COTAR: Guvernul poate stopa o nouă dramă națională RCA

1

protestez-2În urma raportului prezentat de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) cu privire la evoluția în perioada ianuarie 2015 – iulie 2016 a primelor RCA pentru vehiculele de transport – trimis și Guvernului -, COTAR a efectuat o analiză asupra acestui document, din care rezultă următoarele:

“a) Pentru autoutilitarele de până în 3,5 tone și clasa B0 observăm o creștere a prețului RCA de aproximativ 22,64% în perioada iunie 2015 – iulie 2016.

b) Pentru autoutilitarele cu masa cuprinsă între 7,5 – 16 tone și clasa B0, creșterea este de 26% în perioada ianuarie 2016 – iulie 2016 (7 luni).

c) Pentru autovehiculele de transport persoane cu capacitatea de până la 18 locuri, achiziționate de către PF și clasa B0, prețul RCA a crescut cu 314,75% în perioada iunie 2015 – iulie 2016.

d) Pentru autovehiculele de transport persoane cu capacitatea între 18 – 40 locuri și clasa B0, prețul RCA a crescut cu aproximativ 66,76% în perioada iunie 2015 – iulie 2016.

e) În cazul autovehiculelor cu masa mai mare de 16 tone, observăm că în ultimele 19 luni, prima medie RCA a crescut cu 233% – adică o majorare de 12,2% în fiecare lună. În perioada iunie 2015 – iulie 2016, creșterea pentru PF este de 276,61%.

f) În cazul primelor RCA pentru autovehiculele folosite în regim de taxi, identificăm o majorare a tarifului de peste 81% în decurs de 19 luni. Prima medie RCA fiind in ianuarie 2015 de 1.577 lei iar în iulie 2016, aceasta ajungand la 2865 lei, fiind inregistrată o creștere de 4,2 % în fiecare lună. În august 2016, prețul unei polițe RCA pentru un autoturism nou Logan, cu clasa B0, folosit iîn regim taxi, costa 3.600 lei, rezultând o creștere de aproximativ 233% față de perioada ianuarie 2015″.

Rezultă 3 concluzii:

1. Modul de calcul al primelor de asigurare folosite de catre asiguratori nu au niciun fel de legatura cu calculele actuariale.

Cu cât devin mai transparente cifrele raportate de către ASF, cu atât mai mult constatăm hoția din piața de asigurări patronată de Mișu Negrițoiu. Ne punem întrebarea dacă această hoție nu este cumva aplicată și altor categorii de plătitori ai polițelor RCA, cum ar fi tinerii, care plătesc de 2 ani de zile polițe RCA semnificativ majorate?”, precizează Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.

2. “Constatăm o discriminare majoră, chiar și de 80%, între prețurile ofertate de asigurători pentru flotele mari, în comparație cu transportatorii care dețin unul sau câteva camioane.

Cum este posibil ca același camion, cu aceeași clasă de bonus (B1), să fie ofertat de către asigurători cu prețuri cuprinse între 4.609 lei și (peste) 20.000 lei? Polița RCA de 20.000 de lei fiind prețul cel mai scăzut pe care un transportator cu puține autovehicule l-a putut obține în întreaga piață de asigurări românească”, se arată în comunicatul remis redacției.

Asemenea discounturi pot fi aplicate doar produselor de îmbrăcăminte sau încăltăminte în perioada promoțiilor Black Friday și nu unei piețe care pretinde că are la baza acestor produse calcule actuariale sofisticate, ce țin cont de profilul de risc și un istoric al daunalității. Faptul că ASF a putut autoriza aceste calcule ne arată, de fapt, nivelul de pregătire al acestor functionari: au exact aceeași pregătire ca a unui lucrător comercial dintr-un supermarket”, acuză Vasile Ștefănescu.

3. Constructia preturilor politelor RCA vandute de catre piata de asigurari din Romania nu tine cont de daunalitatea unui autovehicul, astfel, o polita RCA are aceiasi valoare, indiferent daca autovehiculul este situat in clasa de Bonus 14 sau Malus 8.

