Basescu: “S-a incercat printr-o declaratie a Parlamentului schimbarea atributiilor Presedintelui”. PSD repeta istoria de la Primaria Capitalei

Traian Basescu a acuzat miercuri, intr-o conferinta de presa la Palatul Cotroceni, ca PSD a incercat marti, printr-o declaratie a Parlamentului, sa schimbe atributiile Presedintelui si Premierului. Seful statului a precizat ca Parlamentul nu poate stabili sarcini pentru Presedinte, deoarece “asa scrie Constitutia”. USL incearca modelul exersat de PSD in CGMB, in perioada 2000-2004, cand, prin mai multe Hotarari de Consiliu, a modificat Legea administratiei locale, delegand primariilor de sector toate atributiile Primarului General – pe vremea aceea Traian Basescu. Presedintele atrage atentia si asupra faptului ca “intram intr-o zona de derapaj de la democratie”, dand ca exemplu cazul numirii scandaloase a lui Adrian Grajdan la sefia Inspectoratului de Stat in Constructii (ISC), pentru a-l “salva’ pe Adrian Nastase in dosarul de coruptie “Trofeul calitatii”, a demiterii conducerii TVR si a schimbarii componentei Consiliul de Etica din Ministerul Educatiei, pentru a-l absolvi pe Ioan Mang de acuzele de plagiat.

“S-a incercat ieri, printr-o declaratie a Parlamentului, schimbarea atributiilor Presedintelui si Premierului. Ma tem – vazand si ce se intampla la TVR, sau ce s-a intimpat la ISC, sau la Consiliul de Etica – ma tem ca intram intr-o zona de derapaj de la democratie. Si simptomele incep sa fie tot mai puternice. Nu voi tolera aceste atitudini, le voi denunta public”, a declarat Traian Basescu.

Seful statului a insistat ca “Parlamentul nu poate stabili sarcini pentru Presedinte – asa scrie Constitutia. Daca nu va mai fi supus controlului de constitutionalitate, nu mai poti spune ca o hotarire a Parlamentului va avea putere de lege. Poate decide Parlamentul sa reintroduca cenzura. Daca nu e supusa controlului de constitutionalitate, noi ce facem, acceptam?”, a intrebat retoric presedintele.

Despre suspendare: “Ce pierd? Raman cu familia!”

Cat priveste demersul parlamentarilor USL de modificare a Legii Curtii Constitutionale – menite sa faciliteze suspendarea sa din functia de presedinte -, Traian Basescu o considera ridicola.

“Vad prevederea de azi ridicola. Prevederea a fost introdusa de PSD. Avocatul de renume mondial Dan Sova a introdus un amendament, iar acum tot ei vor sa-l scoata. Dar daca lucrurile vor merge in directia suspendarii, va spun ce-am spus si in 2007: Bucurosi le-om duce toate, de-o fi pace, de-i razboi. Ce pierd? Raman cu familia. Unde-i problema?”, a continuat presedintele.

Intrebat daca o Republica Parlamentara ar fi posibila, Traian Basescu a spus ca pentru el nu mai are relevanta, dar si-a exprimat “o parere sincera”: “niciodata nu va trece prin votul romanilor o Constitutie prin care nu-si pot alege presedintele”.

“Daca va amintiti, inainte de promulgarea legii privind alegerea sefilor Consiliilor Judetene, era o intreaga negociere intre precupeti. De aceea, alegerea prin vot direct a presedintelui CJ a eradicat aceasta problema”, a argumentat el.

“Imaginati-va un targ de geambasi vanzand functia de Presedinte cand unui grup, cand altuia”

“Imaginati-va un targ de geambasi vanzand functia de presedinte in Parlamentul Romaniei cand unui grup, cand altuia. Ar fi dizgratios, ar fi o greseala. Romanii vor sa-si aleaga singuri presedintele. Il pupa, apoi il injura, dar e presedintele lor!”, si-a continuat argumentele Traian Basescu.

Pe de alta parte, “parlamentarii vor trebui sa se responsabilizeze”. “Cred ca ieri am aratat o poza groaznica tuturor ambasadelor de la Bucuresti. Se stie ca nu suntem activi in comunicarea cu Parlamentul European. Ambasadele si-au dat seama cat de dezinteresati suntem”, a aratat seful statului.

