CAMPANIA PENTRU UN TRANSPORT CIVILIZAT

Carausii fata in fata cu ministrul Radu Berceanu

Miscam lucrurile 

Transporturile in general si, in special, cel rutier de persoane se desfasoara intr-un mediu mai strict reglementat, fiind puternic si direct influentate de modul in care autoritatile privesc lucrurile. ZIUA a deschis dialogul cu cei care fac jocurile, aducand fata in fata carausii cu ministrul Transporturilor si Infrastructurii, Radu Berceanu, reprezentanti de prim rang ai ministerului de resort, ai Politiei Rutiere si ai Parlamentului. Conferinta organizata de ZIUA CARGO in data de 20 mai a marcat astfel un moment de cotitura – in premiera, un ministru al Transporturilor a participat la un eveniment destinat exclusiv companiilor de transport rutier. Si nu a fost doar o prezenta formala, ci una cat se poate de activa. 

Ministrul Transporturilor si Infrastructurii, Radu Berceanu, le-a cerut carausilor de persoane sa faca propuneri pentru imbunatatirea actualului cadru legislativ si a promis ca va tine cont de solicitarile operatorilor din piata. „De interes sunt acele lucruri care nu costa neaparat bani, dar deblocheaza o activitate economica (mai mare sau mai mica), care, la randul ei, influenteaza pozitiv alte activitati, generand un efect multiplicator in economie. Sunt gata sa discutam astfel de chestiuni, iar dumneavoastra (transportatorii, n.red.) s-ar putea sa aveti idei mult mai bune“, a afirmat Radu Berceanu. El nu a exclus insa nici posibilitatea diminuarii, pe perioada crizei, a unor tarife practicate de institutiile aflate in subordinea ministerului pe care il conduce.

Radu Berceanu ia in calcul reducerea unor taxe

„Am facut, in urma cu cateva luni, o lista cu tarifele percepute de Autoritatea Rutiera Romana si Registrul Auto Roman. Am putea gandi aici o formula prin care, sa spunem, in acest an, o anumita taxa (puteti face dumneavoastra o lista) o scoatem sau o reducem la jumatate, pentru a oferi un pic de suflu industriei. RAR nu moare daca, in acest an, injumatateste anumite tarife (dau un exemplu, nu stiu in acest moment daca este vorba despre injumatatit, redus, scos de tot) si nu o sa mai faca niste investitii pe care o sa le reprogrameze pentru mai tarziu. Sigur ca, peste un an sau doi, cand o sa treaca perioada aceasta si o sa revenim la nivelul actual, o sa ne acuzati ca marim taxele. Poate facem, in acest context, o intelegere clara privind reducerea unor taxe atata timp cat dureaza situatia aceasta delicata“, a declarat Radu Berceanu.

El le-a cerut, in schimb, transportatorilor sa respecte legea, sa-si plateasca taxele si sa puna in centrul activitatii lor calatorul. „In general, cea mai buna abordare este ca fiecare sa incerce cat mai insistent si cu buna credinta sa rezolve problemele sale si, dupa aceea, sa le spuna si celorlalti sa-si rezolve problemele lor, pentru ca, altfel, ne intalnim in schimburi de pasare a responsabilitatii si nu rezolvam nimic“, a mai spus ministrul.

Interese locale, probleme generalizate, calatori in pierdere

Radu Berceanu i-a sfatuit pe operatorii de transport rutier sa tina cont de faptul ca, in viitor, transportul feroviar va exercita o concurenta reala si puternica in domeniu, precum si de faptul ca descentralizarea va continua, iar presiunea exercitata de interesele locale se va accentua. „Pana acum, totul era foarte centralizat. S-a mers, insa, pe ideea, de altfel, in general, corecta, de descentralizare, de a aduce decizia mult mai aproape de utilizator. Mai multe prerogative, cel putin in ceea ce priveste transportul judetean, au trecut la consiliile judetene. Poate sunt si probleme legate de capacitatea unora dintre consiliile judetene de a gasi persoane capabile sa preia aceasta sarcina. In multe locuri, dupa stiinta mea, nu merg foarte bine lucrurile. Apropierea aceasta face ca interesele sa devina mai pregnante. Incep sa apara fenomene care degradeaza calitatea serviciului de transport. In momentul in care regulile se fac undeva la nivel central, este mai greu sa se realizeze reglementari sau acordari de licente dupa interesele din anumite zone. Se elaboreaza reguli generale, care trec peste aceste particularitati de persoane, de interese din fiecare judet. Oarecum, se mai estompeaza din probleme, chiar daca se indeparteaza cel care decide de locul in care se va petrece actiunea“, a precizat ministrul Radu Berceanu, subliniind faptul ca regulile se fac, in acest context, in favoarea unor carausi, a autoritatilor locale si mult mai putin in favoarea calatorului.

