Compania Europeana de Transport 2010

Cea de-a doua editie a concursului international European Transport Company of The Year (ETCY) va avea loc la Bruxelles, Belgia, in data de 11 februarie. Dosarele a 10 firme de transport de prestigiu au fost analizate de membrii juriului, urmand sa fie desemnati cei sase finalisti.

 

Ca si anul trecut, odata cu ETCY 2010, se va desfasura si forumul Truck Europe, eveniment dedicat transporturilor, ce a ajuns la cea de-a treia editie. Astfel, in data de 11 februarie, va avea loc desemnarea castigatorului si gala de premiere a ETCY 2010, iar pe 12 februarie, in cadrul forumului, vor fi discutate subiecte de interes pentru industria transporturilor. La aceasta e ditie a forumului, sunt dezbatute doua teme majore – tendinte de viitor si schimbarile in relatiile cu clientii.

Profil de firma europeana

Candidatii ETCY 2010 sunt: Van Dievel (Belgia), International Lazar Company (Romania), K & L Deliveries (Irlanda), Direx Group (Polonia), Laso Transportes (Portugalia), Batki Trans (Ungaria), Tradeteam (Marea Britanie), Nuss Spedition (Germania), Van Gansewinkel Groep (Olanda) si Nybro Transport (Suedia).

Studierea dosarelor candidatilor la ETCY 2010 ne-a dat sansa de a vedea cum arata astazi o firma de transport la nivel european si putem spune ca, desi sunt zece candidati din tot atatea tari europene, exista numeroase asemanari in ceea ce priveste organizarea interna, modul de desfasurare a activitatii, precum si modul de gestionare a relatiei cu clientii.

Candidatii se remarca printr-o structura organizationala bine pusa la punct, cu proceduri stabilite pentru orice actiune. Pe de alta parte, este evident ca viteza de luare a deciziilor este un factor esential, pe care nici o firma nu il neglijeaza. Asa cum remarcam si la editia precedenta, majoritatea firmelor de transport europene, indiferent de dimensiunile lor, sunt afaceri de familie, unele succedandu-se pe mai multe generatii. Cum era de asteptat, flota operata de candidati este una destul de noua, in general egaland si depasind normele EURO 3. Interesant si totodata un aspect ce putea fi anticipat este faptul ca, in cele mai multe cazuri, firmele au decis sa treaca direct de la EURO 3 la EURO 5 in ceea ce priveste normele de poluare ale autovehiculelor achizitionate. Practic, autovehiculele EURO 4 si EURO 5 au fost disponibile pe piata in acelasi timp. Desi clientii de transport nu manifesta, inca, un interes real in a colabora cu firme cat mai putin poluante, sunt multi transportatori care deja isi pun problema protejarii mediului, avand actiuni semnificative in a calcula si minimiza efectele poluante de care sunt responsabili. Totusi, unele dintre masurile care se iau, legate de protectia mediului, sunt impuse de legislatie sau incurajate prin politica de taxe si impozite.

La nivel european, in ultimii doi ani, tarifele pentru transport au avut un trend descendent, iar raspunsul transportatorilor a fost oferirea unor servicii cat mai complexe si complete clientilor si, totodata, eficientizarea continua a activitatii. De asemenea, multe firme au incercat gasirea de noi rute de transport in afara UE.

Presiunea exercitata asupra tarifelor de transport a insemnat si maximizarea investitiilor menite sa tina sub control si chiar sa micsoreze costurile si, in acest context, produsele informatice au devenit obligatorii pentru activitatea de transport.

Interesant este si faptul ca, in general, firmele pun accent pe pregatirea profesionala, mult peste cerintele legale, in special pentru soferi, pentru un condus economic si sigur.

Sunt si anumite deosebiri vizibile intre firmele din Vest si cele din Estul Europei si aici este vorba in primul rand despre faptul ca Vestul ofera transportatorilor produse inca inexistente la noi in tara sau, in orice caz, utilizate foarte rar – diferite tipuri de asigurare, trade-in pentru vehicule, contracte de service…

Candidatii

Si pentru ca este un concurs, vom trece in revista cei zece candidati, dintre care unul va fi desemnat „Transportatorul European 2010“. Reamintim faptul ca prima editie a concursului, care a avut loc anul trecut la Amsterdam, a fost castigata de catre firma olandeza Van Maanen.

Firma Batki Trans din Ungaria are 103 angajati, dintre care 90 de soferi. Lucreaza de 15 ani in transportul international si activeaza in Ungaria si Romania, avand clienti directi in industria mobilei. Mobilitatea, calitatea serviciilor prestate, adaptarea la nevoile clientului sunt elemente care stau la baza filozofiei companiei, ce opereaza cu 25 de capete tractor, 14 camioane si 7 vanuri.