“Daca se revizuieste Constitutia conform referendumului, demisionez de bunavoie”

Intrebat despre revizuirea Constitutiei, Traian Basescu a amintit ca “vorbesc de trei ani de acest subiect”. “Ar fi o solutie in care cineva imi ia de pe umeri aceasta responsabilitate de a reprezenta Romania. Dar deocamdata avem doar articolul 80 din actuala Constitutie. Daca se scurteaza mandatul presedintelui la 4 ani si daca se pune in aplicare referendumul, sunt de acord – pentru corelarea mandatului Parlamentului cu al presedintelui – sa incetez mandatul meu de bunavoie, prin demisie, cu o luna inainte de legislative. Imi dau seama cat de rau face Romaniei necorelarea mandatului”, a precizat seful statului.

Cat despre delegarea mandatului, “Constitutia spune cand pot: cand sunt in imposibilitate de a-mi face mandatul”. “Dupa Constitutie, eu nu-mi pot delega mandatul. Daca Constitutia ar fi spus ca Presedintele isi poate delega mandatul, probabil ca le-as fi delegat Presedintelui Senatului, ca el e a doua persoana in stat. Asa spune Constitutia. Si eu as vrea schimbarea Constitutiei. Are aerul perioadei in care negociam intrarea in UE, nu e adaptata la statutul nostru de stat membru UE”, a insistat presedintele.

Despre Ponta: “Cand esti doctor in drept esti tare… Dottore!”

Traina Basescu a tinut sa arate duplicitatea premierului Victor Ponta, spunand ca “in loc sa te ocupi de locuri de munca, incerci sa golesti de continut Institutia Prezidentiala. Arata modul de gandire al PSD. Dar asta-i viata… Mergem inainte. (…) Si Curtea Constitutionala poate fi golita de atributiuni, pana la un anumit punct. Ce-i drept, cand privesti la declaratiile ca (cei de la USL, n.red.) vor sa aiba o relatie buna cu presedintele, si apoi vad ca se ia de sub coordonarea Presedintiei Institutul Cultural Roman – ce sa mai zici… Sa stiti ca eu sunt mandru de ce a facut ICR sub conducerea lui Horia Roman Patapievici; au facut o treaba formidabila. M-as fi asteptat ca un asemenea lucru sa nu-l aflu dupa terminarea sedintei de Guvern, ci sa fiu informat macar inainte”, a mai spus el.

“Pe de alta parte, spui “Eu vreau sa am o buna relatie cu presedintele, si mai ales respect”… Cand esti doctor in drept, esti tare… Dottore!”, a  ras Basescu.

PSD incearca reteta de la Primaria Capitalei

Prin referirea la “modul de gandire al PSD privind golirea de continut a Institutiei Prezidentiale”, Traian Basescu a facut trimitere la perioada dintre 2000-2004, cand era primar general al Capitalei, iar consilierii generali din CGMB au incercat aceeasi reteta, de a-l lasa fara “obiectul muncii”.

Astfel, prin mai multe hotarari ale CGMB – pe vremea aceea majoritar PSD – cam toate atributiile Municipalitatii si Primarului General au fost delegate primariilor de sector – detinute pe vremea aceea de social-democratii Vanghelie, Ontanu, Darabont, Plesca, Mihalache si Gherasim.

Modificarea legii prin hotarari ilegale 

Putini isi mai amintesc, poate, despre dizolvarea Consiliului General alMunicipiului Bucuresti (CGMB), in 2001, din cauza adoptarii acelor Hotarari de Consiliu ilegale. Este vorba despre 8 asemenea acte normative, prin care consilierii generali ai PSD au modificat Legea administratiei publice locale (Legea 215/2001), doar pentru a-l “decapita” pe primarul general Traian Basescu.

Instanta de Contencios Administrativ a decretat insa: hotararile sunt ilegale. Iata despre ce atributii transferate consiliilor locale ale sectoarelor 1-6 a fost vorba:

