CNADNR, acuzata ca manipuleaza cantarul

1

Federatia Operatorilor Romani de Transport (FORT) acuza Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) ca a pus la punct un mecanism fraudulos pentru a manipula cantarul si a amenda transportatorii, chiar si atunci cand respecta portanta drumurilor.

Potrivit presedintelui FORT, Augustin Hagiu, ancheta desfasurata de catre federatie a fost demarata in urma sesizarilor primite in ultimii trei ani, cu privire la diferentele care apar intre cantaririle efectuate pe teritoriul Ungariei sau Austriei si cele din Romania. „Tot in urma cu trei ani, am solicitat celor de la CNADNR sa facem un experiment cu privire la cantarire. Cu acea ocazie, au aparut diferente de greutate intre doua cantariri ale aceluiasi vehicul de peste o tona. Nu am comentat foarte mult atunci, dar lucrurile incepeau deja sa capete contur. Experimentul s-a facut pe o platforma perfect dreapta, betonata, la iesirea din balastiera unui membru al federatiei noastre. In urma experimentului, s-a dovedit clar cat de importanta este pozitia rotii pe talerul cantarului“, a explicat Augustin Hagiu, mentionand ca pentru experiment a fost utilizat un cantar axa-cu-axa pus la dispozitie de catre CNADNR. „A participat chiar si directorul comercial de atunci, Ecaterina Munteanu. Din pacate, actiunea nu s-a soldat cu un proces verbal in care sa se consemneze cele constatate de noi. CNADNR nu a recunoscut acele diferente, spunand ca sunt generate de faptul ca roata nu este asezata asa cum trebuie pe taler si ca pot sa apara diferente chiar si pentru cativa cm pozitie diferita a rotii pe talerul de cantar. Este un raspuns extrem de ciudat. In plus, nu stiam cum functioneaza software-ul. La vremea respectiva, vroiam sa demonstram ca software-ul poate fi manipulat, dar accesul la computer ne-a fost interzis. De altfel, acest lucru ne-a facut sa credem ca exista aspecte in neregula. Ulterior, am facut un schimb de adrese atat cu cei care au facut software-ul (care ne au raspuns foarte evaziv), cat si cu Biroul Roman de Metrologie Legala. Dar s-au pasat sarcinile intre institutii“. Presedintele FORT a precizat ca, in paralel, s-au desfasurat actiuni in instanta avand ca speta aceasta zona a cantaririi, amenzi primite de operatorii de transport pentru depasiri de 200-300 kg, cu toate ca echipajul de cantarire nu a dorit si nu a acceptat sa se faca recantarire la solicitarea transportatorului. Un alt aspect foarte interesant, care trezeste suspiciuni.

Verificari facute fara respectarea normativelor.

„Evident ca am continuat sa primim din partea transportatorilor care fac internationalul informatii referitoare la diferentele de cantar si la refuzul de recantarire. Incet, incet, au aparut in in stanta primele documente solicitate de catre apararea contravenientilor cu privire la verificarea metrologica a sisteme lor de cantarire. Mergand pe acest fir, am des co perit ca norma tehnica prin care trebuia sa se faca verificarea can ta relor de tip axa-cu-axa ce se afla in dotarea CNADNR nu a fost respectata iar in buletinele de verificare metrologica apar alte norme decat cele care trebuiau sa fie aplicate. Aceste lucruri puse cap la cap ne-au condus la concluzia ca daca verificarile metrologice care se fac asupra dispozitivelor de cantarire axa-cu-axa nu s-au facut in baza normativelor ce trebuiau aplicate acestor instalatii de cantarire, evident ca toate procesele verbale ce au avut ca tema depasirile de greutati nu ar trebui sa aiba valabilitate“, a argumentat Augustin Hagiu. El a subliniat ca in aceste conditii, in instanta, cei verificati si amendati abuziv vor avea castig de cauza. „Trebuie sa fie foarte atenti sa ceara in in stanta, atunci cand se indreapta impotriva proceselor verbale, buletinele de verificare metrologica si sa se foloseasca de documentele pe care noi le-am transmis, si anume normativele care fac referire la sistemele de cantarire si o sa vada ca incadrarea este facuta fals iar procesele verbale sunt nule“. Potrivit presedintelui FORT, in mod corect, cantarirea trebuie sa se faca in primul rand conform normativului pe suprafete perfect plane, netede, dure si rezistente si in al doilea rand, trebuie sa se faca cu afisajul functional. In plus, nu se poate cumula greutatea fie carei axe pentru a de termina masa totala, asa cum se practica acum. „Apare clar in nor mativ ca nu se pot cantari vehiculele al caror centru de greutate se modifica in timpul deplasarii. Ne amintim cu totii ca materialele pulverulente, cisternele de ciment etc, in urma cu cativa ani, nu erau cantarite axa cu axa, ci la masa totala; li se facea un cumul, cu toate ca nici asta nu era in regula. In urma cu doi ani, s-a revenit. Sun tem din nou cantariti la camioanele de ciment si la alte camioane de pulverulente“.

