CFR SA şi-a redus arieratele şi creanţele

Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA anunţă că şi-a redus cu 26,5% arieratele şi cu 26,9% creanţele faţă de trimestrul I 2013, fără a prezenta însă şi cifre concrete în acest sens. Amintim că anul trecut, în 3 aprilie, Guvernul a şters datoriile de 4 miliarde de lei ale companiei (aproximativ 917 milioane euro), prin conversie în acţiuni. La 1 septembrie 2012, datoriile fiscale ale CFR SA au fost eşalonate pe 7 ani de Executivul Ponta, care i-a succedat la putere lui MRU. Peste alte două luni, BERD a împrumutat cu 175 de milioane de euro compania, pentru a-şi plăti datoriile curente. În urma acestor măsuri salvatoare, compania anunţa în 7 decembrie 2012 că scăpase de 65% din datorii, respectiv de la 5,5 la 1,9 miliarde de lei, în 10 luni.

În aceste condiţii, conducerea CFR SA anunţă că a reuşit să-şi achite toate datoriile la bugetul de stat şi la bugetul asigurărilor sociale (somaj, sănătate şi CAS), menţinându-se pe profit, graţie “măsurilor operaţionale adoptate pe termen scurt”.

„În urma analizei economico-financiare centralizate, rezultatul operaţional (EBITDA) realizat la 30 noiembrie 2013 este cu 31,2% mai mare (166,1 mil. lei), faţă de cel realizat la 31 martie 2013 (126,5 mil. lei).”, informează compania, într-un comunicat remis redacţiei.

De asemenea, au fost îndeplinite toate cele 37 de condiţionalităţi scadente în anul 2013, prevăzute în Acordul de Împrumut BERD 44.271, semnat de CNCF “CFR” SA şi Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD).

“În acest context, reamintim faptul că, din anul 2014, achiziţionarea energiei electrice necesară sistemului feroviar, pe zona geografică a EON Energie România SA, se va realiza prin intermediul SC Electrificare CFR SA, de pe piaţa OPCOM”, se mai arată în document

Precizăm că anul trecut, în noiembrie, BERD a împrumutat cu 175 milioane euro CFR SA pentru a-şi achita datoriile curente.

În urma acestor măsuri, compania anunţa în 7 decembrie 2012 că scăpase de 65% din datorii, respectiv de la 5,5 la 1,9 miliarde de lei, în 10 luni.

Managementul privat a venit la începutul acestui an, dar Dimitris Sophocleous a fost schimbat rapid de fostul ministru Relu Fenechiu, după numai 3 luni de la instalare, fiind instalat un manager “de-al nostru”: George Micu, fost director la CFR Marfă – numit de Radu Berceanu – pe vremea când compania se îndrepta spre faliment.

Micu este plătit cu aproape 9.000 de euro/lună, sumă ce nu i se părea deloc mare lui Fenechiu, mulţumit de activitatea noului manager general.

Acum, după ştergerea şi eşalonarea datoriilorlucrurile par simple: “Printre iniţiativele de eficientizare economică adoptate de echipa managerială pe termen scurt, informăm că CFR SA şi-a respectat angajamentele asumate în faţa instituţiilor financiare internaţionale şi s-a încadrat în ţintele prevăzute pentru acest an în Scrisoarea de Intenţie, semnată cu Fondul Monetar Internaţional şi Memorandumul de Înţelegere cu Uniunea Europeană”, se conchide în comunicat.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.