  • dreptul de a stabili taxe locale si speciale (HCGMB nr. 93/29.05.2001, prin care s-a modificat art. 95, lit “d” din Legea nr. 215/2001 a administratiei publice locale);
  • dreptul de a aviza proiecte de urbanism, inclusiv programe de dezvoltare regionala si zonala (HCGMB nr. 94/29.05.2001, privind modificarea art. 95, lit “c”);
  • atributiile privind cooperarea sau asocierea cu administratii publice locale din tara sau strainatate, precum si aderarea la asociatii nationale sau internationale in dederea promovarii unor interese comune (HCGMB nr. 94/29.05.2001, de modificare a art. 95, lit “p”);
  • atributiile privind cooperarea sau asocierea cu persoane juridice romane sau straine, cu ONG-uri si cu alti parteneri sociali, in vederea finantarii si realizarii in comun a unor actiuni, lucrari, servicii sau proiecte de interes public local (HCGMB nr. 96/29.05.2001, de modificare a art. 95, lit “q”);
  • atributiile de a aproba, la propunerea primarului de sector, organigrama, statul de functii, numarul de personal si regulamentul de organizare si functionare ale aparatului propriu de specialitate si ale serviciilor publice de interes local (HCGMB nr. 97/29.05.2001, de modificare a art. 95, lit “e”);
  • atributiile cu privire la inchirierea sau concesionarea serviciilor publice (HCGMB nr. 98/29.05.2001, de modificare a art. 95, lit “g”);
  • atributiile privind infiintarea de institutii, societati comerciale si servicii publice care sa desfasoare activitati numai pe teritoriul sectorului respectiv (HCGMB nr. 99/29.05.2001).

(Desigur, au mai fost si altele, inclusiv impartirea pe sectoare a Administratiei pentru supravegherea cainilor fara stapan, de parca fiecare primar de sector ar putea sti cati maidanezi are si le-ar putea interzice sa migreze in alt sector).

Cu alte cuvinte, Bucurestiul a fost impartit, prin hotarari adoptate pe banda intr-o singura sedinta, in 6 orase, in care fiecare edil de sector facea cam ce dorea. Primarul general mai avea, ca atributii, intalniri cu oficialitati si … cam atat.

CGMB, dizolvat doar pe hartie

Pe 10 ianuarie 2002, Guvernul Nastase a decis, de voie, de nevoie, dizolvarea CGMB, fortat de verdictul din justitie. Legea nr. 215/2001 prevede, la art. 57, urmatoarele:

– (1) Consiliul local poate fi dizolvat daca a adoptat, intr-un interval de cel mult 6 luni, cel putin 3 hotarari care au fost anulate de instanta de contencios administrativ prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva si irevocabila.

– (2) Dizolvarea consiliului local se face prin hotarare a Guvernului, la propunerea motivata a prefectului, bazata pe hotararile judecatoresti ramase definitive si irevocabile.

– (3) Hotararea de dizolvare poate fi atacata de oricare dintre consilieri la instanta de contencios administrativ, in termen de 10 zile de la data publicarii acesteia in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. In acest caz, procedura prealabila prevazuta de lege nu se mai efectueaza, iar introducerea actiunii suspenda executarea masurii de dizolvare.

Contestatia salvatoare

Cum legea prevede posibilitatea contestarii deciziei, a inceput circul: cei 4 consilieri generali din CGMB din partea Uniunii Fortelor Democrate (UFD) – Elena Zamfir, Gabis Ohanesian, Mihai Radulescu si – surpriza! Mioara Mantale, viitorul prefect al Capitalei, din partea PD, unde a migrat ulterior -, au depus contestatie.

Procesul a ajuns la Curtea Suprema de Justitie, unde, la ultima infatisare, partile au pus in dezbatere constitutionalitatea articolului 96 din Legea 215, referitor la atributiile consiliilor locale. Textul invocat ar fi incalcat articolul constitutional privind egalitatea in drepturi.

Cu alte cuvinte, legea ar favoriza Executivul Primariei. In aceste conditii, atat consilieri UFD, cat si procurorul de sedinta au solicitat instantei supreme trimiterea dosarului la Curtea Constitutionala, pentru a se pronunta asupra neconstitutionalitatii articolului in cauza, timp in care procesul a fost suspendat. Si asa a ramas doi ani, pana la urmatoarele alegeri locale, din 2004, iar CGMB-ul incriminat si-a vazut de activitate, bine-mersi.

Autorul hotararilor ilegale, pentru al 4-lea mandat in CGMB

Ar mai fi de precizat ca artizanul hotararilor CGMB ilegale a fost consilierul PSD Doru Giugula, de profesie avocat, presedintele Comisiei de Arbitraj si Integritate Morala a PSD, declarat de CNSAS in 2007 colaborator al Securitatii.

El este si astazi consilier general in CGMB, pentru al 4-lea mandat, figurand de data aceasta pe listele USL.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.