Băsescu: “Ponta rămâne interimar la Transporturi până în 23 august”. Motivele rezervei faţă de Silaghi, din ciclul “n-a lăsat nicio dâră”. Privatizarea CFR Marfă, în aer

Preşedintele Traian Băsescu a anunţat luni, într-o declaraţie de presă, că nu se grăbeşte să respingă propunerea USL pentru portofoliul Transporturilor, urmând să-şi anunţe decizia în 23 august, cu 2 zile înainte de expirarea interimatului lui Victor Ponta, pe care îl va ajuta până  atunci să-şi asume responsabilitatea asupra privatizării CFR Marfă. Despre Ovidiu Silaghi, şeful statului a spus că are rezerve din ciclul “nu a lăsat nicio dâră” la Transporturi. Băsescu şi-a exprimat şi temerea că Grup Feroviar român (GFR), câştigătorul licitaţiei pentru pachetul de 51% de acţiuni din CFR Marfă, va avea capacitatea să investească în companie şi nu va începe imediat “să taie cu zecile de mii de vagoane ca să-şi achite din vânzarea fierului vechi datoriile la bănci” – în caz că va obţine de la acestea cei 202 milioane de euro. Preşedintele a mai atras atenţia că numai după semnarea contractului cu CFR Marfă se va putea pronunţa şi Consiliul Concurenţei cu privire la privatizare. În fine, Băsescu nu s-a abţinut să nu dea de pământ cu Fenechiu, la pachet cu Ponta, care îl ridică în slăvi pentru privatizare.

Potrivit preşedintelui Traian Băsescu, mandatul interimar la Transporturi expiră pe 25 august, dar această dată pică duminică, astfel că va lua pe 23 august o decizie legată de Ovidiu Silaghi.

“Voi lua o decizie definitivă cu privire la domnul Silaghi vineri, 23 august – dacă resping sau, cu toate argumentele pe care le-am adus, dacă accept. Dar până atunci, ar fi timpul să se semneze sau să se respingă semnarea contractului de privatizare. Nu aş vrea să îl văd pe Silaghi, chiar aşa cum e, că devine ţapul ispăşitor al unei operaţiuni de privatizare eventual de tip Oltchim”, a spus Băsescu.

Şeful statului a precizat că “astăzi am primit adresa semnată de prim-ministrul Victor Ponta, prin care îmi solicită numirea d-lui Silaghi în funcţia de ministru al Transporturilor” şi şi-a exprimat lipsa de încredere într-o astfel de desemnare.

“Am spus-o şi primului-ministru, am spus-o şi domnului Crin Antonescu, încercând să îi conving să nu îl punem în situaţia unei respingeri şi să încerce o altă variantă, având în vedere că eu nu doresc să îi creez prejudicii de imagine domnului Silaghi. Dar mi-am exprimat un punct de vedere în faţa celor doi, care ar avea, să spunem, unul instituţional – premierul are legitimitate să îmi propună remanierea unui ministru şi pe cel pe care să îl numesc, iar celălalt are legitimitatea calităţii de preşedinte al partidului din care cel propus provenea. Până acum nu am avut un real succes în obţinerea acordului unuia sau a amândurora, legat de o altă nominalizare decât cea a d-lui Silaghi”, a arătat Băsescu.

Silaghi, apa sfinţită

Şeful statului a precizat că lipsa lui de încredere în Ovidiu Silaghi este urmare a faptului că liberalul este “un om fără performanţă” la MT.

“Nu vă ascund că principalul motiv invocat în discuţii a fost legat de istoricul prezenţei d-lui Silaghi la Ministerul Transporturilor în primul Guvern Ponta, când nu s-a evidenţiat prin nimic; dimpotrivă, a părut a fi aşa, un soi de apă sfinţită care nici nu a împins lucrurile înainte, nici nu s-a opus la ceva, totul a mers strună, ca înainte de desemnarea domniei sale. Pe de altă parte, am observat ineficienţa totală a d-lui Silaghi toată perioada în care a fost ministrul Transporturilor: nu a reuşit să mişte măcar un pas-doi în procesul de deblocare a fondurilor europene care trebuie utilizate de Ministerul Transporturilor. Deci, aş spune: un om fără performanţă, care în plus, nu aduce nimic important ca imagine Guvernului Ponta, şi aceasta este un lucru important, a spus Băsescu.

Preşedintele s-a întrebat apoi, retoric: “Dacă tot ai oportunitatea unei desemnări pentru un ministru nou, de ce să nu găseşti în partidul căruia îi revine un om care să aducă un plus de imagine Guvernului?”.

“Este în interesul nostru să avem un Guvern cu o imagine cât mai bună”, a adăugat el.

