Contractele autostrazilor Cernavoda-Constanta si Bucuresti-Ploiesti, REZILIATE

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a reziliat contractul cu firma Colas, pentru stoparea lucrarilor de proiectare si executie a tronsonului Cernavoda-Medgidia din Autostrada Cernavoda-Constanta, si contractul cu consortiul de firme SC Spedition UMB SRL, SC Pa&Co International SRL, SC Euroconstruct Trading 98 SRL, SC Tehnostrade SRL, care trebuia sa construiasca sectiunea Bucuresti- Ploiesti a Autostrazii Bucuresti-Brasov.

In cazul firmei franceze Colas, CNADNR a luat decizia rezilierii contractului in urma refuzurilor repetate ale constructorului de a continua lucrarile, invocand diverse motive pentru a justifica intarzierile. In plus, nu avea planificari si mobilizari corespunzatoare, ii lipsea aprovizionarea cu materiale, dar voia mai multi bani. „Compania franceza avea contract din 2009 pentru executia tronsonului Cernavoda – Medgidia, in valoare de 151 milioane euro pentru 20,3 km de autostrada, dar ne-a demonstrat ca nu vrea sa lucreze in Romania. Motivele rezilierii contractului vizeaza faptul ca nu a fost finalizata proiectarea pentru 14 km. De aceea, nu au obtinut nici certificatul de urbanism sau autorizatia de construire. Ne-au solicitat costuri suplimentare de 16 milioane euro, in conditiile in care evaluarea arata ca noul aliniament costa cu 5 milioane de euro mai putin. De asemenea, un motiv a fost solicitarea de prelungire a termenului de executie cu 24 luni“, a argumentat Anca Boagiu, ministrul Transporturilor. Ea a acuzat ca lucrarile au inceput cu intarziere, in 2010, iar In spectoratul de Stat in Constructii le-a intrerupt in octombrie, pentru nerespectarea legislatiei privind calitatea constructiilor. Mai mult, lucrarile de descarcare arheologica aflate in sarcina antreprenorului nu erau finalizate. Ministrul Transporturilor estimeaza ca, in aceasta luna, se va incheia revizuirea proiectului si pregatirea documentatiei de atribuire pentru lansarea unei noi licitatii. „In termen de o luna de zile, CNADNR va revizui proiectul si va intocmi documentatia de atribuire pentru inceperea licitatiei. Estimam ca, in luna august, vom avea un nou contract semnat, iar pana la sfarsitul anului sa inceapa lucrarile la noua constructie, fara decalaj de termene“, a promis Anca Boagiu. Cat priveste contractul pentru construirea tronsonului Bucuresti-Ploiesti al Autostrazii Bucuresti-Brasov (de la km 19,5 la km 62), trebuie sa precizam ca rezilierea s-a facut abia la un an si jumatate de la abandonarea lucrarilor de catre consortiul de firme SC Spedition UMB SRL, SC Pa&Co International SRL, SC Euroconstruct Trading 98 SRL, SC Tehnostrade SRL. „Rezilierea a fost decisa in urma intarzierii in indeplinirea obligatiilor contractuale privind activitatea de proiectare si executie, slaba mobilizare a echipamentelor in santier, precum si lipsa unui program de lucrari coerent care sa demonstreze capacitatea tehnica si organizatorica de a finaliza lucrarile in termenul prevazut. Concret, antreprenorul a abandonat lucrarile pe sectorul cuprins intre km 46,5 si 48,2, fapt ce incalca grav prevederile contractuale. De asemenea, firmele in cauza nu au mai executat lucrari de mai bine de 16 luni, demobilizand resursele necesare. Incalcarea prevederilor contractuale prin abandonarea lucrarilor conduce la rezilierea contractului de catre beneficiar, asa cum e prevazut in contract. Tot o data, desi costurile acestui contract au crescut deja semnificativ, antreprenorul solicita in continuare majorari de pret, pe care CNADNR nu le poate acorda, potrivit legislatiei“, au anuntat reprezentantii Companiei Nationale de Autostrazi. Revizuirea proiectului si pregatirea documentatiei de atribuire pentru lansarea unei noi licitatii va fi gata in luna mai, astfel ca lucrarile sa inceapa cat mai curand.

