COTAR se opune unificării ARR, RAR şi ISCTR

Într-o scrisoare deschisă trimisă premierului Victor Ponta şi ministrului Transporturilor, Relu Fenechiu, Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) îşi exprimă dezacordul privind intenţia Ministerului Transporturilor de a comasa ARR, RAR şi ISCTR, printr-un proiect de lege. “Având în vedere că acest proiect încă nu a primit o forma scrisă, cunoscând că va trebui finalizat până la data de 29.05.2013 şi depus spre atenţia dvs., ne rezervăm dreptul de a formula obiecţiunile concrete la momentul publicării proiectului spre dezbatere publică, daca nu cumva până atunci, după o atentă informare, veţi stopa abuzul unor persoane interesate”, se precizează în scrisoarea deschisă, mai ales pentru ministrul Fenechiu.

Publicăm integral motivele enunţate, în scrisoarea deschisă, de preşedintele COTAR, Vasile Ştefănescu, aşa cum apar în documentul remis redacţiei.

„1. Autoritatea Rutieră Română – A.R.R – conform HG 1289/2011 privind modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul rutier, este organismul tehnic specializat al Ministerului Transporturilor pentru transportul rutier, desemnat să asigure, în principal:

– licenţierea operatorilor de transport rutier şi a operatorilor economici care efectuează activitaţi conexe transportului rutier;

– eliberarea licenţelor de traseu operatorilor de transport rutier care efectuează transport rutier de persoane prin servicii regulate şi servicii regulate speciale;

– certificarea întreprinderilor care efectuează transport rutier în cont propriu;

– autorizarea şcolilor de conducători auto şi a instructorilor auto;

– activitatea de registru pentru operatorii de transport rutier, întreprinderile care efectuează transport rutier în cont propriu şi auditorii de siguranţă;

– eliberarea certificatelor / atestatelor profesionale pentru personalul de specialitate din domeniul transporturilor rutiere;

– punerea în aplicare a normelor tehnice şi a reglementărilor specifice transporturilor rutiere, pe baza împuternicirii date de Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii;

– eliberarea cartelor tahografice;

– gestionarea efectuării evaluării de impact asupra siguranţei rutiere, auditului de siguranţă rutieră, inspecţiei de siguranţă precum şi desfăşurarea activităţilor de formare, atestare, instruire şi perfecţionare profesională a auditorilor de siguranţă rutieră;

– Secretariatul Consiliului Interministerial pentru Siguranţa Rutieră

2. Registrul Auto Român (R.A.R) este organismul tehnic de specialitate (Regie Autonoma) desemnat de Ministerul Transporturilor ca autoritate competentă în domeniul vehiculelor rutiere, siguranţei rutiere, protecţiei mediului înconjurător şi asigurării calităţii. În conformitate cu legislaţia în vigoare, Registrul Auto Român are următoarele atribuţii principale:

– acordarea omologărilor de tip naţionale pentru vehiculele rutiere, sistemele, componentele şi entităţile tehnice separate ale acestora

– acordarea certificatelor de conformitate pentru sisteme, componente şi entităţi tehnice separate ale vehiculelor rutiere

– acordarea omologărilor individuale pentru vehiculele rutiere

– efectuarea inspecţiei tehnice periodice pentru anumite categorii de autovehicule

– autorizarea staţiilor de inspecţie tehnică şi controlul activităţii de inspecţii tehnice periodice

– elaborarea reglementărilor naţionale referitoare la activităţile RAR

– transpunerea acquis-ului comunitar referitor la vehicule rutiere (cap.1 – Libera circulaţie a mărfurilor) şi la inspecţiile tehnice periodice (cap.9 – Politici de transport)

– autorizarea atelierelor care efectuează lucrările de montaj, reparare şi verificare a vehiculelor şi componentelor acestora

– certificarea sistemului de management al calităţii

3. Conform HG nr. 1.088/2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 782 din 3 noiembrie 2011, Inspectoratul de Stat pentru Controlul Transportului Rutier (ISCTR) a preluat atribuţiile de control de la ARR, RAR şi Compania de Drumuri Naţionale, asa cum este firesc ca acest control sa fie efectuat de o alta instituie decat cele care au atributii de autorizare.

Practic, unificarea acestor autoritati (in special ARR si RAR) nu devine justificata si nici utila, din mai multe perspective:

– A.R.R. este o instituie finantata de Ministerul Transporturilor

– R.A.R. este o institutie – Regie Autonoma – care se finanteaza singura

– I.S.C.T.R. – este o instituie care, aparent se finanteaza singura, insa, in realitate bugetul acesteia provine 60% de la ARR (Stat) si 20% de la RAR – si are atributii de control – asa cum este firesc controlul trebuie facut de o autoritate separata de cea de autorizare (ARR si RAR).

– Unificarea celor 3 institutii ar readuce problema presiunii si abuzurilor pe care transportatorii le-au mai trait o data, inainte de infiintarea ISCTR, pe timpul cand autoritatile de autorizare (ARR si RAR) aveau si drept de control. (n.n. si suntem convinsi ca va ma amintiti cate mitinguri si marsuri de protest au avut loc in acea perioada). Practic, ceea ce noi, transportatorii, am reusit sa obtinem in anul 2011 – prin separarea institutiei de control de cea de autorizare, o vom pierde prin aceasta propunere, si, in loc sa evoluam, ne vom reintoarce in timp, iar haosul si presiunea se va instala inca o data asupra mediului de afaceri si asa extrem de rau incercat de aceasta criza financiaro-politica in care ne scaldam de peste 22 ani.

– In contextul in care Guvernul dvs isi propune cu strasnicie sa reduca personalul administrativ si sa reduca cheltuielile bugetare, aceasta propunere nu numai ca ar aduce atingeri indirecte bugetului, cat si ar fi o sursa de „acaparare” a unui numar nou de functionari publici – în realitate, ce incercati dvs sa faceti – prin reducerea personalului si a cheltuielilor inutile – se incearca a se obtine prin aceasta noua institutie, evident ca nu excludem si varianta „clientelismului politic”.

Nicaieri in legislatia europeana nu exista prevederi care sa permita unificarea unor autoritati cu functii si atributii distincte si mai ales cu sursa de finantari deosebite (regie autonoma si/sau buget guvernamental).

– In sensul dorit, aceasta unificare va fi defavorabila si din punct de vedere al controlului politic – iar consecintele acestea le puteti estima dvs mult mai bine, decat le putem noi exprima.

– Din punct de vedere al transportatorilor, cat si consumatorilor de servicii prestate de aceste institutii, evident ca impactul va fi unul negativ: se va spori neincrederea si nesiguranta in sistem si in clasa politica, si asa destul de mult afectate.

– Suntem de parere ca aceste reforme nu sunt nici utile, nici necesare si nici nu aduc o modificare calitatii vietii sau activitatii beneficiarilor de aceste servicii, fiind absolut o pierdere de timp in incercarea de a afecta, sub diverse pretexte si motive, niste institutii care functioneaza foarte bine.

– Nici din punct de vedere bugetar nu ar produce vreo schimbare, ba mai mult, ceea ce RAR-ul obtine acum prin bugetul propriu – va ajunge sa fie suportat tot de stat, prin comasarea acestuia sub o noua institutie administrativa”.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.