CEVA Logistics şi Pirelli – Un parteneriat care a făcut diferenţa

Un parteneriat premiat de către Asociaţia Română de Logistică (ARILOG) pentru modul în care a evoluat, dar şi pentru rezultate. Aşa cum menţionam în numerele trecute, revenim asupra premiilor acordate la sfârşitul anului 2013 de către ARILOG, prezentând de această dată proiectul CEVA Logistics – Pirelli, considerat un exemplu de colaborare, motiv pentru care a şi fost răsplătit cu trofeul „Win-Win Collaboration Award“.

 

„Proiectul pe care l-am realizat împreună cu Pirelli este unul de implementare a unei soluţii IT, care a permis integrarea depozitului existent în fabrica Pirelli din Slatina cu depozitul CEVA din Bucureşti, precum şi interfaţarea sistemelor acestora cu ERP-ul partenerului nostru“, a explicat Cristian Ofiţeru, Country Manager CEVA Logistics. El a precizat că, în momentul demarării proiectului, fiecare depozit avea un WMS propriu, vizibilitatea între cele două site-uri nefiind una foarte bună. De asemenea, cele două WMS-uri nu erau interfaţate în totalitate cu ERP-ul Pirelli. În contextul în care se manifesta o nevoie suplimentară de spaţiu de depozitare, care s-a acoperit prin intermediul depozitului din Bucureşti, s-a impus creşterea vizibilităţii în condiţiile urmăririi anvelopelor din momentul ieşirii de pe linia de producţie până la clientul final. Concret, dezvoltarea operaţiunilor Pirelli în cadrul proiectului de expansiune şi tracking din Slatina necesita o soluţie de depozitare capabilă să facă faţă 24/7 la două fluxuri diferite de producţie, patru fluxuri de ieşire diferite şi conducerea de la distanţă a depozitelor externe. Toate procesele sunt susţinute prin intermediul unor soluţii IT, integrate în parteneriat de echipele CEVA şi Pirelli.

Soluţia WMS

Sistemul WMS este proiectat cu un înalt potenţial de integrare, care permite fiecărei secţiuni a software-ului să fie utilizată ca produs de sine stătător, să fie operată în conjuncţie cu alte sisteme sau să fie integrată în platforme IT existente ale altor producători. Datorită arhitecturii moderne şi gamei largi de interfeţe standardizate, există un număr mare de posibilităţi de integrare a software-ului specializat al companiei şi a aplicaţiilor logistice într-un mediu SAP ERP fără nicio discontinuitate.

Un management eficient al depozitului presupune mai mult decât un simplu management al stocurilor. Acesta implică, de asemenea, flexibilitatea proceselor, picking, acces rapid, timp scurt de livrare, disponibilitate, procurare şi distribuţie (globală), management eficient al resurselor, logistică „verde“ şi multe altele. În lumina acestor elemente, providerul a dezvoltat un sistem de management al depozitului (WMS) modular, un software standard cu caracterul unui sistem individualizat. Sistemul de management al depozitului are şapte module de bază cu funcţiuni deja testate şi orientate către practică, dispunând de un nivel maxim de capacitate de integrare (inclusiv cu mediul SAP) şi un nivel înalt de optimizare – toate pentru a susţine controlul, coordonarea şi procesarea fluxurilor materiale şi informaţionale. Este vorba despre o structură care conferă utilizatorilor nivelul necesar de flexibilitate pentru a profita la maximum de potenţialul de economisire şi optimizare, chiar şi în cadrul unor procese în schimbare. Pentru monitorizarea mişcărilor stocurilor, WMS dispune, de asemenea, de funcţiuni de înregistrare şi stocare a datelor, care oferă informaţii precise în ceea ce priveşte perioadele de timp şi reperele în cazul cărora au apărut deviaţii de stoc. În plus, software-ul dispune de o serie de funcţiuni de arhivare. Datele mai puţin relevante care nu sunt necesare în timpul operaţiunilor zilnice sunt transmise automat către o arhivă de bază de date, unde sunt stocate. Opţiunile de căutare şi sortare structurate logic permit un acces complet la informaţia respectivă, cu timpul cel mai scurt de răspuns. Nu în ultimul rând, WMS poate fi folosit pentru mai multe amplasamente. Cu alte cuvinte, acest software poate administra şi programa stocul şi mişcările în multiple amplasamente, cu o gamă largă de efecte de sinergie. În acest mod, monitorizarea şi controlarea proceselor cu WMS şi posibilitatea accesării bunurilor stocate într-un alt amplasament permite o automatizare extinsă şi o simplificare a proceselor operaţionale. Acest lucru generează o mai mare flexibilitate, un nivel maxim de eficienţă a costurilor şi de transparenţă şi, astfel, se traduce într-o investiţie sigură pentru un proces eficient al afacerii. Pentru implementarea acestui proiect, CEVA a utilizat tehnicile de project management susţinute de metodologia „Zero Defect Start-Up“ (ZDS), care asigură administrarea fiecărui nou proiect într-un mod profesional şi structurat, asigurând concentrarea tuturor eforturilor în sensul îndeplinirii obiectivelor comune de asigurare a serviciilor în buget şi la timp, al îndeplinirii KPI şi limitării riscurilor.