„Am constatat ca, in foarte multe judete, s-a ajuns la situatia in care consiliul judetean (care este format din consilieri alesi, au campanii electorale din 4 in 4 ani si interese cel putin electorale, daca nu si de alt tip in cei 4 ani) a inceput sa «utilizeze» puterea care i s-a acordat pentru interese personale sau de grup. Facem traseul pe acolo, pentru ca acolo sunt mai multi primari de la noi, pentru ca domnul primar sa spuna populatiei: «vedeti, daca suntem noi la putere, trece autobuzul sau microbuzul pe aici si se opreste mai des». De asemenea, stim cu totii ca, in campaniile electorale, este necesar transport de persoane. Persoanele respective, in ziua aceea, nu mai sunt persoane, sunt votanti. Intervin in acest fel elemente noi de legatura intre transportatori si conducatorii administrativi ai judetului, ai localitatilor. Astfel, in mijlocul intregii actiuni, nu mai este calatorul, asa cum ar trebui sa fie“, a mentionat Radu Berceanu.

Ministrul nu sprijina vechimea pe traseu…

Ministrul nu este un sustinator al acordarii unei foarte mari importante a criteriului vechimii pe traseu la licitarea programelor de transport regulat. „Regula potrivit careia, in cazul licitatiilor traseelor, conteaza foarte mult vechimea pe traseul respectiv nu este una buna. Nu spun ca nu trebuie sa existe si un astfel de punctaj, dar se ajunge la situatia in care anumiti transportatori, care or fi avut acum vreo 10-12 ani masini cat de cat in regula (si care au luat traseul respectiv, nu se mai tine minte cum – aici pun ghilimelele cunoscute), nu pot fi inlocuiti de altii nici atunci cand calatorii reclama vechimea masinilor, tarifele percepute sau nerespectarea frecventei curselor. Nu exista neaparat un mecanism care sa indrepte aceasta situatie, iar in momentul in care se face o noua licitatie si conteaza foarte mult vechimea pe traseu, poti sa iti cumperi ultimul racnet de masini si sa vrei sa dai un pret mic, sa faci totul in favoarea calatorilor, ca tot nu poti sa castigi, pentru ca nu ai vechime pe traseu. Ori eu nu cred ca e ca la vin, cu cat e mai vechi, e mai bun… Cu atat mai mult, nu cred ca trebuie pastrat un astfel de criteriu, care nu e deloc in favoarea calatorilor“, a apreciat ministrul de resort.

Radu Berceanu a aratat, insa, ca sustine un program de transport pe 5 ani. Pe de alta parte, a acuzat nerespectarea caietelor de sarcini. „Atunci cand se liciteaza, se iau angajamente, se intocmesc caiete de sarcini, dar, ulterior, dupa ce se castiga traseul, se trece la realitatea trista, de foarte multe ori foarte diferita de ceea ce s-a angajat in momentul licitatiei. Aceste lucruri se cunosc la nivelul Ministerului. Nu sunt niste taine. Le stiu in primul rand calatorii, iar ei se plang. Spun ca, in urma cu un an, cand firma X a inceput sa deserveasca traseul, autobuzele erau curate in interior, se dadeau si bilete din cand in cand (mai rar, ca la noi in tara – lucru valabil nu numai la transportul rutier, ci si la CFR), apoi totul s-a degradat si nimeni nu poate face nimic. Calatorii sunt la mana unicului transportator de persoane care are traseul, iar soferii, din cand in cand, le spun: «Ba, daca nu-ti convine, te dau jos din autobuz!». Sunt anumite elemente care trebuie abordate cu sinceritate si in mod direct“, a subliniat ministrul, explicand ca propunerile de imbunatatire a cadrului legislativ trebuie sa tina seama de calator. „Fac parte dintre cei care au convingerea ca noi, romanii, avem multe probleme si 95% ni le cream unii altora si nu reusim sa iesim din acest mecanism. Trebuie sa rupem aceste cercuri vicioase“, a concluzionat Radu Berceanu.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.