Chinezii vor să ne construiască Autostrada Comarnic-Braşov

CNADNR a primit, miercuri, oferte pentru proiectarea, construirea, finanţarea şi operarea tronsonului de autostradă Comarnic-Braşov, din partea companiei China Communications Construction şi a 3 asocieri: prima – formată din firmele Spedition UMB şi Tehnostrade; a doua – din Vinci (Franţa), Strabag (Austria) şi Aktor (Grecia); a treia, formată din Impregilo şi Salini (Italia). Amintim că licitaţia pentru consultanţa la reactualizarea studiului de fezabilitate aferent contractului de concesiune a autostrăzii a fost suspendată anul trecut de două ori de către CNSC, după ce casa de avocatură “Boştină şi Asociaţii” a depus contestaţie faţă de modul în care a fost întocmit caietul de sarcini.

Acum, licitaţia a fost reluată, iar ofertele depuse la CNADNR sunt pentru preselecţia la dialog competitiv.

Compania China Communication Construction, companie chineză specializată în construcţia de autostrăzi şi poduri, cu filiale în 70 de ţări, a anunţat la finele anului trecut că este interesată să participe la proiecte de infrastructură în Bucureşti.

Reprezentanţii săi s-au întâlnit în acest scop cu primarul general Sorin Oprescu, pentru proiectul faimoasei Autostrăzii suspendate. De atunci nu se mai ştie nimic, edilul-şefanunţând mereu că se continuă discuţiile.

Cât priveşte asocierea Vinci (Franţa)-Aktor (Grecia), nu ştim ce şanse ar mai avea, după ce  a renunţat la contractul pentru aceeaşi lucrare, în 2010, la puţin timp de la câştigarea licitaţiei. Grupul elen Ellaktor, din care face parte compania Aktor, a invocat atunci că statul român nu a acceptat anumite clauze, situaţie care ar fi făcut imposibilă asigurarea finanţării.

Tronsonul de autostradă Comarnic-Braşov, de 55 km, ar fi trebuit terminat în anul 2014. După finalizarea lucrărilor, statul român ar fi plătit în 26 de ani în total 4,8 miliarde de euro.

Acum, Vinci-Aktor mizează, poate, pe cooptarea austriecilor de la Strabag – unul dintre cei mai mari şi mai serioşi constructori din Europa Centrală şi de Est.

Aktor a câştigat în ultimii ani mai multe lucrări în România, printre care lărgirea la 4 benzi a unui tronson din Centura Capitalei.

Despre firmele româneşti care participă în asociere la licitaţie, Spedition UMB şi Tehnostrade, numai de bine. Sunt constructori serioşi atât la Spedition UMB – firmă care şi-a probat valoarea pe tronsonul pe care l-a avut de construit din Autostrada Bucureşti-Ploieşti, dar şi pe Autostrada Timişoara-Lugoj -, cât şi la Tehnostrade, care a executat, alături de Spedition UMB, primul tronson al autostrăzii Timişoara Lugoj şi a reabilitat mai multe drumuri în ţară.

La finele anului trecut, asocierea Spedition UMB-Tehnostrade a câştigat licitaţia pentru construirea unui tronson de 8,7 km între Gilău şi Mihăieşti al Autostrăzii Transilvania.

În documentatie-descriptiva-comarnic-brasov de pe site-ul de achiziţii publice se arată că traseul Autostrăzii Comarnic-Braşov va fi pe un teren muntos, ce presupune realizarea unor lucrări de artă foarte scumpe: 53 de poduri şi viaducte şi 18 tuneluri în lungime totală de 2,89 km.

Costul investiţiei este estimat la 5,32 miliarde de lei, fără TVA, adică 1,2 miliarde de euro în total şi cam 21 de milioane de euro/km, având în vedere că autostrada va avea 58 de km.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.