CFR Marfă se mişcă un pic mai bine

CFR Marfă a înregistrat în primul semestru (S1) o creștere cu 13% a volumului de marfă transportat faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, respectiv de la 12,6 milioane tone în S1 2013 la 13,63 milioane tone în S1, informează compania, într-un comunicat remis redacţiei. Iar lucrurile vor merge tot mai bine de aici încolo, după ce societatea a reuşit să câştige anul acesta mai multe licitaţii de transport cărbune (printre care şi pe cea cu ArcelorMittal, în luna mai, şi pe cea cu CET Govora, în aprilie) şi a început luna trecută prestarea de servicii către terţi.

Ca urmare a creșterii volumului de marfă transportat de la începutul anului, cifra de afaceri a societăţii s-a mărit cu 8,4% față de aceeași perioadă a anului anterior, la 437,23 milioane de lei.

Să nu uităm însă că anul trecut a avut loc acea privatizare de tot râsul, când Ministerul Transporturilor condus de Relu Fenechiu – care a fost ulterior condamnat la 5 ani de închisoare pentru fraude în dosarul Transformatorul -, a cheltuit sume imense pentru pregătirea caietelui de sarcini şi a procedurilor de licitaţie.

Privatizarea “de succes”

Până la urmă, în ciuda faptului că premierul Victor Ponta s-a grăbit să anunţe privatizarea drept una “de succes” şi că în caietul de sarcini au fost operate modificări chiar în timpul licitaţiei şi i s-a acordat lui Gruia Stoica un termen generos de 4 luni să aducă banii oferiţi, respectiv 202 milioane de euro, firma câştigătoare, Grup Feroviar Român (GFR), nu a putut face rost de această sumă iar licitaţia a fost anulată.

Mai mult, în primele zile ale mandatului de ministru al lui Dan Şova, GFR şi-a primit înapoi garanţia de 10 milioane de euro,  în ciuda faptului că în caietul de sarcini era prevăzit expres că firma câştigătoare o va pierde dacă nu va aduce banii ofertaţi.

Şova a negat, dar banii au fost returnaţi GFR, care a reclamat că operaţiunea s-a făcut foarte târziu: “Am primit după 6 luni garanția de la privatizarea CFR Marfă”.

30% din personal, disponibilizat 

Compania feroviară de stat mai anunță şi o reducere cu 79% a pierderilor financiare față de perioada similară a anului 2013 – când s-au cifrat la peste 202 milioane de lei, fără ca şefii să sufere, ei primind chiar bonusuri majorate.

La reducerea pierderilor contribuie însă în mod consistent convertirea în acţiuni a datoriilor de 1,5 miliarde de lei către stat, anul trecut, dar şi disponibilizarea colectivă a 30% din personal, adică 2.500 de salariaţi, anul acesta, după eşuarea privatizării.

„Rezultatele pozitive înregistrate de CFR Marfă în perioada ianuarie-iunie 2014 vor fi consolidate și ca urmare a implementării Programului de Restructurare și Reorganizare, proces aflat la final și care a vizat atât reorganizarea activității societății, în funcție de noile cerințe ale pieței, dar și o adaptare a numărului de personal la nivelul de activitate curent”, se precizează în comunicat.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.