Cine răspunde de dispariţia parazăpezilor?

Confederaţia Naţională Rutieră (CNR) „felicită” autorităţile responsabile cu activităţile de deszăpezire, pentru modul „exemplar” prin care actionează în această perioadă plină de avertizări meteorologice, precum şi pe angajaţii Politiei Rutiere, care s-au grăbit să dea amenzi. La rândul său, Augustin Hagiu, consultant în transporturi, reclamă dispariţia parazăpezilor de pe câmp şi, mai mult, faptul că autorităţile nu se arată deloc îngrijorate. „Am constatat cu stupoare că în niciun comandament de iarnă din ultimele zile nu s-a discutat despre faptul că parazăpezile, şi aşa insuficiente, au dispărut din peisajul drumurilor naţionale, în timp ce dotarea cu anvelope de iarnă, lanţuri, cuie, lopeţi şi nisip este încă obligatorie”, ne-a declarat el.

„Ne întrebăm, în acest context, cine răspunde de dispariţia parazăpezilor de pe câmp şi cum a fost posibil ca ele să fie împachetate şi ridicate, în perioada în care, cel puţin teoretic, dotarea autovehiculelor se face corespunzător perioadei de iarnă? Dacă Poliţia Rutieră s-a grăbit să-i bombardeze cu amenzi pe nefericiţii utilizatori de infrastructură rutieră, ce visau deja la temperaturi mediteraneeHagiune, ne întrebăm cine va împrosca cu amenzi către CNADNR şi cine va fi responsabil în Ministerul Transporturilor pentru faptul că în „mijlocul” Codului Portocaliu – cu tenta de galben verzui – kilometri intregi de drum naţional au fost lăsaţi în bătaia viscolului?”, atrage atenţia Hagiu.

Amintim că, potrivit Normativului privind prevenirea şi combaterea înzăpezirii drumurilor publice – Indicativ AND 525/2011, parazăpezile trebuie amplasate în perioada 20 octombrie – 31 martie. Cine a dat ordin să fie demontate şi evacuate înainte de termen nu se ştie, dar cu siguranţă nu a anticipat ninsorile şi viscolul din ultimele zile.

Faptul că unui astfel de normativ – altfel detaliat la milimetru – nu a fost respectat trebuie pedepsit, chiar dacă CNADNR este, în prezent, divizată la ministerul condus de Dan Şova, care a preluat autostrăzile, şi la ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, rămas cu drumurile naţionale. Însă şeful CNADNR, Mircea Pop, chiar dacă a fost demis a rămas interimar, ceea ce nu îl exonerează de vină.

Pentru deliciul cititorilor, amintim că autorii Normativului-Indicativ AND 525/2011 au definit în cele mai mici amănunte tipurile de viscol, după modul de manifestare:

“* 10.2.a) viscolul de sus (viscol sau ninsoare) – este produs de vântul puternic concomitent cu ninsoare, antrenând zăpada în cădere;
* 10.2.b) viscolul de jos (viscolul de sol) – este produs de vânt puternic care spulberă zăpada afânată căzută anterior pe suprafaŃa solului;
* 10.3.c) viscolul general – este determinat de viscolul de sus (căderi de zăpadă), concomitent cu viscolul de jos (antrenarea zăpezii căzute anterior).
11. Ţinând seama de viteza vântului, pot fi:
* 11.1.a) viscole moderate – când viteza vântului este cuprinsă între 6 şi 10 m/s;
* 11.2.b) viscole tari – când viteza vântului este cuprinsă între 11 şi 16 m/s;
* 11.3.c) viscole violente – când viteza vântului este mai mare de 17 m/s;
* 11.4.d) furtuni de zăpadă – viscolul general cu o viteză a vântului mai mare de 17 m/s, când transportul zăpezii este foarte intens, iar vizibilitatea este redusă;
În cazul viscolelor, lucrările de deszăpezire sunt întrerupte”. Nu se precizează însă că se scot parazăpezile.

Pe de altă parte, în acese zile de iarnă târzie, dar severă, a plouat cu amenzi: 87 de şoferi au fost “arşi” în ultimele 24 de ore numai pentru lipsa anvelopelor de iarnă. În total, poliţiştii rutieri au dat 311 amenzi, diferenţa sancţionând alte abateri.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.