BRML trebuie sa se auto-sesizeze

Presedintele FORT sustine ca, in acest context, trebuie sa se autosesizeze Biroul Roman de Metrologie Legala. „Noi am facut toate documentele publice. In plus, vom declansa, printr-o plangere penala, o ancheta. Vom face plangere penala tuturor ce lor care, in ultimii cinci ani, s-au perindat fie la conducerea CNADNR, fie la metrologie, responsabili pentru verificarea metrologica, cat si pentru semnarea proceselor verbale de la CNADNR“, a concluzionat Augustin Hagiu. Precizam ca vom solicita puncte de vedere cu privire la dezvaluirile FORT atat de la CNADNR cat si de la BRML, iar raspunsurile autoritatilor vor fi publicate in numarul din iunie al revistei si pe site-ul www.ziuacargo.ro.

FORT sustine existenta unor intelegeri intre CNADNR si BRML

FORT sustine ca verificarea metrologica se face „smechereste“ de catre Biroul Roman de Metrologie Legala in baza unor norme ce se aplica unor alte tipuri de aparate de cantarit, iar CNADNR are posibilitatea sa manipuleze din tastatura si soft orice cantarire. „Un alt lucru important ce trebuie mentionat este legat de clasa de eroare in care se incadreaza aceste instalatii de cantarire si anume clasa a patra. Astfel, verificarea metrologica a sistemelor de cantarire CNADNR trebuie sa se faca potrivit Ordinului 291/23.11.2005 pentru aprobarea NML 059-05, dar se face in baza ordinului 305/23.11.2005 pentru aprobarea NML 056-05. Aparatele de cantarit ale echipajelor mobile de control CNADNR sunt instalatii ce determina sarcina pe axa a vehiculelor rutiere, insa au fost incadrate ilegal in categoria aparatelor de cantarit cu functionare neautomata. „Aceasta smecherie pusa la cale de CNADNR si BRML are ca scop amendarea abuziva a participantilor la trafic deoarece: in normativul in care trebuia incadrata verificarea metrologica se specifica in mod clar la articolul 1.3 ca instalatiile de cantarire trebuie «montate intr-o zona de cantarire special amenajata sau pe suprafete rutiere care satisfac cerintele privind orizontalitatea, planeitatea, duritatea si rezistenta in timp prevazute de producator si de prezenta norma»; la articolul 4.1.5 se specifica in mod clar ca «instalatiile nu trebuie sa fie folosite pentru cantarirea partiala (axa cu axa) a vehiculelor ce contin lichide sau alte produse, care, in timpul cantaririi, isi modifica centrul de greutate»“, se arata intr-un comunicat FORT. In concluzie, Federatia sustine ca toate amenzile pentru depasirea greutatii aplicate persoanelor fizice sau juridice sunt nule de drept si toate cisternele sau vehiculele a caror incarcatura isi muta centrul de greutate in timpul deplasarii nu puteau si nu pot fi cantarite cu aceste instalatii. In acest context, toti utilizatorii amendati de catre CNADNR pentru cantarire trebuie sa se indrepte in instanta impotriva companiei pentru recuperarea prejudiciilor ce le-au fost provocate.

Sunt o serie de elemente care noua nu ne-au scapat, insa CNADNR le face ascunse. De exemplu, faptul ca pentru reteaua de drumuri nationale, modificata prin introducerea celor aproximativ 10.000 km in regim de portanta 11,5 t, nu este updatat software-ul de cantar. Cu alte cuvinte, daca vrei sa mergi pe un drum reabilitat de 11,5 t, poti fi amendat daca esti oprit de echipajul de control, iar acest lucru se intampla cu frecventa foarte mare de la inceputul acestui an. Controlorul de trafic introduce un traseu generat de computer si daca lui ii apare o portiune de drum ca nereabilitata, automat sunt generate amenzi de sute de milioane. Iar acest lucru se intampla in fiecare zi.“

Platformele fixe aflate pe teritoriile tarilor europene pe care se autocantaresc transportatorii permit cantarirea dinamica, adica preiau si inregistreaza greutatea vehiculului din mers. Toata actiunea dureaza cateva secunde si se emite un bon pe care, ulterior, il prezinti organului de control. Totul este gratuit si este imposibil sa pacalesti controlul sau invers. Factorul uman dispare cu desavarsire.“

Avem fotografii cu camioane supraincarcate, fara prelata, care trec prin controale, in timp ce organele de control se intorc cu spatele. Si avem, pe de cealalta parte, valuri de nemultumiri din partea celor care sunt controlati si amendati pentru cateva sute de kg depasire, cu sute de milioane. Lucrul acesta s-a facut tocmai pentru a reusi sa isi atinga targetul de 5 amenzi pe zi, stabilit in luna octombrie a anului trecut.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

1 COMENTARIU

  1. Referitor la cele descrise de dumneavoastra , in legatura cu cantarirea in mers, va rog sa -mi trimiteti si mie , daca se poate, normele de cantarire in mers. Am pierdut un proces , deoarece instantele de judecata nu au luat in considerare probele nostre, (tichete de cantar Romania si Ungaria ).

Comments are closed.