Băsescu: România nu poate utiliza fondurile de coeziune pentru că nu are Masterplan pe Transporturi

România nu poate utiliza fondurile de coeziune din exerciţiul bugetar 2014-2020 deoarece nu are încă aprobat de către CE Masterplanul pe Transporturi, a declarat, astăzi, preşedintele Traian Băsescu, înainte de plecarea la Consiliul European de la Bruxelles, unde va fi dezbătură şi această problemă. Masterplanul era aşteptat de experţii europeni încă de anul trecut din vară, când şeful statului îl avertiza pe ministrul de atunci, Relu Fenechiu, asupra acestui aspect. Nici el, nici succesorii lui Ramona Mănescu şi Dan Şova nu a reuşit finalizarea Masterplanului, iar banii europeni nu vor putea fi accesaţi în lipsa unor proiecte de infrastructură rutieră pe care să le aprobe CE.

“România are o mare problemă în ceea ce priveşte utilizarea fondurilor din exerciţiul bugetar 2014-2020, pentru că până la această oră utilizarea fondurilor de coeziune nu este posibilă pentru că Master Planul pe Transporturi nu a fost încă adoptat, aprobat de CE” , a declarat preşedintele Traian Băsescu, înainte de plecarea la Consiliul European.

“Să sperăm că schimbările de la Transporturi vor face mai eficientă această abordare”, a adăugat şeful statului.

Avertizări încă de pe vremea lui Fenechiu

CE a atras atenţia încă de anul trecut că Acordul de Parteneriat care va reglementa modul de utilizare a banilor comunitari din exerciţiul financiar 2014 – 2020 nu va fi luat în discuţie decât atunci când Masterplanul va fi gata şi că există pericolul ca întregul program operaţional preconizat pentru marile proiecte să fie blocat în absenţa acestui document.

Un prim proiect al Acordului transmis în iunie 2013 către Bruxelles (când ministru al Transporturilor era Relu Fenechiu), dar fără masterplan, a fost făcut praf: “este incoerent şi fără priorităţi clare”, a transmis CE, solicitând refacerea documentului.

Fenechiu s-a bătut cu pumnii-n piept că va termina documentul până în octombrie, dar n-a mai apucat, fiind condamnat la 5 ani de închisoare.

Următorul ministru al Transporturilor abia se familiarizase cu “bucătăria” ministerului când a trebuit să plece, odată cu toţi miniştrii PNL, la ieşirea de la guvernare, în martie anul acesta.

Ramona Mănescu, spunea, la părăsirea ministerului, că avea masterplanul aproape finalizat.

Îi atrăsese public atenţia, în februarie, Traian Băsescu: Guvernul a uitat de masterplan şi de fondurile de coeziune

Minciunile lui Şova

Dan Şova a preluat portofoliul Transporturilor în martie a.c. şi chiar în prima sa conferinţă de presă a anunţat că va da gata până în 15 aprilie Masterplanul General de Transport.

La termenul scadent, Şova a prezentat presei doar un calendar de finalizare a documentului, precum şi 29 de tronsoane de autostrăzi propuse pentru “testare”, printre care şi “Bombonica” Bucureşti – Alexandria.

Premierul Victor Ponta a şi plusat, în şedinţa Guvernului din aceeaşi zi de 15 aprilie, spunând o minciună şi mai gogonată: “M-a anunţat astăzi ministrul Şova că, în sfârşit, Masterplanul de Transport, lista proiectelor considerate admise pentru Masterplanul de transport – e vorba de 530 de proiecte (264 “modelabile”, adică cu orizont de timp pentru implementare 2030, n.r.)  de transport rutier, feroviar, naval, aerian şi intermodal – vor fi puse în dezbatere publică şi, pe baza acestora, România va transmite mai departe către Comisia Europeană proiectele concrete, după dezbatere publică şi după toate procedurile”. 

Dacă ar fi vrut să-i convingă pe experţii europeni că autostrăzile comandate de baronii locali sunt de strictă necesitate, junele Şova ar fi eşuat, dar nici nu i-a trecut prin cap să facă asta. Singurul lui ţel a fost să comande rapid studiile de fezabilitate pentru 10 autostrăzi noi, cu 78 de milioane de euro, pentru ca unele firme cliente politic să încaseze nişte bani de la stat – lucru reclamat şi de Traian Băsescu, ieri.

Astfel, termenul de graţie acordat de experţii Comisiei Europene – sfârşitul lunii aprilie – a fost ignorat din start: Şova ştia că proiectele considerate de Şova şi baroni prioritare în infrastructura de transport nu ar fi primit niciodată finanţare europeană.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.