Astaldi, in vizor

In vizorul ministrului Anca Boa giu sunt si reprezentantii firmei italiene Astaldi, pe care aceasta i-a avertizat ca sunt in pericol de reziliere a contractului pentru ca au intarzieri in reabilitarea DN79 Arad – Oradea, ce trebuie finalizat anul acesta. „Aveti o saptamana la dispozitie sa puneti la punct graficul de lucrari si sa intrati in termenele contractuale. Pentru ca nu este primul contract in care sunteti in intarziere; bani sunt, nu aveti nici o justificare. Vreti sa lucrati – sunteti bineveniti sa lucrati, in termenele contractuale. Nu vreti sa lucrati – va rugam sa luati nota ca nu mai suntem dispusi sa facem nici un fel de rabat de la nici o regula“, i-a spus ministrul reprezentantului firmei italiene, in timpul unei inspectii pe santier, impreuna cu Daniela Draghia, directorul general al CNADNR. Reprezentantii firmei Astaldi au motivat intarzierile prin necesitatea schimbarii solutiei tehnice, insa au promis ca anul acesta carosabilul va fi gata in cea mai mare parte. Firma Astaldi S.p.a. a castigat licitatia pentru reabilitarea DN79 Arad – Oradea, de 70 de milioane de euro, dar lucrarile au in ceput cu intarziere, in 2010, fiind executate de firme romanesti, subcontractoare.

Constructorii drumurilor, „arsi“ cu 40 milioane de euro

CNADNR i-a „ars“ cu penalitati de peste 40 de milioane de euro pe mai multi constructori de drumuri, in special pentru intarzieri in indeplinirea obligatiilor contractuale. Cea mai mare suma, de peste 16 milioane de euro, a fost aplicata firmei franceze Colas, inainte de rezilierea contractului. Alt constructor penalizat cu suma mare este consortiul FCC Construccion-Astaldi, cu 12,38 milioane de euro, pentru relocarea utilitatilor, care necesita terenuri supli mentare la varianta de ocolire a municipiului Constanta. Insa nu este singura penalizare a companiei spaniole FCC Construccion. Aflata in asociere cu Porr Technobau pentru construirea variantei de ocolire a municipiului Arad, FCC Con struccion a fost „arsa“ cu aproape 1,6 milioane de euro pentru intarzieri in finalizarea proiectului tehnic si a executiei lucrarilor. Totodata, CNADNR sustine ca Astaldi, care modernizeaza drumul national dintre Arad si Oradea (DN 79), a primit un avans pe care nu l-a putut justifica prin lucrari executate pana la sfarsitul anului 2009 si, astfel, a fost somata sa achite penalitati de 1,5 milioane euro. Asocierea Egis Route – Egis BCEOM, care lucreaza la sectorul de autostrada Timisoara-Arad, a fost penalizata cu 8,23 milioane de euro pentru erori in elaborarea de taliilor de executie, pentru modificarea proiectului fara acceptul CNADNR, pentru erori in elaborarea documentatiilor cadastrale (suplimentarea valorii serviciilor juridice si a suprafetelor de terenuri) si pentru atacarea asigurarii profesionale. Asocierea Carena-Tunele Brasov a fost penalizata cu 13.458 euro, pentru ca nu a finalizat la timp modernizarea podului de pe DN12, la Straja. Celelalte firme sanctionate cu penalitati de cateva zeci de mii de euro sunt Egis Romania si WSP Suedia.

Noi negocieri cu Bechtel pentru Autostrada Transilvania

Ministerul Transporturilor si CNADNR au inceput negocierile cu Bechtel pentru stabilirea unui nou grafic al lucrarilor la Autostrada Transilvania, care in nici un caz nu va fi gata in decembrie 2012, asa cum prevede contractul. Proiectul de construire a Autostrazii Transilvania pe traseul Brasov – Bors a inceput in 2004, in baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde de euro acordat companiei americane Bechtel. Proiectata pe o lungime totala de 415 km, Autostrada Transilvania are, la aproape 7 ani de la demararea lucrarilor, doar o mica portiune construita, de aproximativ 10% din traseul total, executata cu bani de la stat. Guvernul actual nu mai vrea sa contribuie cu bani de la buget, optand pentru parteneriat public-privat, insa nu prea sunt ofertanti. Pe parcursul anului trecut, Ministerul Transporturilor a platit companiei Bechtel 965,1 milioane de lei, din care 867,8 milioane lei datorii aferente anului 2009. Pentru lucrarile din acest an, ministerul are in buget 148 milioane lei, in conditiile in care valoarea datoriilor inregistrate la finele anului trecut depasea 600 mi lioane lei. Astfel stand lucrurile, nici nu poate fi luata in calcul alocarea de bani pentru inceperea altor sectiuni in afara celor aflate in lucru.

Potrivit Institutului National de Statistica, Romania dispune in acest an de o retea de drumuri publice in lungime de 82.386 km, din care 16.552 km (20,1%) sunt drumuri nationale, 35.221 km (42,8%) sunt drumuri judetene si 30.613 km (37,1%) sunt drumuri comunale. Din totalul drumurilor nationale, 6.188 km (37,4%) sunt europene, iar autostrazile insumeaza 332 km.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.