Federatia Operatorilor Romani de Transport (FORT) solicita Guvernului sa introduca un sistem de incasare a taxei de drum in functie de numarul de kilometri parcursi de transportator, eliminand astfel taxarea fixa. Este vorba despre modelul austriac, care utilizeaza GO-Box-ul.
Implementarea acestui sistem ar optimiza costurile pe care transportatorii comerciali le inregistreaza din cauza neutilizarii infrastructurii rutiere ca urmare a restrictiilor de circulatie impuse, precum si a obligativitatii de a respecta timpul de odihna si conducere, sustin cei de la FORT. “Sistemul GO-Box este singurul ce ofera 100% garantia ca platesti in functie de cat utilizezi. Comparativ cu tari precum Bulgaria, unde costul cu taxa de drum este de 0,008 euro centi/km, transportatorii romani platesc 0,15 euro centi/km. In 2007, un transportator roman efectua anual aproximativ 110.000 km pe teritoriul national, iar in 2011 media kilometrilor efectuati la transportul de marfuri a scazut la 70.000 km/vehicul, ceea ce ne arata in mod clar ca statul trebuie sa aplice o serie de masuri care sa salveze ce se mai poate din transporturile comerciale romanesti. In acest context, FORT a transmis o scrisoare Guvernului in care solicita ca incasarea taxei de drum aferenta utilizarii infrastructurii rutiere sa se faca dupa modelul austriac, utilizand GO-Box-ul”, se arata intr-un comunicat al federatiei.
Potrivit FORT, transportatorii de marfuri si de persoane au inregistrat anul trecut pierderi de peste 50 milioane de euro din cauza starii infrastructurii rutiere, a cresterii preturilor carburantilor si “a haosului legislativ”. “Masuri precum returnarea accizei sau implementarea sistemelor de incasare a taxei de drum in functie de numarul de kilometri parcursi trebuie sa reprezinte pentru Guvernul Romaniei o prioritate sectoriala in 2012”, apreciaza Augustin Hagiu, presedinte FORT. Federatia reuneste aproape 500 de firme.
Magda SEVERIN