FMI nu încheie alt acord cu Guvernul până când reformele promise nu vor fi respectate

Experţii FMI nu s-au lăsat convinşi de încercările guvernanţilor noştri de a încheia un nou acord preventiv, până ce aceştia nu se vor achita de promisiunile cuprinse în parteneriatul aflat deja în derulare şi pentru care premierul Victor Ponta a cerut acum două zile o păsuire de două luni. Mai pe româneşte, Guvernul Ponta a crezut că o să-i meargă cu semnarea unui nou acord fără să fi aplicat reformele pentru care s-a angajat: privatizarea Oltchim şi CFR Marfă şi numirea managementului privat la companiile de stat. Premierul a crezut că dacă schimbă miniştrii în noul govern va scăpa de promisiunile asumate de cei vechi. Amintim că, la capitolul Transporturi, fostul ministru Ovidiu Silaghi se dăduse grozav că va extinde această măsură şi la alte companii decât cele două nominalizate de membrii FMI – Tarom şi CFR Marfă -, dar nu a fost capabil să pună management profesionist decât la Tarom, dar şi acolo cu cântec.

Membrii FMI s-au întâlnit, sâmbătă, la Ministerul Finanţelor, cu miniştrii responsabili de taxe, impozite, pensii şi salarii, iar negocierile s-au prelungit până după miezul nopţii.

Cum reprezentanţii Fondului au refuzat semnarea unui nou acord de tip preventiv, precizând că doresc mai întâi să vadă cum se va încheia cel în vigoare, declaraţiile miniştrilor au fost în ton. “Este timpul ca România să respecte angajamentele stabilite cu FMI. Noi trebuie să ne facem temele foarte bine. Din păcate, pănă acum nu ni le-am făcut şi este timpul să respectăm ceea ce ne angajăm să facem”, a spusConstantin Niţă, ministrul delegat pentru Energie.

El a adăugat, la ieşirea de la discuţii, că au fost discutate toate problemele legate de sectorul energetic, de privatizarea unor companii, de introducerea managementului profesionist la majoritatea companiilor energetice.

Poşta Română, privatizare tărăgănată 

Discuţiile vizează şi calendarul privatizărilor, şi listarea la bursă a unor companii. După eşecul privatizării Oltchim, cea a CFR Marfă a fost compromisă din start.

Acum, toată lumea aşteaptă o altă privatizare “de succes”: Poşta Română. Guvernul îşi doreşte declanşarea procedurilor până în mai, după ce anul trecut fostul şi actualul ministru al Comunicaţiilor, Dan Nica, promitea să dea gata privatizarea dacă nu în septembrie şi dacă nu, sigur până la sfârşitul anului.

Nici acum nu dă un termen foarte clar, spunând doar că “ne îndreptăm cu paşi repezi către faza când va fi publicat anunţul” şi că “au fost contactate un număr mare de companii”. De ce a durat atât de mult, demnitarul nu explică.

Discuţiile cu delegaţia FMI vor continua luni, când va fi abordată, printre altele, şi problema bugetului de stat pe 2013.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.