Nicio grabă

Cum nu a obţinut o altă nominalizare, Traian Băsescu a explicat şi de ce nu se grăbeşte cu respingerea propunerii.

“Unul din motive este că pot să ajung la situaţia la care să spun: “rău cu rău, dar mai rău fără rău”. Că dacă aş lua decizia unei respingeri imediate a domnului Silaghi, care ar urma să se încarce şi cu responsabilitatea privatizării CFR Marfă, aş putea să primesc o nominalizare pe care să n-o mai pot refuza şi care să fie mai proastă, deci pentru mine ar fi foarte important să ştiu dacă îl resping pe Silaghi, cine ar putea să vină. Între oameni care vor să găsească o soluţie, acest lucru nu ar trebui să fie un foarte mare secret, că nu e vorba de terorişti, e vorba de miniştri”, a arătat şeful statului.

Privatizarea CFR Marfă nu a fost aprobată de CSAT

Pe de altă parte, Băsescu crede că este neoportună desemnarea unui ministru care nu a fost implicat în niciun fel în procesul de privatizare a CFR Marfă şi că responsabilitatea directă îi aparţine premierului Ponta, care l-a lăudat atât pe Fenechiu pentru marea “performanţă”.

“CFR Marfă este o companie mare, este cea mai mare companie de transport mărfuri din România, este o companie strategică prin obligaţiile pe care le are în situaţii care reclamă mişcări ale Armatei Române în eventualitatea unor situaţii de criză şi, de asemenea, este o companie care are obligaţii asumate în ceea ce priveşte nevoile de transport NATO. De aceea, compania a fost şi în atenţia CSAT – şi strict pe aceste domenii, şi nu pe ceea ce încearcă unii politicieni să spună, că privatizarea a fost aprobată de CSAT. Nu, CSAT nu se ocupă de târguieli, de bani, ci se ocupă doar de problemele de securitate naţională”, a mai spus Traian Băsescu.

El a amintit că decizia CSAT a fost ca privatizarea să se facă cu un investitor strategic. “De aceea, cel de-al doilea argument – să nu numim un ministru care nu a urmărit procesul, nu are responsabilitate pentru derularea procesului până în momentul de faţă – este o altă motivaţie pentru care întârzii desemnarea noului ministru al Transporturilor”, a arătat şeful statului.

Fenechiu, supraapreciat de Ponta

Traian Băsescu nu s-a putut abţine să nu ironizeze ridicarea în slăvi a lui Fenechiu – cel condamnat la 5 ani de închisoare în 12 iulie, motiv pentru care trebuie găsit acum un înlocuitor -, atât din partea liberalilor, cât şi a lui Ponta.

“Toţi ştim aprecierile extraordinare pe care le-a primit dl Fenechiu de la dl prim-ministru cu privire la modul cum s-a desfăşurat procesul de privatizare a companiei CFR Marfă şi, mai mult decât atât, cu privire la desemnarea câştigătorului. Legat de acest lucru, cred că, dată fiind conjunctura de la Transporturi, singura soluţie corectă este ca ministrul interimar al Transporturilor, care cunoaşte şi public a apreciat procesul de privatizare la CFR Marfă, să rămână în funcţie măcar până la semnarea contractului de privatizare”, a spus şeful statului.

Intoxicare de la Guvern: „Aşteptăm avizul Consiliului Concurenţei”

Preşedintele a spus că vrea să facă o precizare în spaţiul public, legată de un alt motiv de îngrijorare faţă de privatizarea CFR Marfă: “membrii Cabinetului Ponta au vehiculat ideea că se aşteaptă întâi avizul Consiliului Concurenţei (pentru a semna contractul, n.r.), ceea ce este o minciună”.

“Consiliul Concurenţei nu avizează decât după semnarea contractului de privatizare, iar pentru aceasta dl prim-ministru, care apreciază atât de mult modul în care s-a făcut privatizarea, trebuie să emită o hotărâre de Guvern în care să se constate îndeplinirea condiţiilor de privatizare şi desemnarea unui câştigător şi să dispună semnarea contractului. Abia din acel moment curg termenele pentru depunerea banilor de către câştigătorul contractului”, a explicat Băsescu mecanismul.

“Deci, atenţie! În spaţiul public circulă o minciună, o intoxicare venită de la Guvern, care spune: „Aşteptăm avizul Consiliului Concurenţei”. Puteţi verifica la Consiliul Concurenţei, nu este transmis niciun dosar care vizează această privatizare, pentru că nici nu este firesc să se transmită la Consiliul Concurenţei înainte de semnarea contractului. Plata se face abia după ce se dă un aviz de la Consiliul Concurenţei. Altfel, am avea pe intenţii de privatizare mii de cereri trimise la Consiliul Concurenţei”, a atenţionat preşedintele.

