Ce prevede Hotărârea de Guvern referitoare la privatizarea CFR Marfă

Hotărârea de Guvern adoptată în şedinţa de miercuri privind privatizarea CFR Marfă aprobă, de fapt, „elementele principale ale contractului de vânzare-cumpărare de acțiuni între Statul Român, prin Ministerul Transporturilor (MT), în calitate de vânzător, și Societatea Comercială Grup Feroviar Român SA, în calitate de cumpărător, având ca obiect transferul dreptului de proprietate asupra unui pachet de acțiuni reprezentând 51% din valoarea capitalului social al Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă ”CFR Marfă” SA”, informează Executivul.

Elementele principale ale Contractului de vânzare-cumpărare sunt următoarele:

• Pachetul de acțiuni care va fi transferat va reflecta procentul de 51%, în funcție de modificările capitalului social al Societății, ca efect al conversiei creanțelor statului în acțiuni și/sau în urma reducerii capitalului social, ca urmare a transferului unor active către alte societăți aflate sub autoritatea MT.

• Prețul de cumpărare a pachetului de acțiuni este de 904.980.000 lei.

• Declarațiile și garanțiile cumpărătorului vor viza, printre altele, aspecte referitoare la:

– Capacitatea sa de a încheia contractul de vânzare-cumpărare, de a-și exercita toate drepturile și de a-și executa toate obligațiile ce-i revin conform acestuia.

– Deținerea mijloacele financiare necesare plății prețului de cumpărare, în condițiile și la termenele prevăzute în contract.

• Cumpărătorul își asumă și va executa:

– Obligațiile prevăzute la Anexa la HG 46/2013 privind aprobarea Strategiei de privatizare a SNTFM CFR Marfă SA.

– Obligațiile ce rezultă din legislația muncii și protecției sociale, a legislației sindicale, precum și a obligațiilor prevăzute de contractele de muncă încheiate cu angajații Societății, a celor prevăzute în contractul colectiv de muncă și în alte contracte și acorduri încheiate cu sindicatele la nivel de Societate.

– Obligațiile de mediu ce privesc Societatea.

• Noul Act Constitutiv al Societății, care reflectă drepturile și obligațiile acționarilor societății după vânzarea pachetului de acțiuni, cu accent pe drepturile societare ale Statului, în calitate de acționar minoritar va fi anexat la contractul de vânzare-cumpărare.

Încă 2 luni de aşteptare

“Dacă finalizarea (privatizării n.r.) nu va avea loc, independent de orice culpă a Cumpărătorului, într-o perioadă de maxim 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei Hotărâri, contractul se desființează de plin drept fără a mai fi necesară punerea în întârziere și fără orice altă formalitate prealabilă și fără intervenția instanței”, mai prevede Hotărârea de Guvern.

Garanţia de 10 milioane de euro achitată de GFR în timpul licitaţiei va rămâne însă la stat.

Premierul Victor Ponta a declarat, după şedinţa Guvernului, că va trimite Hotărârea spre a fi avizată de Consiliul Superior de Apărare a Ţării (CSAT), însă purtătorul de cuvânt al Preşedinţiei a anunţat deja că CSAT nu are astfel de atribuţii.

Oprea a susţinut că ar fi o ilegalitate ca CSAT să se pronunţe pe contractul de privatizare a companiei CFR Marfă, acuzându-l pe premierul Victor Ponta că încearcă să fugă de responsabilitate în acest caz.

Ponta este vicepreşedintele CSAT, dar nu îi cunoaşte obiectul de activitate

“Domnul prim-ministru Victor Ponta, deşi ocupă funcţia de vicepreşedinte al Consiliul Suprem de Apărare a Ţării, nu cunoaşte obiectul de activitate al Consiliului. De aceea, îi recomandăm să citească Legea 415/2002 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, disponibilă şi pe website-ul Administraţiei Prezidenţiale, www.precidency.ro, din care va afla că CSAT are atribuţii strict privind securitatea naţională şi nu are nicio atribuţie financiar-economică în baza căreia să poată aviza contracte comerciale sau contracte de privatizare”, a susţinut Oprea, într-o precizare transmisă agenţiilor de ştiri.

Întrebat de ce mai este nevoie de un aviz al CSAT, din moment ce a fost deja dat un astfel de aviz, Victor Ponta a răspuns: „Pentru că (CFR Marfă, n.r.) este o companie strategică. Există şi un punct de vedere al MApN în acest sens şi pentru că dacă CSAT a dat aviz, conform Legii CSAT, la momentul declanşării procedurii, acum înainte de semnare sunt absolut convins că va face acelaşi lucru, sau dacă există elemente noi, pe care noi nu le cunoaştem, eu nu am cotrobăit prin conturile domnului Stoica (Gruia Stoica, n.r.), asta face preşedintele. Este bine să fim informaţi în mod oficial, nu la televizor”.

Întrebat dacă va fi semnat contractul până pe 23 august, premierul a spus: „Nu ştiu. Depinde de avizul CSAT. S-ar putea, dacă CSAT se opune, nu va fi semnat deloc. Dacă se dă aviz, sigur, îl semnăm imediat”.

Ponta a insistat că termenul este de 60 de zile, începând de astăzi, pentru încheierea contractului.

O lună pierdută fără niciun argument

Despre faptul că a trecut deja o lună de la desemnarea câştigătorului licitaţiei, fără să se întâmple nimic, premierul nu s-a arătat îngrijorat. El a asigurat doar că “sacă din vina statului român nu se încheie contractul, cei de la GFR nu trebuie să dea niciun ban”.

Întrebat ce se va întâmpla în cazul în care preşedintele nu convoacă CSAT pentru a aviza HG privind contractul de privatizare, Victor Ponta a răspuns: “Până pe 23 septembrie trebuie să semnăm sau nu contractul. Dacă este din vina noastră, nu se întâmplă nimic. Pur şi simplu se anulează licitaţia”.

Despre faptul că în caietul de sarcini este prevăzut că, în termen de 5 zile de la aprobarea HG, trebuie semnat contractul, premierul nici nu vrea să audă. “Numai după ce avem avizul CSAT-ului”, a conchis el.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.