Condiţiile de precalificare la licitaţia pentru CFR Marfă au fost MODIFICATE

După ce a schimbat termenele din calendarul privatizăriiMinisterul Transporturilor (MT) a modificat şi două condiţii de precalificare la licitaţia de vânzare de acţiunilor CFR Marfă. Astfel, s-a stabilit că licenţa de transport marfă nu mai trebuie deţinută chiar de toate firmele ce alcătuiesc un grup de investitori, iar cifra de afaceri medie anuală de 30 milioane euro impusă iniţial nu mai reprezintă un criteriu pentru fiecare firmă în parte, ci cumulat pentru întreg grupul de companii intrate în cursă. Preşedintele Sindicatului Liber al Lucrătorilor din Mişcare-Comercial Craiova, Gheorghe Frăţeanu, reclamă că „învăluirea în secret a acestei coborări a ştachetei nu poate decât să arate ca întelegerile sunt făcute în spatele uşilor închise, operatorul naţional nefiind decât o sursă de bani privaţi pentru conducerea Ministerului Transporturilor”. 

Noua condiţie impune “deţinerea, de către unul sau mai mulţi membri ai grupului de investitori, a unei licenţe de transport de marfă sau a oricărei alte aprobări, în vigoare, emise de către o autoritate competentă în domeniul transporturilor cu cel puţin 3 ani înainte de data depunerii documentelor de participare, care a fost deţinută neîntrerupt şi fără încălcări semnificative în toată această perioadă”, potrivit anunţului publicat pe site-ul MT, dar nedatat.

A doua modificare prevede că membrii grupului care îndeplinesc cerinţa anterioară vor trebui să aibă cumulat o cifră de afaceri medie anuală în ultimii 3 ani de cel puţin 30 milioane euro.

În varianta iniţială a anunţului se arăta că membrul grupului de investitori care deţine licenţa sau aprobarea trebuie să aibă respectivul rulaj mediu anual în ultimii 3 ani.

Schimbări la jumătate de drum

Liderul Sindicatului Liber al Lucratorilor din Miscare-Comercial Craiova denunţă faptul că nu a venit nicio informare oficială din partea oficialilor MT privind publicarea şi motivaţia noilor condiţii.

„Deşi declaraţiile iniţiale ale oficialilor guvernamentali au clamat faptul că doresc investitori serioşi şi cu putere financiară, noua condiţie deschide calea către orice operator feroviar dornic să pună mâna pe activele CFR Marfă. (…) În ciuda faptului că ne-a fost promisă evitarea situaţie de la Oltchim, procedura de privatizare pregătită în acest fel nu poate conduce decât la acelaşi rezultat”, reclamă Gheorghe Frăţeanu.

El reaminteşte că „CFR Marfă înregistrează datorii de aproximativ 2 miliarde lei, pe fondul politicilor de distrugere a companiei din ultimii ani”. Liderul de sindicat mai susţine că parcul de locomotive „este învechit şi aducător de pagube”, iar cel de vagoane „este în mare parte neutilizabil (inclusiv jumătate din vagoanele noi cumparate in ultimii ani, în baza împrumuturilor de 120 milioane euro nereturnate încă)”.

„Strategia defectuoasă de privatizare condamnă angajaţii CFR Marfă şi familiile lor la sărăcie, prin trimiterea în şomaj, impactul pe verticală putând fi multiplicat de 5-6 ori – în total peste 40.000 de persoane riscă şomajul în perioada următoare. În final, ne întrebăm ce firmă de apartament nu răspundea cerinţelor iniţiale ale caietului de sarcini? Cine trebuie sa cumpere compania şi viata angajaţilor?”, se întreabă Frăţeanu.

Licitaţia porneşte de la 180 mil euro

Amintim că Ministerul Transporturilor a scos la vânzare 51% din acţiunile companiei CFR Marfă, licitaţia urmând să pornească de la 180 milioane de euro (798,05 milioane lei).

Procedura va avea trei etape: precalificare, negociere pe bază de oferte preliminare şi neangajante, respectiv licitaţie cu ofertă în plic.

Recent, termenul de depunere a documentaţiei de participare la etapa de precalificare a fost prelungit de la 22 aprilie până pe 8 mai, iar termenul final pentru deschiderea ofertelor şi desemnarea câştigătorului este 20 iunie.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.