Deszapezirea, platita dupa performanta sau penalizata

Criza economica strange punga Ministerului Transporturilor si Infrastructurii (MTI), astfel ca nici deszapezirea nu va mai fi ce-a fost. Costurile din iarna trecuta, de patru ori mai mari decat in sezoane mai blande, au sarit de 100 de milioane de euro, motiv pentru fostul ministru Radu Berceanu sa anunte in februarie – si sa se confirme in vara – ca nu vor mai exista bani pentru investitii in infrastructura. Actualul ministru, Anca Boagiu, a dat ordin inca din octombrie unei comisii formate din reprezentanti ai MTI si ai Companiei de Drumuri sa stabileasca un set de criterii de performanta in baza carora sa se efectueze platile pentru deszapezire. In cazul nerespectarii conditiilor respective, firmele vor suporta penalitati.

„Pregatirile pentru iarna nu trebuie lasate pe ultima suta de metri, sa ajungem sa spunem din nou ca ne-a luat vremea rea prin surprindere. Am facut primul pas prin organizarea Comandamentului Central, iar in perioada urmatoare vom lua unele masuri, astfel incat costurile deszapezirii sa fie unitare si rezonabile. O comisie cu reprezentanti ai Ministerului si ai CNADNR lucreaza la stabilirea unor criterii de performanta prin care sa fie evaluate lucrarile de deszapezire efectuate de firmele care au contracte multianuale pentru perioada 2008-2011. Platile vor fi efectuate doar in baza indeplinirii acestor criterii de performanta, urmand ca, in caz contrar, sa suporte penalitati. Nu voi tolera situatii in care, in conditii similare, pentru 96 km de drum platim 2,6 milioane de lei, iar pentru 50 de km, 9 milioane de lei“, a anuntat Anca Boagiu, care ocupa functia de presedinte al Comandamentului. Ministrul Transporturilor a semnat inca din octombrie ordinul de functionare a Comandamentului Central de Iarna, din care fac parte directorii de la CNADNR, Autoritatea Rutiera Romana, CFR SA, CFR Marfa, CFR Calatori, Autoritatea Aeronautica Civila Romana, Autoritatea Navala Romana si comisarul sef de Politie de la Directia Rutiera. Comandamentele operationale si dispeceratele vor centraliza zilnic datele primite de la unitatile din sector si le vor inainta comandamentului central, asa ca nicio firma de deszapezire nu se va putea fofila.

Oprescu: „Vine-o iarna grea“

Sorin Oprescu, primarul general al Capitalei, a convocat si el mai devreme – pe 28 octombrie – Comandamentul de iarna, ordonandu-le operatorilor de salubrizare sa inceapa pregatirea utilajelor de deszapezire, aprovizionarea cu material antiderapant si sa-si defineasca programele si zonele de responsabilitate. In mod normal, prima sedinta de acest fel are loc in 15 noiembrie, cand comandamentele devin active pana la 15 martie, potrivit legii.

Edilul-sef a dorit sa se asigure si ca bazele de deszapezire permit usor accesul spre bulevarde si ca utilajele vor fi adaptate si pentru strazile secundare. Au fost stabilite terenurile propuse de operatori pentru depozitarea zapezii, la acestea adaugandu-se 156 de guri de deversare puse la dispozitie de Apa Nova.

„Le-am cerut si responsabililor RADET si RATB sa-si constituie stocurile de carburanti, in atributiile Regiei de transport public – in colaborare cu firmele de salubrizare – intrand si deszapezirea statiilor de autobuz si a refugiilor de tramvai. Directiile de specialitate din Primaria Capitalei imi vor pune la dispozitie listele cu pantele, rampele, podurile si pasajele din Bucuresti unde trebuie sa se intervina cu prioritate in cazul caderilor de zapada. Tot odata, am solicitat conducerii Administratiei Strazilor sa intocmeasca o situatie a tuturor arterelor aflate in lucru si sa le ceara constructorilor ca, pana pe 15 decembrie, sa inchida santierele acolo unde este posibil. Daca nu, constructorii au datoria sa le semnalizeze corespunzator“, ne-a declarat Oprescu.

RATB inchiriaza 9 utilaje cu 62.000 de euro

Regia Autonoma de Transport Bucuresti inchiriaza, prin licitatie, cu 268.000 de lei (62.000 de euro), 9 utilaje pentru eliberarea de zapada a platformelor de garare din autobaze, a depourilor si a drumurilor de acces spre acestea, fiecare utilaj urmand sa presteze cate 200 de ore. Conform anuntului de licitatie, inchirierea se face pe lunile decembrie, ianuarie si februarie. In caietul de sarcini, se precizeaza ca utilajele trebuie sa ajunga in doua ore de la efectuarea solicitarii, iar timpul aferent transportului utilajelor spre si dinspre autobazele si depourile RATB se considera timp de lucru, in limita a doua ore pentru acces si doua ore pentru retragere. RATB are 6 autobaze – Floreasca, Pipera, Nordului, Militari, Ferantari si Obregia – si 3 depouri – Bujoreni, Berceni si Vatra Luminoasa.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.