Direx Group este o firma poloneza cu 250 de angajati, dintre care 170 de soferi. Lucreaza in transportul international din 1989 si s-a specializat pe transportul de frig, deservind rute dispre Vestul Europei catre Est, in special catre tarile foste CSI, inclusiv Rusia. Se bazeaza pe parteneriate pe termen lung, pe intelegerea exacta a nevoilor clientilor prin cunoasterea in amanunt a activitatii acestora. Dispune de 150 de capete tractor si 170 de semiremorci.

International Lazar Company reprezinta Romania la ETCY 2010. Are 450 de angajati, dintre care 300 soferi si opereaza curse in UE, dar si in afara granitelor Uniunii. International Lazar Company acorda o atentie deosebita in ceea ce priveste relatia cu clientii si lucreaza permanent la imbunatatirea serviciilor oferite, prin adaptare la nevoile specifice ale acestora. Dispune de 292 de capete tractor si 320 de semiremorci, iar folosirea produselor informatice dedicate transportului o plaseaza in randul celor mai dezvoltate firme europene de transport, la acest capitol.

Irlanda este reprezentata de catre K&L Deliveries, o companie care si-a inceput activitatea in 1986, are 36 de angajati si se ocupa cu activitati de curierat, distributie si depozitare. Dispune de 5 capete tractor, 23 de camioane, 11 vanuri si 16 semiremorci si are un depozit. Aceasta firma isi propune reducerea deseurilor rezultate in urma activitatii si, de asemenea, diminuarea consumului de energie pentru iluminarea si incalzirea sediului.

Compania portugheza Laso Transportes are 725 de angajati, dintre care 600 de soferi si realizeaza transport agabaritic si de marfuri generale. Are sucursale in Olanda, Romania, Italia si Spania, operand 407 capete tractor, 70 de camioane, 109 vanuri si 409 remorci si semiremorci.

Nuss Spedition este o firma din Germania, cu 150 de angajati, dintre care 100 de soferi, ce realizeaza transport si logistica. Compania a fost infiintata in 1934. Astazi, dispune de un depozit de 22.000 de mp si a dezvoltat mai multe activitati, printre care se numara inchirierea de masini. Are 80 de capete tractor, 75 de camioane, 5 vanuri si 250 de remorci si semiremorci.

Nybro Transport, din Suedia, are 105 angajati, dintre care 95 de soferi, si opereaza 63 de camioane, doua vanuri si 55 de remorci.

Marea Britanie este reprezentata de Tradeteam, o companie specializata in logistica bauturilor, cu 2.012 angajati si 597 soferi. Livreaza marfa catre marii retaileri si saptamanal catre 37.000 de pub-uri si trebuie sa faca fata fluctuatiilor mari sezoniere, privind volumul de marfuri. Compania are 335 capete tractor, 194 camioane, 16 vanuri si 642 de remorci si semiremorci. Ma joritatea vehiculelor sunt cumparate pe baza unor contracte care includ intelegeri legate de activitatile de reparatii si intretinere, iar masinile au valoare reziduala garantata. Printre preocuparile legate de reducerea poluarii se numara: modernizarea flotei, semiremorci de ultima generatie, experimente cu motoare hibrid, sisteme de oprire automata a motorului dupa 5 minute de neutilizare, reducerea vitezei maxime, imbunatatirea aerodinamicii.

Vervoer Van Dievel are 120 de angajati, dintre care 100 de soferi, si reprezinta Belgia. Firma s-a specializat in transporturi JIT (just-in-time) si OTIF (on-time-infull), adaptandu-si serviciile la nevoile clientului. Este o companie de familie, ce a ajuns la a treia generatie, avand o istorie de 70 de ani. Varsta medie a camioanelor utilizate este de patru ani, iar a semiremorcilor de sase. Vervoer Van Dievel a negociat contracte lungi (2-5 ani) cu clienti mari si nu a fost pusa in situatia de a reduce tarifele practicate. Flota companiei consta in 75 capete tractor si 150 semiremorci.

Van Gansewinkel Groep reprezinta Olanda, dar este o companie multinationala, cu aproximativ 6.000 de angajati, dintre care 3.000 de soferi. Originara din Benelux, astazi, compania are subsidiare in Republica Ceha, Polonia, Franta, Ungaria si Portugalia, inregistrand venituri anuale de 1,2 miliarde de euro. Se ocupa cu preluarea, prelucrarea si reciclarea deseurilor si proceseaza anual 12 milioane de tone de deseuri. Van Gansewinkel Groep are 1.680 de camioane si 1.207 remorci.

Radu BORCESCU

Membru in Juriul International “European Transport Company of the Year”

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.