care pleacă de la Constanţa şi trebuie să iasă pe la Nădlac; IX, care intră pe la Giurgiu şi trebuie să iasă pe la Albiţa; şi VII, care e Dunărea. Să vii şi să inovezi alte priorităţi decât acestea este o iresponsabilitate, iar dacă Ponta va persista să prezinte acest proiect, nu vă ascund că nu îi voi da niciun sprijin la Bruxelles să fie aprobat. De altfel, nici nu cred că poate fi aprobat, atât timp cât coridoarele paneuropene sunt clare în România”, a declarat preşedintele Traian Băsescu în 5 decembrie.

Conducerea Renault-Dacia a reclamat de mai mulţi ani lipsa unei căi rutiere de acces civilizat spre vestul ţării, către Ungaria, dar a criticat şi drumul distrus spre podul Calafat-Vidin.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.