Intr-o astfel de situatie ilogica ne intrebam care mai este rolul bazei de date CEDAM?

Aceste constructii aberante de calcule ale politelor RCA ne confirma faptul ca sistemul Bonus/Malus este in realitate. o pacaleala de care asiguratorii se folosesc in manipularea pretului RCA. Trist cu adevarat este faptul ca la aceasta debandada a preturilor RCA, pretinsa institutie de specialitate – ASF, pusa la colt, ne dezvaluie ca sub pres

Construcția prețurilor polițelor RCA vândute de către piața de asigurări din România nu ține cont de daunalitatea unui autovehicul, astfel că o poliță RCA are aceeași valoare, indiferent dacă autovehiculul este situat în clasa de Bonus 14 sau Malus 8.

“Într-o astfel de situație ilogică, ne întrebăm care mai este rolul bazei de date CEDAM?”, spune liderul COTAR.

Aceste construcții aberante de calcule ale polițelor RCA ne confirmă faptul că sistemul Bonus/Malus este în realitate o păcăleală de care asigurătorii se folosesc în manipularea prețului RCA. Trist cu adevarat este faptul că la această debandadă a prețurilor RCA, pretinsa instituție de specialitate – ASF, pusă la colt, ne dezvăluie că sub preșul scump se ascunde multă mizerie cu iz penal, o șarlatanie patronată de niște tovarăși grizonați cu gulere albe aciuați în funcții importante exclusiv pentru interesul lor personal”, reclamă Vasile Ștefănescu.

Cauzele crizei

Cauzele care au dus la creșterea tarifelor polițelor RCA, evidențiate parțial și în materialul transmis în data de 31 august 2016 în cadrul consiliului ASF, de către sectorul de asigurari, sunt următoarele:

  1. Societățile de asigurări doresc să se capitalizeze (conform cerințelor de prudențialitate) prin tarife ridicate și nu prin infuzie de capital.
  2. Noile tarife din 2016 (semnificativ mărite) au ca țintă atât acoperirea daunelor viitoare, cât și a daunelor vechi.
  3. Prețurile de transfer, prin care multinaționalele din asigurări exportă banii colectați din plata primelor RCA.
  4. Alocarea cheltuielilor și pierderilor acumulate pe alte linii de asigurare, care apoi sunt transferate segmentului RCA, pentru creșterea artificială a costurilor aferente acestui produs de asigurare, costuri artificiale care se regăsesc ulterior în pretul RCA-ului.
  5. Daune fictive acoperite de polițe RCA, prin care societățile de asigurări își “albesc” și își extreg profitul. Acest tip de daune fictive au de obicei loc în afara țării, pentru a îngreuna depistarea urmelor acestor fraude.

Demiterea “în regim de urgență” a Consiliului ASF

“Reamintim tuturor faptul că domnul Mișu Negrițoiu a intervenit personal împotriva proiectului EximAsig, societate de asigurări cu capital romanesc, de stat, care ar fi putut oferi polite RCA la costuri rezonabile pentru transportatori, insa, aceasta societate ar fi afectat interesele financiare ale firmelor de casa ale presedintelui ASF”, precizează COTAR.

Considerăm că demiterea intregului consiliu al ASF de catre Parlamentul Romaniei trebuie să aibă loc în regim de urgență, pentru că această caracatiță a cuprins întregul consiliu al ASF și afectează grav toți asigurații români și industriile conexe, cum este cea de transport și cea de reparații auto”, cere Vasile Ștefănescu.

COTAR împreună cu patronatele din transporturi vor continua acțiunile de mobilizare și organizare pentru mitingul de protest care va avea loc în 15 septembrie în toată țara.

Evoluția tarifelor RCA

1 COMENTARIU

  1. Cum mama dracu va ies voua calculele ca s-a marit RCA-ul cu 53% sau cu 83%?
    Eu am avut rca-ul de 800 de lei si acuma il am de 2000 cum mama dracu va ies voua procentele alea ca mie imi ies ca s-au marit de la 31-05-2016 cu 150%.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.