BERD, GREENFREIGHT, ARILOG Finantare pentru o logistica verde

Suntem aici si suntem gata sa sustinem sectorul de transport si logistica in punerea in practica a strategiilor de protectie a mediului“. Este mesajul transmis operatorilor romani din domeniu de reprezentantii Bancii Europene pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD) cu ocazia conferintei „Opportunities for Green Logistics in Eastern Europe“, organizata, in martie, la Bucuresti, in parteneriat cu ARILOG si Greenfreight.

Sue Barrett, Transport Team Director in cadrul BERD, a tinut sa sublinieze ca segmentul de transport beneficiaza de o abordare diferita fata de altele, tinand cont de particularitatile sale. Finantarile oferite de institutia financiara pot viza sectorul de stat, dar si pe cel privat, fiind privite cu interes atat proiectele mari, cat si cele mai mici. „Pentru finantari BERD, pot aplica atat sectorul de stat cat si sectorul privat si, chiar daca ne implicam in proiecte foarte mari, am finantat inclusiv proiecte mici, chiar in sectorul logistic. Daca ne este prezentat un concept viabil de afaceri vom fi foarte interesati sa ne implicam in finantare, chiar daca el are o valoare de 1 – 15 sau 100 de milioane de euro. Suntem aici si suntem gata sa va ajutam“, a afirmat Sue Barrett, precizand ca sunt prevazute fonduri pentru sustinerea de masuri menite sa protejeze mediul in special pentru afacerile mici si medii din logistica. „Vrem sa ajutam companiile sa promoveze dezvoltarea sustenabila. Daca aveti proiecte in aceasta directie, va asteptam sa luati legatura cu noi“, a continuat ea.

1,2 miliarde de euro in 2014 pentru transporturi

De mentionat ca BERD considera sectorul de transport ca fiind un element cheie in cresterea economica. Iar in acest context, institutia europeana sustine sisteme de transport sigure, sustenabile, care respecta regulile de siguranta si care sa ofere un echilibru in privinta nevoilor economice, de mediu si sociale. In acest context, BERD a finantat in 2014, in domeniul transporturilor, un numar de 24 de proiecte, in valoare de 1,2 miliarde de euro, in 14 tari. In ultimii 5 ani, banca a investit 1,6 miliarde de euro in 31 de proiecte privind sectorul intermodal. BERD si-a propus sa finanteze nevoile subsectoarelor emergente precum logistica si transportul intermodal pentru o dezvoltare sustenabila, acoperind o gama larga de proiecte precum cele privind centre logistice, terminale intermodale, modernizarea flotei rutiere, dezvoltari in cadrul porturilor, materialul rulant si vagoanele de cale ferata, expeditii maritime pe distante scurte si transport fluvial de interior, restructurarea pietelor de capital si a finantarii, precum si modernizarea si logistica verde. Banca poate oferi structuri flexibile de finantare construite pe baza nevoilor clientilor, atat sub forma de imprumuturi bancare cat si avand la baza instrumentele oferite de piata de capital.

Interes crescut pentru logistica

Marcial Bustinduy, specialist principal transport durabil in cadrul BERD, a subliniat, de asemenea, ca BERD promoveaza si finanteaza sisteme de transport durabile. Pana acum, peste 12 miliarde de euro au fost investite in mai mult de 250 proiecte privind transportul. Logistica beneficiaza in ultima perioada de un interes crescut. „De ce acest interes pentru logistica verde? Pentru ca aproximativ 2.800 megatone CO2 sunt generate in fiecare an de sectorul logistic, iar in anii urmatori sunt previzionate cresteri. Este timpul sa actionam, in acest context“, a explicat Marcial Bustinduy. In opinia sa, costurile ridicate si volatile ale energiei reprezinta un obstacol in calea competitivitatii sectorului, acestei probleme adaugandu-i-se presiunea exercitata de clienti, privind imbunatatirea performantelor, protectia mediului si realizarea de raportari mai stricte. In paralel, se manifesta o presiune constanta privind transferul modal catre calea ferata din partea celor care elaboreaza politicile si a factorilor de decizie.

Exista solutii

Exista oportunitati viabile din punct de vedere comercial, care pot fi abordate si care pot genera reduceri ale emisiilor de ordinul a 1.400 megatone de CO2 pe termen mediu“, a mentionat specialistul BERD. El a adaugat ca astfel de solutii tin de elemente precum utilizarea de echipamente electrice in centrele logistice, de utilizarea de sisteme de iluminat economice, de adoptarea de solutii intermodale, de generatii noi de trenuri, de adoptarea unor elemente care sa creasca gradul de aerodinamica al vehiculelor sau de un stil de condus economic. Exista insa si bariere pentru o logistica verde. Iar acestea tin, in opinia lui Marcial Bustinduy, de lipsa de finantare locala pentru cei care adopta masuri mai devreme decat restul pietei, de politici inadecvate si masuri fiscale descurajante, de absenta unor sisteme implementate de monitorizare, raportare si verificare (MRV) pentru amprenta de carbon, pentru a intelege rezultatele si impactul masurilor. La acestea se adauga standardele scazute privind guvernanta corporativa, numarul mic al profesionistilor care dispun de cunostinte si abilitati in domeniul logisticii verzi, grad scazut de penetrare a solutiilor si furnizorilor din domeniu, precum si decalajele de infrastructura. BERD poate mobiliza fonduri pentru a-si ajuta clientii in implementarea strategiilor verzi in logistica. „Pot fi avute in vedere realizarea de audituri detaliate energetice pentru identificarea de oportunitati privind cresterea eficientei energetice (modernizare terminale, echipamente de manevrare etc), realizarea de studii de fezabilitate pentru noi rute si servicii intermodale, reinnoiri de flote si noi tehnologii (ex. hibrizi, CNG, ITS etc), realizarea de training in ceea ce priveste condusul economic si siguranta rutiera. De asemenea, proiectele finantate pot sa tina de pregatirea unor instrumente pentru raportarea si verificarea amprentei de carbon sau de pregatirea unor sisteme de management al energiei si sisteme de siguranta rutiera, de certificarea ISO (ISO 50001, ISO 39000). Si pentru a accentua dorinta BERD de a sustine logistica verde, Marcial Bustinduy a prezentat cateva studii de caz privind finantari realizate in ultima perioada, pe care vi le vom prezenta, pe scurt, in cele ce urmeaza.