Descrierea proiectului

Pirelli produce în prezent anvelope cu numere de serie unice (numărul de serie este reprezentat printr-un cod de bare, iar eticheta cu acest cod este localizată la nivelul marginii anvelopei care se fixează pe roată). Pentru a face faţă creşterii continue a cererii din partea clienţilor, Pirelli a introdus în producţie un proces de identificare a fiecărei anvelope prin intermediul unui număr de serie. Astfel, trasabilitatea poate fi menţinută de la linia de producţie până la clientul final, oferind vizibilitate tuturor celor implicaţi în proces privind managementul şi controlul, calitatea produsului, mişcarea acestuia, poziţia şi utilizarea sa. Noul sistem va maximiza acurateţea operaţiunilor de picking şi încărcare, consolidând şi standardizând principiile FIFO.

Operaţiunile iniţiale

Operaţiunile de depozitare sunt realizate în cadrul a două depozite situate în locuri diferite, unul în cadrul fabricii Pirelli, iar cel de-al doilea în zona Bucureşti. Cele două depozite erau operate separat prin intermediul unor instrumente diferite de management al inventarului şi sisteme WMS separate.

Activităţi:

– Intrări din cadrul sistemului de producţie sau din exterior

– Control de calitate şi soft

– Depozitare şi stocare

– Ieşiri

– Verificări manuale DOT

– Servicii cu valoare adăugată

  • Managementul inventarului
  •  

Cerinţe

Pentru a avea un sistem integrat şi operaţional, este nevoie de:

– Instalarea de hardware şi software relevante pentru scanarea codurilor de bare cu numere de serie

– Dezvoltarea unor interfeţe de schimb de date în timp real între sistemul WMS CEVA şi Pirelli CDB, pentru schimbul de date privind numerele de serie şi update-uri privind recepţia şi distribuţia de anvelope

– Dezvoltarea abilităţii de a captura numerele de serie pentru toate tipurile de anvelope

– Dezvoltarea unor reguli de distribuţie care să reflecte cerinţele pieţei de export

 

Soluţia proiectului

 

Pirelli a creat o bază de date centrală (CDB) pentru centralizarea datelor relevante privind ciclul de viaţă al anvelopelor. Pirelli a solicitat companiei CEVA să „citească“ (manual sau automat) toate codurile de bare ale anvelopelor la intrarea şi ieşirea din depozit, pentru a asigura trasabilitatea anvelopei la nivelul codului unic de serie. CEVA trebuie să transmită date către Pirelli la recepţia bunurilor, dispecerizarea lor şi schimbări de cod IP. Baza de date centrală operată de Pirelli va recolta datele cheie asigurate de CEVA. Soluţia a fost iniţial implementată în Slatina, pentru ca apoi să fie extinsă şi în cadrul depozitului din Bucureşti. Ulterior, au fost realizate verificări săptămânale ale cantităţii şi calităţii scan-urilor, pentru a corecta eventualele erori şi pentru a îmbunătăţi procesele în vederea atingerii nivelului stabilit. După şase luni, rezultatul consolidat măsurat de Pirelli din CDB: rata de scanare – 95% şi rezultate calitative foarte bune – 94%.

Concluzii

1. A fost realizat un parteneriat de succes între echipele IT şi cele operaţionale ale ambelor companii, precum şi o cooperare eficientă în dezvoltarea acţiunilor corective pentru eliminarea erorilor şi deviaţiilor. Proiectul a fost implementat cu participarea activă a Pirelli şi CEVA. Îndeplinirea obiectivelor proiectului nu ar fi putut fi posibilă fără o colaborare strânsă a echipei comune de conducere şi a sponsorilor proiectului.

2. Implementarea proiectului a sporit acurateţea stocului, a eliminat erorile calitative şi a îmbunătăţit KPI operaţionali.

3. Sistemul existent de raportare a activităţilor nu acoperă toate zonele şi rapoartele nu sunt suficient de detaliate pentru a acoperi toate necesităţile operaţionale. În acest sens, este recomandabilă dezvoltarea unor noi forme de rapoarte la nivelul stocurilor şi acurateţei livrărilor.

„Am atins prin intermediul proiectului inclusiv obiective de calitate. Am ajuns la un nivel de aproximativ 2% de erori în livrare datorită sistemului de scanare serială a produselor la livrare. Este vorba în mod categoric despre un proiect Win-Win.“

„CEVA Logistics a fost marele câştigător al premiilor ARILOG în 2013, primind două trofee: „Best Logistics & Operational Excellence Award“ şi „Win-Win Collaboration Award“.

Elemente cheie luate în considerare în cadrul proiectului:

– Conţinut – suficiente detalii pentru a-l face utilizabil şi relevant

– Inteligibil – uşor de înţeles de către toată lumea, clar şi neambiguu

– Flexibilitate – uşor de schimbat, de updatat şi revizuit

– Utilizare – uşor de folosit pentru monitorizarea şi comunicarea progresului

 

Cristian Ofiţeru, Country Manager CEVA Logistics:

„În momentul de faţă, 95% din producţia executată şi livrată la client poate fi identificată la nivel de bucată, reper. Practic, dacă aveţi pe maşină o anvelopă din ultimul an, ea beneficiază de un cod care ne permite nouă şi colegilor de la Pirelli să identificăm lotul, data fabricaţiei, controalele realizate, materialul din care a fost făcută, data livrării, camionul care a preluat-o din depozit şi distribuitorul care a livrat-o clientului final.“

 

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.