BROSHUIS la el acasa

La jumatatea lunii august, am fost invitati sa vizitam sediul central si facilitatile de productie ale fabricantului olandez de semiremorci pentru transport special Broshuis.

Fondata in 1885, Broshuis este cea mai veche companie producatoare de trailere pentru transport special din Europa. De-a lungul vremii, producatorul olandez si-a pus amprenta pe o serie de inventii si inovatii de natura sa revolutioneze domeniul transporturilor agabaritice rutiere. Printre acestea, se numara trailerul glisant (1958), trailerul cu podea semicoborata (1965), sasiul multifunctional pentru containere (1983), trailerul triplu extensibil (1999) si 2CONnect® (2003), sasiu pentru containere format din doua module care pot fi utilizate si separat.

Începand din anul 1962, Broshuis are sediul central si facilitatile de productie in Kampen, Olanda. De la o suprafata de 5.000 mp, producatorul s-a extins de-a lungul timpului si a ajuns in prezent sa ocupe nu mai putin de 55.000 mp. Compania are aproximativ 160 de angajati, implicati in productie, proiectare, cercetare-dezvoltare si in departamentele administrativ si comercial. Fiecare trailer este proiectat in conformitate cu necesitatile clientilor, cu legislatia specifica din fiecare tara europeana, constructorul cunoscand in detaliu cerintele acesteia.

Turbinele eoliene – o oportunitate

În afara de facilitatile de la Kampen, Broshuis detine birouri comerciale, dealeri, reprezentanti si ateliere de service autorizate peste tot in Europa. Cu ocazia vizitei la fabrica, gazda si, totodata, ghid ne-a fost chiar reprezentantul Broshuis pentru Romania, Leen Hagestein, cu care am avut oportunitatea de a discuta si despre situatia actuala a pietei. Astfel, am aflat ca, anul trecut, compania a produs aproximativ 1.300 unitati, iar anul acesta, pana in august, aproximativ 400, in conditiile in care, intr-un an normal, se livreaza in jur de 750 trailere la nivel european. Totodata, Broshuis are inca de lichidat un stoc de 17 unitati, o cifra nu foarte mare comparativ cu cele vehiculate de multi alti jucatori importanti de pe piata.

Astfel, se pare ca recesiunea nu a atacat atat de puternic Broshuis ca pe alti producatori, desi chiar si fabricantul de trailere a trebuit sa recurga la concedieri. Unul dintre avantaje este, fara indoiala, faptul ca peste tot unde se construieste infrastructura de orice natura, este nevoie de trailere specializate.

Iar Romania este unul dintre aceste cazuri, desi au scazut comenzile si la noi in tara „Romania are nevoie de infrastructura rutiera, fiind demarate mai multe proiecte in acest sens“, a aratat Leen Hagestein. „De asemenea, calea ferata trebuie reinnoita. În plus, au inceput proiectele de parcuri eoliene, numarul de turbine preconizandu-se a fi in final de 9.000. În prezent, se lucreaza la primul lot de 800 de mori de vant in Dobrogea. Componentele vin pe vapor pana la Constanta, apoi sunt transportate rutier. Este vorba despre un potential imens de transport, nu numai in Romania, ci si la nivel european, care are nevoie, bineinteles, de trailere specializate. Iar Broshuis are solutii potrivite pentru orice necesitate de transport din acest domeniu, rezultate in urma consultarilor intense atat cu producatorii de turbine eoliene, cat si cu transportatorii specializati“, a explicat Leen Hagestein. Gama de produse Broshuis pentru transportul turbinelor eoliene include solutii pentru fiecare subansamblu in parte. Printre acestea, se numara Triple Wing Carrier, un trailer triplu extensibil, care poate fi extins pana la 64 m, destinat transportului de palete pentru turbine, o semiremorca cu podea joasa triplu extensibila pentru turnuri si un trailer tip gondola cu tren rulant, pentru aceeasi aplicatie de transport. Dar sa aruncam o privire in „culisele“ proceselor de fabricatie…

 

„Croitorie“ de lux

Montaj sasiu si sudura – La Broshuis, trailerele se construiesc conform specificatiilor si necesitatilor clientului, la un nivel calitativ inalt. Se folosesc axe BPW, SAF sau Gigant, iar otelul este de productie suedeza. Cilindrii hidraulici sunt de productie germana. Marca anvelopelor este la alegerea clientilor. Cei mai multi dintre furnizorii de subansamble sunt olandezi, grupati in zona Kampen. Procesul de productie incepe cu asamblarea si sudarea partilor mecanice, rama sasiu, grinzi de extindere etc. Dupa ce sasiul este complet sudat, se verifica pozitia ventilelor si a conductelor si se realizeaza retusuri, daca este necesar, cu aparat de sudura sau polizor. Sasiul este construit cu fata in jos.

Asa nu… Asa da… – Începand din toamna trecuta, au intrat in vigoare noi reglementari la nivel european (in special in Germania), in privinta sistemelor de securizare a marfii (amarare). Toate noile produse Broshuis sunt echipate, in prezent, cu acest tip de sistem certificat conform EN-12640.

Sectie montaj gat de lebada si podea.

Sistem unic de vopsire – În octombrie-noiembrie 2008, Broshuis a implementat un sistem automat de vopsire unic. Acest sistem dispune de un tunel cu o lungime de 150 m si presupune nu mai putin de sase procese. Trailerul este suspendat de tavan si poate fi intors pe toate partile, astfel incat nici o suprafata nu ramane netratata. Se incepe cu un proces de sablare cu nisip, bombardare cu pulbere pentru indepartarea impuritatilor si a ruginii, se continua cu zincare la temperatura inalta (pentru fixarea zincului in material), se aplica un strat de grund, apoi se vopseste. Operatiunea de vopsire se face manual, pentru a acoperi cu vopsea in mod optim toate suprafetele. Urmeaza uscarea la cald, apoi inspectia finala. Toate operatiunile se realizeaza intr-o singura zi, acest sistem permitand producatorului sa ofere o garantie de 5 ani impotriva ruginii, la sasiu.

Sectie care realizeaza o parte din montajul final, sistemele electrice, hidraulice, roti, aripi, sistemul pneumatic.

Hala montaj pentru ultimele piese pe trailere si pentru verificari finale inainte de livrare, la care se adauga o sectiune destinata operatiunilor de reparatii si intretinere/service pentru clienti. Armata olandeza are un contract pentru peste 150 trailere Broshuis, cu pachet de servisare inclus in pretul de vanzare. Toate circula in Afganistan si Irak si au venit la service pline de urme de gloante si grenade.

Livrare – În cadrul vizitei la fabrica Broshuis, am avut ocazia sa asistam si la o livrare a unui trailer catre un client roman. Este vorba despre compania DorAutoTrans din Satu Mare, care realizeaza transporturi agabaritice pe ruta Romania-Olanda si care mai are in utilizare un trailer cu patru axe, tot marca Broshuis. Soferul care a preluat noul trailer a descarcat piesa pe care o transporta intr-o alta regiune a Olandei si a incarcat noul vehicul pe trailerul vechi. De asemenea, Leen Hagestein, agentul Broshuis pentru Romania, precizeaza ca firma satmareana mai are in vedere achizitionarea inca unui trailer, in viitorul apropiat.

Raluca MIHAILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

Kampen, Olanda

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.