CSAT a dat undă verde privatizării CFR Marfă. Numai cu investitor strategic

Consiliul Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) a aprobat, în şedinţa de marţi, proiectul pentru aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfă, solicitând privatizarea cu un investitor strategic. Miercuri, în şedinţa Guvernului, va fi aprobată şi strategia de privatizare a companiei, iar potrivit calendarului, în 20 iunie vom cunoaşte câştigătorul licitaţiei.

Vicepremierul Daniel Chiţoiu a declarat, la finalul şedinţei CSAT, că privatizarea CFR Marfă se va finaliza până la jumătatea lunii iunie, va fi realizată cu un investitor strategic şi va avea o garanţie de participare de 10 milioane euro.

“Nu au fost controverse în privinţa privatizării CFR Marfă, în CSAT. (…) Este vorba despre o privatizare cu un investitor strategic, cu o garanţie de participare de 10 milioane euro, să nu mai avem participanţi de calibrul celor de la Oltchim. Va fi o privatizare cu plic închis, cu investitor strategic. Există un calendar agreat cu instituţiile financiare internaţionale ca până la jumătatea lunii iunie să desemnăm câştigătorul’, a afirmat Chiţoiu.

Preşedintele Traian Băsescu a anunţat recent de ce privatizarea CFR Marfă a fost respinsă în CSAT: deoarece Guvernul “propunea strigare, ca la Oltchim”.

1,89 miliarde lei datorii care se şterg

Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor, a anunţat şi el, într-o conferiţă de presă imediat după încheierea şedinţei CSAT, că “la ora actuală, compania are datorii totale de 1,89 miliarde lei, din care 1,33 miliarde reprezintă datorii către stat, din care 678 milioane lei către bugetul de stat şi cel al asigurărilor sociale, şi 583 milioane lei către CFR SA”.

Recent, el a declarat că au existat discuţii cu reprezentanţii FMI, Comisia Europeană şi Banca Europeană privind ştergerea datoriilor CFR Marfă şi transferarea infrastructurii feroviare a companiei în subordinea CFR SA.

Simulare pentru evaluare

Ministrul a precizat, marţi, că în perioada imediat următoare va fi făcută o simulare împreună cu consultantul angajat de statul român pentru privatizare tocmai pentru a fi stabilită valoarea exactă a companiei.

Fenechiu a insistat că statul român nu va vinde infrastructura feroviară sau active fixe ale CFR Marfă, ci doar obiectul de activitate ale companiei, care are 30.000 de vagoane, 900 de locomotive şi deţine 60% din piaţa de transport feroviar de marfă din România.

“Sper să vindem cât mai puţin peste 50%”

Potrivit lui Fenechiu, în avizul acordat de CSAT nu se specifică pachetul exact de acţiuni ce poate fi vândut, ci doar că societatea va vinde pachetul majoritar către un investitor strategic.

“Însă eu sper să vindem cât mai puţin peste 50%, deoarece, dacă societatea va fi preluată de o companie puternică şi va fi dezvoltată, atunci, ulterior, pachetul de acţiuni rămas în portofoliul statului, va putea fi valorificat pe o sumă mult mai mare”, a conchis ministrul.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.