Primul terminal logistic modern, Georgia

Client – joint venture intre Gebrüder Weiss si Tegeta Motors (retailer piese auto din Georgia)

Finantare BERD – 1 milion de euro

Costul total al proiectului – 12 milioane de euro

Descrierea proiectului – constructia unui terminal logistic

An – 2013

Impact – primul terminal logistic de acest tip si la aceasta scara (11.300 mp) din Georgia cu facilitati ultramoderne; introducerea unor servicii all-in-one; transferul de know-how international si experienta catre subsidiara din Georgia.

Servicii Ro-Ro, Ekol, Turcia

Client – Ekol Lojistik, A.S.

Finantare BERD – 31 milioane de euro

Costul total al proiectului – 90 milioane de euro

An – 2014

Descrierea proiectului – achizitionarea a trei nave Roll-on/Roll-off pentru a asigura servicii maritime pe distanta scurta intre Haydarpasa (Turcia) si Trieste (Italia)

Impact – peste 50.000 camioane transferate de pe rutier pe maritim pe an (economisind astfel 19.000 ktone CO2); adoptarea unor bune practici pentru a creste standardele industriei turcesti de transport naval – ISO 50000, ISO 14000.

Danube Logistics, Republica Moldova

Client – Portul International Giurgiulesti

Finantare BERD – 12 milioane de euro

Costul total al proiectului – 30,7 milioane de euro

An – 2013

Descrierea proiectului – constructia unui terminal feroviar cu ecartament mixt si rampa roll-on/roll-off la Giurgiulesti

Impact – singurul port din Republica Moldova va deveni un hub logistic multifunctional, cu acces la reteaua rutiera, la cea feroviara cu ecartament lat si ingust, la Dunare si la Marea Neagra; terminalul cu ecartament mixt (primul terminal privat din aceasta tara) va creste concurenta cu porturile regionale; practici de management energetic imbunatatit.

Arkas, Turcia

Client – Arkas (cel mai mare grup privat de transport din Turcia)

Finantare BERD – 27,4 milioane de euro

Costul total al proiectului – 43,5 milioane de euro

Perioada – 2011-2012

Descrierea proiectului – reinnoirea flotei de transport: camioane, vagoane de marfa si cisterne de realimentare.

Impact – Consolidarea operatiunilor intermodale, cresterea competitivitatii si facilitarea reinnoirii flotei; cresterea sigurantei si a standardelor de protectie a mediului ale sponsorului si ale operatiunilor sale.

Akel Logistics, Turcia

Client – Akel Logistics (furnizor de servicii de transport point-to-point pe teritoriul Turciei, in special de produse alimentare si bauturi si in domenii conexe)

Finantare BERD – 4,4 milioane de euro

Costul total al proiectului – 4,4 milioane de euro

An – 2013

Descrierea proiectului – finantare de capital de lucru si dezvoltarea a doua centre logistice.

Impact – oferirea de solutii logistice integrate, combinand serviciile de depozitare cu logistica point-to-point si solutiile de transport; imbunatatirea corporate governance inclusiv simplificarea structurilor de proprietate, adoptarea standardelor IFRS si auditul situatiilor financiare.

Reinnoirea flotei de transport marfa Lorry, Rusia

Client – Lorry (un jucator de top de pe piata ruseasca de transport regional de lunga distanta)

Finantare BERD – 40 milioane de euro

Costul total al proiectului – 82 milioane de euro

An – 2014

Descrierea proiectului – reinnoirea flotei pe termen mediu si program de extindere (peste 800 camioane)

Impact – expansiunea flotei in acelasi timp cu mentinerea unei vechimi medii a camioanelor de 2-3 ani, lansarea de servicii 3PL (third party logistics); implementarea unor programe moderne de management al sigurantei rutiere; introducerea unor componente noi de eficienta energetica, prin concentrarea asupra consumului de combustibil si adoptarea unor proceduri de raportare mai bune.

Aceste studii de caz reprezinta probabil cele mai bune exemple privind dorinta BERD de a se implica in sustinerea unui sector verde al logisticii. Conferinta de la Bucuresti a reprezentat o invitatie la parteneriat transmisa companiilor romanesti. Cei care au in vedere proiecte care genereaza reducerea costurilor si protectia mediului pot beneficia astazi, fara indoiala, de o „usa deschisa“ pentru finantare.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.