“Mi se pare în neregulă jocul care se face legat de privatizare”

“Ceva mi se pare în neregulă aici. Jocul care se face legat de privatizare. Şi, de aceea, având de vedere aprecierile publice extrem de favorabile făcute de domnul prim-ministru, cred că trebuie să-şi asume răspunderea politică în continuare. Atenţie, eu nu vorbesc de faptul că prim-ministrul trebuie să semneze contractul. Probabil este o comisie de privatizare, cineva care trebuie să semneze. Dar nu aş vrea să-l aud pe dl prim-ministru, peste câteva luni, să spună: „Păi, a fost Silaghi, nu eu am fost”. Deci, aş vrea să-l ajut să rămână consecvent, ceea ce ar fi un eveniment”, a arătat Băsescu.

Investitorul strategic, fără bani

Preşedintele a mai spus că îngrijorarea sa cu privire la CFR Marfă vine şi din faptul că GFR caută cu disperare bani la bănci. “Ştiu că cel care a câştigat caută, cu oarecare disperare, bani la bănci, să împrumute pentru a plăti valoarea la care s-a negociat privatizarea. Marea mea problemă (…) este că, ştiind despre câştigător că are oarecare credite pe propria companie şi că acum trebuie să împrumute circa 200 de milioane de euro să plătească, din ce va face investiţii să modernizeze compania?”, şi-a exprimat Băsescu temerea.

Or, dacă investitorul strategic cerut de CSAT împrumută bani ca să poată plăti compania şi nu îi găseşte – cel puţin până în momentul de faţă nefiind prea mult bănci dispuse să finanţeze cele 200 de milioane, de unde o să ia bani să investească în modernizarea companiei?, a întrebat şeful statului.

Ponta să-şi asume privatizarea

“Compania de Transport Marfă are nevoie de locomotive moderne, de vagoane modernizate, de depouri modernizate, are nevoie de multe altele. De aceea, fără să fie rea intenţie, fără să fie joc politic, consider că privatizarea, în condiţiile pe care eu le înţeleg – şi vreau să subliniez că poate eu nu înţeleg atât de bine ca domnul Ponta, nu mă consider mai pregătit ca dânsul în a înţelege ce s-a întâmplat la CFR Marfă, sunt sigur că dânsul vorbeşte foarte responsabil, şi foarte bine informat -, dar de aceea cred că dânsul trebuie să-şi menţină responsabilitatea politică pentru procesul de privatizare al CFR Marfă”, a insistat Băsescu.

Preşedintele a mai spus că simte responsabilitatea desemnării noului ministru în special pentru faptul că trebuie făcută “într-un astfel de moment, când cea mai mare companie de transport marfă din România urmează să fie privatizată, o companie absolut strategică în sistemul de transporturi româneşti”.

Semnele de întrebare faţă de capacitatea GFR de a moderniza CFR Marfă, exprimate şi în faţa FMI

“Simt responsabilitatea numirii ministrului, care, repet, nu va semna contractul, dar va avea răspunderea politică pentru finalizarea procesului de privatizare. Trebuie să vă spun că argumentele pe care le-am făcut publice legate de semnele mele de întrebare cu privire la potenţialul financiar al câştigătorului de a finanţa modernizarea companiei CFR Marfă le-am ridicat şi în discuţia pe care am avut-o cu FMI, Banca Mondială şi Uniunea Europeană. Poate şi Guvernul va trebui să discute mai mult cu Fondul legat de acest subiect. Repet, cheia rămâne dacă acel câştigător va putea să modernizeze CFR Marfă sau dacă nu cumva, pentru a-şi plăti datoriile, începe să taie cu zecile de mii de vagoane, să-şi achite din vânzarea fierului vechi datoriile la bănci. Repet, s-ar putea ca eu să greşesc, dar, fiind vorba de o companie atât de mare, aş vrea să fiu mai prudent şi mai puţin entuziast. Şi m-aş bucura mult ca premierul Ponta să aibă dreptate”, a conchis Traian Băsescu.

Amintim că şeful statului a primit astăzi, în mod oficial, din partea premierului, propunerea de învestire a lui Ovidiu Silaghi în funcţia de ministru al Transporturilor.

Tot astăzi, delegaţia FMI, BM şi CE a fost la Ministerul Transporturilor, pentru a evalua privatizarea CFR Marfă. La discuţii s-a aflat şi Relu Fenechiu. În funcţie de evaluările pe care membrii miniunii FMI, UE şi BM le vor face asupra angajamentelor Guvernului Ponta, va putea fi încheiat un nou acord de împrumut pentru România.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.