Cine reface studiul de fezabilitate al Autostrăzii Sibiu-Pitești. Constructorul, la anul (cel mai devreme)

Asocierea Spea Ingineria Europea S.A. Milano Italia Sucursala București – Tecnic Consulting Engineering Romania SRL este câștigătorul licitației pentru contractul “Revizuirea/Actualizarea Studiului de Fezabilitate pentru Autostrada Sibiu – Pitești”, anunță CNADNR. Licitația a fost lansată în 2 iunie 2014.

Valoarea ofertei câștigătoare este de 6.530.000 euro fără TVA (29.075.308,91 lei fără TVA).

Studiul de Fezabilitate (SF) va lega Centura Sibiu cu Centura Pitești, pe o lungime de aproximativ 120 km, precizează CNADNR.

Durata contractului este de 17 luni, contractul fiind împărțit în 5 secțiuni, conform Caietului de Sarcini.

Astfel, pentru Secțiunea Sibiu – Boita (Lotul 1) și Curtea de Argeș – Pitești (Lotul 5), SF trebuie realizat în maximum 5 luni.

Pentru celelalte Secțiuni, SF trebuie realizat în maximum 12 luni.

Studiul de Fezabilitate va cuprinde:

– Studiul de trafic;

– Studiul privind alternative de traseu;

– Investigații de teren (studii hidrologice; geotehnice; topografice; arheologice; pedologice);

– Activități de proiectare (drum, noduri rutiere; poduri; pasaje; viaducte; consolidări; tuneluri; siguranța circulației, utilități);

– Evaluarea impactului asupra mediului;

– Analiza cost-beneficiu și modelul financiar;

– Pregătirea documentației de atribuire pentru viitoarele contracte de lucrări.

Vechiul Studiu de Fezabilitate a fost realizat în 2008 şi aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 1418/2008.

harta Autostrada Sibiu-Pitesti, traseu

Ani irosiți

Autostrada ar fi trebuit să fie gata până acum, dar Guvernul Boc abia în aprilie 2012 a selectat consultantul pentru Master Planul General de Transport – în care urma să fie inclusă această autostradă, pentru a primi fonduri europene.

Guvernul Ponta, venit la putere în luna mai 2012, a considerat că vechiul SF trebuie revizuit, fără însă a hotărî ceva concret timp de 2 ani.

După mitingul din primăvara trecută al angajaților Dacia Pitești, Victor Ponta promitea că şantierul va începe în 2015.

Ministrul de atunci Dan Şova avansa însă un alt termen: 2017

Abia în vara trecută a fost lansată licitația pentru revizuirea SF, iar astăzi a fost desemnat câștigătorul. După perioada de contestații va urma semnarea contractului iar peste 5 luni, în august, ar trebui să fie gata documentațiile tehnice pentru loturile 1 și 5. Abia anul viitor în primăvară au termen de finalizare SF pentru celelalte 3 loturi.

CNADNR va trebui să organizeze alte licitații, pentru desemnarea constructorilor fiecăruia dintre cele 5 loturi. Nu știm dacă va fi licitație anul acesta pentru loturile 1 și 5 sau dacă anul viitor vor fi lansate procedurile pentru toate cele 5 loturi.

Drum expres în Master Plan

Cert este că ministrul Ioan Rus a propus inițial, în Masterplanul General de Transport, ca Autostrada Sibiu-Pitești să fie realizată ca drum expres și abia în 2018-2020 să fie transformată în autostradă.

Aceasta, în ciuda faptului că experții Comisiei Europene – de care depinde finanțarea proiectelor de infrastructură în perioada 2014-2020 – au cerut imperativ finalizarea Coridorului IV Paneuropean, ce include și tronsonul Sibiu-Pitești.

Ioan Rus a găsit însă un alt traseu pentru acest coridor, pe la București-Brașov-Sibiu, variantă criticată acerb de transportatori.

Să amintim însă că în 24 mai 2012, când a demisionat de la şefia CNADNR ca să n-o dea afară Silaghi, Daniela Drăghia a acuzat că “noua conducere a Ministerului Transporturilor doreşte să construiască tronsonul de autostradă pe ruta Sibiu – Făgăraş – Braşov – Comarnic – Ploieşti”.

Astfel, acest traseu fusese luat în calcul încă din primăvara lui 2012, de ministrul liberal silaghi, care acum este parlamentar PSD.

Alte luni pierdute

După 3 luni de la lansarea în dezbatere publică a proiectului Master Planului, Rus a anunțat, în 13 ianuarie, că acceptă varianta autostrăzii.

După încă o lună, aflăm ieri că proiectul Master Planului abia se discută în comisiile parlamentare și că săptămâna viitoare va intra în Guvern, pentru a fi aprobat ca proiect de lege.

După aceea, ministrul Rus va merge cu proiectul la Bruxelles „cel mai târziu în 15 martie”, pentru a primi ok-ul Comisiei Europene. Ar fi trebuit ca draftul final să fie gata încă din vara lui 2013, dar cu atâția miniștri la Transporturi (Ovidiu Silaghi, Relu Fenechiu, Ramona Mănescu, Dan Șova, Ioan Rus), abia astăzi avem ceva concret.

Constructorul, în 2016-2017

Va urma aprobarea prin lege, în Parlament, a Master Planului, apoi finanțarea din fonduri europene. Iar dacă licitațiile pentru primele selectarea constructorilor loturilor 1 și 5 ale autostrăzii vor fi lansate în toamnă, abia anul viitor în vară vom avea primele șantiere deschise. Dacă însă licitațiile vor fi lansate anul viitor, în 2017 vom avea desemnați constructorii – pentru că vor fi 5, câte unul pe lot.

Astfel, autostrada va fi gata cel mai devreme în anul 2018, cam când Ioan Rus spunea că va face transformarea drumului expres  – pe care, evident, ar fi trebuit să-l construiască până atunci.

Însă în binecunoscutul ritm al guvernanților, n-ar fi exclus ca Autostrada Sibiu-Pitești să fie temă de campanie la parlamentarele din noiembrie 2016.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.