Gazul natural a intrat in linie dreapta

Autovehiculele alimentate cu gaz natural comprimat au schimbat statutul de proiect ambitios intr-un model de business cert.

Prima flota de autobuze CNG din Romania este in curs de livrare catre firma Antares Transport, prima statie publica de alimentare pentru autovehicule cu gaz natural comprimat va fi functionala in luna septembrie in Ramnicu Valcea, alte statii de alimentare vor fi deschise in mai multe orase din tara in urmatoarele luni, tot mai multe autovehicule comerciale demo, cu motorizare CNG, sunt aduse spre a fi testate de catre operatorii de transport romani (solutii de transport marfa si calatori)… „Avem contractate 20 de masini Iveco, fabricate in Cehia, midibusuri cu 29 de locuri. Au ajunge primele doua, urmatoarele cinci vor veni la sfarsitul lunii iulie, iar pe celelalte le asteptam pana la sfarsitul lunii septembrie“, a aratat Dumitru Becsenescu, presedinte Antares Group. Prima statie de alimentare cu CNG este, de asemenea, foarte aproape de finalizare. „Estimam ca statia va fi finalizata in prima jumatate a lunii septembrie. Termenele initiale au fost usor decalate, avand in vedere ca este un proiect extrem de complex, care a avut foarte multe etape. Fiind ceva nou pentru Romania, proiectul a avut nevoie de schimbari inclusiv din punct de vedere legislativ. Nu ne-am descurajat, desi acest proiect a insemnat un consum foarte mare de energie. Fiind deja creat un precedent, in urmatoarele proiecte de deschidere de statii de alimentare CNG cu siguranta lucrurile vor merge mai usor“, a explicat Dumitru Becsenescu.

In asteptarea unei retele de statii CNG

Odata realizati primii pasi, este de asteptat ca dezvoltarea retelelor de statii CNG sa capete un ritm accelerat. Totusi, pana la completarea unei retele care sa acopere intreaga tara, flotele de CNG vor aparea si vor fi operate in legatura cu statiile functionale. „La acest moment, neavand o a doua statie in Romania, a trebuit sa gandim activitatea in asa fel incat sa operam masinile pe trasee in care sa realizam un numar important de kilometri, dar care sa nu depaseasca autonomia autovehiculelor, pentru a nu exista riscul de a ramane fara gaz“, a explicat Dumitru Becsenescu. Astfel, flota CNG achizitionata de Antares Transport va fi utilizata pe traseul Ramnicu Valcea – Bucuresti (aproximativ 380 km dus-intors, autonomia masinii fiind de 450 km) si Ramnicu Valcea – Calimanesti, Ramnicu Valcea – Olanesti (trasee mai scurte, de circa 50 km, insa fiecare masina va efectua 7 curse pe zi). Realimentarea masinilor cu gaz dureaza doar cateva minute.

Mai economic, mai ecologic si… fara sustrageri din rezervor

Pentru afacerea de transport, utilizarea gazului inseamna o „gura de oxigen“ impresionanta. Este vorba despre reducerea cu 40% a cheltuielilor cu carburantul. „Ramnicu Valcea – Bucuresti este cursa «premium» pentru noi, dar si traseul in care avem cele mai mari provocari, pentru ca aici se manifesta o concurenta reala. Daca, pe traseele judetene, avem de-a face cu transportatori clandestini, asa-zisii pirati, aici suntem in competitie cu multe firme. Este unul din traseele pentru care trebuie sa avem o mai mare atentie si sa realizam reglajul fin al business-ului din punct de vedere al perceptiei calatorului, iar reducerea costurilor cu carburantul, cu aproximativ 40%, ofera multe oportunitati. Am reusit ca pe Ramnicu Valcea – Bucuresti sa avem deja preturi mai mici decat concurenta, datorita unei exploatari mai eficiente a masinilor“, a declarat presedintele Antares Group. Pe langa avantajul financiar, utilizarea gazului inseamna si un pas important catre protejarea mediului. „Germania are 940 de statii, Italia are 1.046 de statii, alte tari din Europa au 400-500 de statii. E clar ca acolo este foarte dezvoltata ideea de a avea masini pe gaz. Se vorbeste mult despre incalzirea globala, de faptul ca, pe termen lung, titeiul trebuie descurajat in a fi folosit, avand in vedere ca este foarte nociv pentru mediu. In plus, a fost si evolutia foarte rapida a pretului petrolului, iar calatorii vor fi tot mai atenti la ceea ce se intampla in jurul lor, la poluarea mediului, la chimicalele care ne afecteaza sanatatea. Cu siguranta, in viitor, variantele alternative vor cunoaste o dezvoltare puternica“, a spus Dumitru Becsenescu. Bineinteles, utilizarea autovehiculelor CNG inseamna, totodata, stoparea oricaror tentative de frauda in legatura cu carburantul. „In compania noastra, soferii sunt pregatiti mental sa se comporte si sa gandeasca onest, Antares Transport avand o preocupare permanenta de a imbunatati mentalitatea acestora. Insa, la nivel national, ma astept ca dezvoltarea flotelor de CNG sa duca la reactii din partea soferilor. Nu pentru ca nu vor putea avea aceeasi atitudine la volan, ci pentru ca nu vor mai putea sa considere carburantul ca fiind o sursa suplimentara de venit pentru ei. Nu este o generalitate, bineinteles, insa, la o firma care a tolerat furtul de motorina de catre sofer, va fi extrem de complicat sa implementeze noua tehnologie. Soferii fie vor incerca sa saboteze masina, fie vor refuza sa lucreze cu ea. Cu timpul insa, si aceasta practica va disparea si va lasa inevitabil loc unui comportament sanatos“, a aratat presedintele Antares Group.

Dumitru Becsenescu, presedinte Antares Group: „In ciuda faptului ca autovehiculele CNG sunt putin mai scumpe, amortizarea investitiei se realizeaza destul de repede. Calculul pe care l-am realizat pentru a fi prezentat bancii care ne finanteaza arata ca ne vom amortiza investitia in 5 ani si jumatate doar din economia de carburant.“

Dumitru Becsenescu, presedinte Antares Group: „Pana la sfarsitul anului viitor, sper sa finalizam inca doua statii de alimentare cu CNG. Intr-o prima faza, ne adresam unei zone limitate, apoi insa, cand vor incepe sa apara si alte statii in tara, vor evolua lucrurile, inclusiv catre transportul international.“

Daniel Calin, sef punct de lucru Briaris Valcea:

Marele avantaj al CNG este legat de costurile de exploatare, care sunt mult reduse fata de motorul cu aprindere prin compresie. Toata lumea este interesata de oportunitatea reprezentata de motoarele pe gaz si am avut solicitari din partea multor transportatori pentru a le explica ce inseamna tehnologia CNG. Pentru transportatori, combustibilul reprezinta cel mai important element de cost, iar o reducere cu 40% a acestuia inseamna o crestere importanta a competitivitatii. Dezavantajul autovehiculelor CNG este autonomia, insa, pe masura ce vor aparea tot mai multe statii de alimentare, nu va mai reprezenta o problema. Oricum, 90% dintre autovehiculele CNG sunt prevazute cu un rezervor suplimentar de benzina, care asigura o autonomie suplimentara de aproximativ 80 km. La modelul de transport persoane, masina este cu 7-10% mai scumpa decat cea clasica.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.