Fenechiu ar renunţa la metroul până la Aeroportul Otopeni. Vrea ceva suprateran

Ministrul Relu Fenechiu va cere Guvernului renunţarea la Magistrala 6 de metrou, ce ar urma să lege Gara de Nord şi Aeroportul Otopeni, cerând să se realizeze un proiect suprateran, deoarece costurile de 1,2 miliarde de euro i se par “uriaşe” pentru un număr mic de pasageri potenţiali. Ministrul nu este deranjat că există deja un acord de împrumut încheiat cu Guvernul Japoniei, pentru 370 de milioane de euro, în condiţii extrem de avantajoase, şi nici că s-a încheiat, la sfârşitul lui 2011, un contract de 66,6 milioane euro cu asocierea Padeco (Japonia)/Oriental Consultants (Japonia)/Metroul SA România/Seneca Group International/Systra (Franţa), pentru consultanţă la legătura reţelei de metrou cu Aeroportul Otopeni.

“1,2 miliarde de euro cât este estimarea pentru această Magistrală 6, între Aeroportul Otopeni şi Gara de Nord, mi se pare o sumă uriaşă şi nu cred că vom avea vreodată pasageri pentru ca această linie să fie eficientă. Dacă această magistrală nu va face decât legătura între Aeroportul Otopeni şi Gara de Nord, vreau să vă gândiţi că nivelul maxim de pasageri pe care îl poate avea este reprezentat de nivelul maxim de pasageri al aeroportului. Dacă faceţi o comparaţie cu nivelul de pasageri pe care îl are pe un tronson similar Metrorex, veţi vedea că este de vreo 100 de ori mai mare”, a spus miercuri, Relu Fenechiu, într-o conferinţă de presă.

El susţine înlocuirea Magistralei 6 cu un proiect suprateran: “Vreau să propun Guvernului să înlocuim acest proiect cu unul suprateran, pentru că avem infrastructură feroviară până aproape de Aeroportul Otopeni şi am putea prelungi această infrastructură şi, eventual, să o introducem în subteran în zona aeroportului şi să avem o legătură de 10 ori mai ieftină şi care să parcurgă această distanţă într-un timp similar”, a precizat el.

Şeful de la Transporturi a subliniat că ideea noului proiect este exclusiv a sa, nefiind încă discutată cu premierul Victor Ponta şi nici cu alţi membri ai Guvernului.

“Este doar o idee a mea, nu am discutat-o încă în amănunt nici cu premierul, nici cu ceilalţi. O să vedem dacă ea este fezabilă”, a conchis Relu Fenechiu.

Acordul de împrumut cu Japonia, compromis

Amintim că în 10 martie 2010, la Tokyo, în timpul vizitei preşedintelui Traian Băsescu, România şi Agenţia Internaţională de Cooperare a Japoniei (JICA) au semnat un Acord de împrumut de 370 de milioane de euro pentru extinderea reţelei de metrou până la Aeroportul Otopeni.

Acordul a fost aprobat de Guvernul Boc în 9 iunie, la valoarea de 300 mil euro, dar a fost ratificat 5 luni mai târziu, la 370 mil euro.

În 8 mai 2012 – exact ziua instalării Guvernului Ponta – Metrorex, condusă pe atunci de Gheorghe Udrişte, a lansat licitaţia pentru construirea Magistralei 6 de metrou. Valoarea estimativă a contractului este de 1,05 miliarde euro, fără TVA, iar linia urma să fie pusă în funcţiune în 2017-2018. Traseul urma să aibă 14 km, 12 staţii, iar durata contractului pentru realizarea lucrărilor la structura de rezistenţă era estimată la 60 de luni.

Finanţarea urma să fie asigurată din credit extern (garantat de stat) şi din alocaţie de la bugetul de stat.

Cât priveşte Magistrala 5 de metrou, Relu Fenechiu a reamintit că s-a obţinut aprobarea Comisiei Europene pentru finanţarea lucrărilor din fonduri europene.

“Am reuşit performanţa finanţării infrastructurii pentru metroul bucureştean din fonduri europene. Din acest motiv, suntem în discuţii cu companiile care lucrează pe întreaga Magistrala 5 – Astaldi şi Max Boegl – pentru a vedea dacă dumnealor consideră că pot să continue aceste contracte după normele şi exigenţele CE. După cum ştiţi, Comisia Europeană ne cere contracte clare, fără ordine de variaţii mari, lucrări de calitate şi executate în timp. Dacă îşi vor asuma aceste lucruri cele două companii, cu siguranţă, în cel mai scurt timp, vom demara activitatea pe bani europeni. Dacă nu, nu”, a conchis ministrul Transporturilor.

Magda SEVERIN 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.