Consiliul Fiscal: Colectarea taxelor, cu 12,1% sub media UE

Romania are una dintre cele mai mici ponderi in PIB a veniturilor bugetare, desi numarul administratiilor financiare este comparabil cu cel din Polonia, tara cu o populatie de doua ori mai mare. Sistemului de taxe administrat este ineficient, iar baza de impozitare relativ redusa. Astfel, veniturile fiscale si cele nefiscale au reprezentat in 2011 doar 32,5% din PIB, cu 12,1% sub media europeana, se arata in raportul Consiliului Fiscal pentru 2011.

Nivelul veniturilor fiscale raportate la PIB (impozite si contributii sociale) in Romania a fost de 27,2 % in anul 2011, cu 12,4 puncte procentuale mai mic decat media UE 27 (39,6%). Ponderea veniturilor fiscale in PIB este semnificativ mai mica decat in Slovenia (37,8%), Ungaria (36%), Polonia (32,1%) si Slovacia (28,5%).

Structura veniturilor fiscale din Romania releva o pondere ridicata a incasarilor din impozitele indirecte (46,32% din totalul veniturilor fiscale, fata de 33,08% media UE 27), in timp ce ponderea veniturilor din contributiile sociale a fost de 32,35% (35,1% UE 27), iar cea a impozitelor directe de doar 21,32% ( 31,81% UE 27).

Fata de 2010, ponderea impozitelor indirecte a crescut cu aproximativ 3%, pe fondul majorarii cotei standard de TVA si a nivelului accizelor. Contributiile si impozitele directe si-au diminuat insa importanta relativa, in conditiile unui scaderi a ponderii acestora in PIB mai mare decat reducerea ponderii veniturilor fiscale totale in produsul intern brut. In aceste conditii, se poate considera ca impozitele indirecte au reprezentat principala componenta a consolidarii fiscale pe partea de venituri bugetare.

Ne intrece si Bulgaria

Raportul Consiliului Fiscal pentru 2011 este extrem de dur: sistemul de taxe si impozite in Romania este caracterizat de o colectare slaba a acestora, cu o administrare ineficienta si o birocratie excesiva, o baza de impozitare relativ redusa cu foarte multe exceptii si deduceri legale si o evaziune fiscala ridicata, se mentioneaza in raport.

Ca o exemplificare a colectarii slabe a taxelor, Romania a colectat 8,4% din PIB venituri din TVA in anul 2011, la fel ca Estonia, in conditiile in care cota legala de TVA in Romania este mai mare decat cea a Estoniei (24% fata de 20%).

In plus, Bulgaria, cu o structura a economiei relativ similara cu cea a Romaniei si o cota legala de TVA inferioara (20%), a colectat chiar mai mult din taxa pe valoarea adaugata in 2011, 8,6% din PIB.

In ceea ce priveste contributiile la asigurarile sociale platite de angajati si angajatori, veniturile bugetare incasate in anul 2011 au fost de 8,3% din PIB, cu mult mai mici decat in Cehia (13,1% din PIB) si Ungaria (12,3% din PIB), cu toate ca ratele de contributii erau relativ similare.

Reforma radicala

In opinia Consiliului Fiscal, Romania are nevoie de o reforma radicala a sistemului de colectare a taxelor care sa asigure cresterea semnificativa a veniturilor colectate si scaderea costurilor administrative aferente.

Consiliul apreciaza ca reforma trebuie sa se concentreze pe urmatoarele compnente:

  • cresterea nivelului de conformare voluntara a contribuabililor, in special prin simplificarea Codului fiscal si a codului de procedura fiscala si printr-un program amplu de transparentizare totala a cheltuielilor bugetare;
  • sporirea eficientei si reducerea costurilor colectarii, in special prin consolidarea numarului de admnistratii fiscale, informatizarea sistemului si promovarea agresiva a declaratiilor si platilor electronice;
  • cresterea calitatii profesionale a personalului angajat in colectarea taxelor si reducerea coruptiei;
  • stimularea indirecta a unui model de crestere economica mai sustenabil prin cresterea gradului de colectare a taxelor, care sa permita acomodarea unor potentiale ajustari in sistemului de taxe si impozite, indreptate in special in directia stimularii muncii (in special prin reducerea contributiilor la asigurarile sociale aflate la un nivel ridicat in acest moment) si cresterea economisirii interne pentru a reduce dependenta de intrarile de capitaluri din strainatate in finantarea investitiilor.

Consiliul Fiscal este o autoritate independenta infiintata in baza Legii responsabilitatii fiscal-bugetare, care isi propune sa sprijine activitatea Guvernului si a Parlamentului in cadrul procesului de elaborare si derulare a politicilor fiscal-bugetare si sa promoveze transparenta si sustenabilitatea finantelor publice.

Consiliul Fiscal are printre atributii publicarea unui raport anual care sa analizeze derularea politicii fiscal-bugetare din anul precedent fata de cea aprobata prin strategia fiscal-bugetara si bugetul anual, sa evalueze tendintele macroeconomice si bugetare cuprinse in strategia fiscal-bugetara si in bugetul anual precum si obiectivele, tintele si indicatorii stabiliti prin strategia fiscal-bugetara si prin bugetul anual. (M.S.)

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.